Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Drážní vozidla:

- železniční (hnací – lokomotivy; tažená – vozy)

- městská – tramvaje

- příměstská

Silniční vozidla – jednostopá a dvoustopá:

- motorová (automobily – osobní, nákladní; autobusy; tahače; motocykly)

- přípojná (přívěsy, návěsy)

Vzdušné dopravní prostředky:

- lehčí vzduchu

- těžší vzduchu

Plavidla:

- hladinová (říční, námořní, příbřežní a přístavní – nákladní, osobní, remorkéry, tankery, kontejnerové, speciální)

- podhladinová

Určující parametry lodí:

- hlavní rozměry

- ponor největší, nejmenší

- obrysová šířka

- délka „přes všechno“

- délka na hlavní vodorysce

- šířka na hlavní vodorysce

- výtlak

Kontinuálně pracující manipulační zařízení

Na odběrném místě, zpravidla souvislé dopravní tratě, je možno odebírat souvislý tok přepravovaného materiálu.

V dopravní lince:

- není nutno tvořit mezizásoby

- tok materiálu bez přerušení

Členění zařízení:

Dopravníky s tažným nosným prostředkem:

- pásové

- článkové (svisle nebo vodorovně uzavřené)

- elevátory

Dopravníky s tažným vlečným prostředkem:

- hrabové, záchytkové, redery

Dopravníky bez tažného prostředku:

- dopravní skluzy (přímé a tobogany)

- dopravníky (šnekové, válečkové, kuličkové)

- poháněné a nepoháněné tratě

- vibrační dopravníky

- pneumatická doprava (potrubní, čeřící žlabové, vzduchový polštář)

- hydraulická doprava (žlabové splavovací, potrubní čerpací)

Doplňková zařízení pro manipulaci s materiálem

- zásobníky

- uzávěry zásobníků

- podavače

- uchopovací a vázací prostředky

- unášecí prostředky

- přídavná zařízení

Speciální zařízení

Složitější kombinovaná, mechanizační, automatizační a jiná speciální zařízení, nezařazená do výše uvedených skupin

- nakladače a vykladače

- rotační vykladače

- roboty

- manipulátory

- zakládací a vyskladňovací stroje pro sklady a velké zásobníky

Dopravní prostředky

a.) pozemní (drážní, silniční, dvoucestná)

b.) vodní (hladinové, podhladinové)

c.) vzdušné (letadla, helikoptéry)

Kolejová vozidla:

- adhezní-konvenční (železniční, tramvaje, metro, důlní vozidla, průmyslová vozidla, lesní dráhy)

- neadhezní-nekonvenční (ozubnicové horské dráhy)

Hlavní skupiny

Dopravní vozíky:

- ruční, motorové (elektromotor, spalovací, stlačený vzduch)

- tahače

- plošina pevná, výklopná, nízko a vysokozdvižné

Jeřáby

- silniční, železniční, plavací (vázané na dopravní cestu)

Bagry, buldozery a lopatová rypadla

Výtahy

- plošinové, výsypníkové

- zdvihací zařízení – zvedáky, zdvižné plošiny

Zhrnovače a mechanické lopaty

Periodicky pracující manipulační zařízení

Zvláštní případ cyklicky pracujících zařízení, kdy doba cyklu je zpravidla konstantní. Jsou vázána na pevnou trať (kontinuální doprava). Tok materiálu je nepřetržitý. Libovolným místem dopravní tratě prochází v pravidelných časových intervalech – materiál je sloučený do jednotlivých dávek spojených s tažným zařízením. Interval je dán úpravou tažného zařízení (rozestupem závěsů a rychlostí jeho pohybu).

Členění zařízení:

- podvěsné dopravníky

- visuté lanovky

- podlahové vozíkové dopravníky

Technologické stupně manipulace s materiálem:

- ruční manipulace – bez mechanizačních zařízení

- mechanizace – část práce ruční je nahrazena prací mechanismu – stupně (malá, střední, velká ® komplexní mechanizace)

- automatizace – provádění manipulace bez zásahu člověka – stupně (částečná automatizace – dozor; úplná automatizace)

Volba zařízení pro manipulaci s materiálem musí přihlížet zejména k vlivům:

- fyzikální vlastnosti manipulovaných materiálů

- rozsah manipulačních operací

- množství manipulovaného materiálu

- druh a technické vlastnosti dopravních prostředků

- nároky na kvalifikaci a kvalitativní úroveň zaměstnanců

- investiční náročnost

- výše provozních nákladů technologie

- bezpečnost a hygiena práce obsluhy

Zařízení pro manipulaci s materiálem

Kategorizace mechanizačních zařízení dle různých kritérií:

- podle směru přemisťování – směr vodorovný, svislý, obojí, speciální

- podle manipulovaného materiálu – sypké, kusové, kapalné, plynné

- podle způsobu působení sil na manipulovaný materiál – gravitační, mechanický přenos sil, s pomocným médiem

Třídění z hlediska časové návaznosti výsledku jejich činnosti:

a.) mechanizační zařízení na přetržitou manipulaci s cyklickým provozem – cyklicky pracující manipulační zařízení

b.) přetržitou manipulaci s periodickým oběžným provozem – periodicky pracující manipulační zařízení

c.) plynulou nepřetržitou manipulaci s kontinuálním provozem – kontinuálně pracující manipulační zařízení

d.) speciální mechanizační zařízení a zařízení doplňková

Cyklicky pracující manipulační zařízení

Manipulovaný materiál přemisťují po dávkách v uzavřených pracovních cyklech, které se od sebe mohou odlišovat:

- velikostí dávky

- rychlostí přemisťování

- dráhou

- časovým intervalem mezi jednotlivými dávkami

Paletová jednotka vhodně použitá přináší:

- snížení počtu dopravních a skladových manipulací při současném zkrácení manipulační doby

- lepší využívání skladovacích ploch

- zvyšování rychlosti obrátky zboží

- snížení nákladů na balení

Kontejnerizace přináší:

- zvýšení efektivnosti manipulace s materiálem

- snížení ztrát při dopravě a skladování

- snížení ztrát rozkrádáním zboží

- snížení nároků na ochranou funkci přepravních obalů

- zvýšení ochrany proti vlivům vnějšího prostředí

- mnohonásobnost použití

- podpora ekologické kombinované dopravy

Manipulace s materiálem a manipulační technika

Manipulace s materiálem je důležitá logistická činnost, ve které dochází ke změnám polohy materiálu v daném místě.. Doprava materiálu znamená změnu jeho místa. V praxi rozumíme pod pojmem manipulace s materiálem i dopravu materiálu na krátké vzdálenosti – v rámci daného objektu či provozu – při nakládce, vykládce, překládce apod.

Délky manipulačních časů jsou 20-90% z celkových výrobních časů – vyžadují 30% pracovníků.

2 základní oblasti:

a.) technologie pohybu materiálu – organizace materiálových toků

b.) zařízení, která tento pohyb zabezpečují resp. umožňují – ve výrobě, oběhu i skladování

Manipulační systém

- seskupení dvou nebo více zařízení a prostředků pro manipulaci s materiálem vytvářející celek

- organizace a řízení manipulačního procesu

Manipulační jednotka

- materiál – balený, nebalený, svazkovaný, volný, samostatný nebo spojený s přepravním prostředkem

- uzpůsobená pro mechanizovanou manipulaci, přepravu či skladování

- zachovává svůj tvar při oběhu

- s jeho částmi nelze samostatně manipulovat

Cíle v oblasti manipulace s materiálem

- v souladu s hlavními cíli logistiky

- vytvoření předpokladů pro snižování nákladů na manipulaci s materiálem

Organizace práce v této oblasti

- přemisťovat materiál na co nejkratší vzdálenosti a bez zbytečného meziukládání

- dle možností provádět manipulaci v horizontální úrovni ® minimalizovat vertikální pohyby

- kde je to možné využívat gravitační mechanizační zařízení (skluzy, gravitační regály)

- zajišťovat rytmičnost, nepřetržitost a plynulost

- vylučovat zpětné cesty a křižování manipulačních cest

- optimalizovat: plochu, množství, umístění skladových systémů

Pro správné určení výsledné technologie je třeba objektivně posoudit více návrhových variant.

Optimální výsledky závisí na:

- vhodnosti volby mechanizačních zařízení

- způsobu jejich použití v konkrétních provozních podmínkách

- vytvoření předpokladů pro komplexní mechanizaci a automatizaci

Výsledná varianta je ovlivněna rozhodujícím způsobem volbou konkrétních manipulačních prostředků a bude mít vliv na:

- potřebu pracovních sil a produktivitu práce

- spotřebu pohonných hmot resp. elektrické energie spojenou s provozem mechanickým zařízením

- výši investičních nákladů na manipulaci s materiálem

- požadavky na údržbu a opravy manipulačního zařízení

- namáhavost

- bezpečnost

- hygienu práce

Nutno přihlížet k celkovým nákladům v rámci logistického řetězce.

Technologie pohybu materiálu

Manipulované materiály

Základní členění:

- tuhé, kapalné plynné

- hromadné substráty

- břemena nestejné velikosti

Vlastnosti:

- sypkost, zrnitost, kusovitost

- vlhkost

- měrná hmotnost

Logistická jednotka 3. řádu

Slouží výhradně k dálkové vnější přepravě v kombinované železniční, silniční, vodní vnitrozemské a námořní, nákladní letecké a související mechanizované nebo automatizované manipulaci.

Přepravní prostředky: velké kontejnery, letecké kontejnery, výměnné nástavby

Manipulace: jeřáby, speciální vysokozdvižné vozíky, portálové zdvižné vozy, boční překladače

Logistická jednotka 4. řádu

Pro dálkovou kombinovanou vodní vnitrozemskou a námořní přepravu v bárkových systémech včetně související mechanizované manipulace.

Přepravní prostředky: bárky, člunové kontejnery

Manipulace: portálové jeřáby, zdvižné plošiny

Přepravní prostředky

Slouží k vytváření logistických jednotek a většinou i jako vnější obaly. Jsou to prostředky s vícenásobným použitím.

Ukládací bedny a přepravky (uložení a přeprava spotřebního zboží)

Na úrovni logistických jednotek 1. řádu.

Palety

Na úrovni 2. řádu.

Pro vidlicovou manipulaci s určením pro mezioperační manipulaci, skladové operace, ložné operace a meziobjektovou a vnější přepravu.

Podle provedení:

- prosté (jedno a dvoupodlahové, jednostranné nebo dvoustranné, dvoucestné nebo čtyřcestné)

- skříňové

- ohradové

- sloupkové

- speciální

Nástavby při ložení zboží, které neumožňuje stohování.

Podle použití: výměnné, vratné, nevratné.

Roltejnery

Úroveň 2. řádu. Jsou opatřené čtyřkolovým podvozkem.

Slouží pro mezioperační manipulaci, skladové operace, kompletační operace, meziobjektovou a vnější přepravu.

Užití: sklady velkoobchodu, expedice z potravinářských výroben, mobilní zásobníky dílů v montáži.

Velkoobjemové vaky

Přeprava sypkých, pastovitých i kapalných hmot.

Kontejnery

Zcela nebo zčásti uzavřený prostor určený k přemisťování materiálu.

Podle ISO:

- stálý charakter, dostatečně pevný pro opakované použití

- k přepravě jedním nebo více druhy doprav bez překládání jeho obsahu

- má vnitřní obsah 1 m3 nebo více

Dle velikosti: malé, střední, velké

Velké kontejnery

Úroveň 3. řádu. V ČR nejrozšířenější mezinárodně normalizované kontejnery ISO řady 1C.

Podle konstrukce a jejich určení:

- universální

- nádržkové

- termické

- speciální

Výměnné nástavby

Úroveň 3. řádu. Zcela nebo zčásti uzavřený prostor trvalé technické charakteristiky a pevnosti.

Určení: převážně silniční nákladní vozy

Rozměry: i větší než kontejnery

Lichtery

Úroveň 4. řádu. K dálkové kombinované vnitrozemské vodní a námořní přepravě.

Spojena funkce člunů a velkých kontejnerů.

Ekonomicko-organizační otázky

Logistická jednotka musí usnadňovat:

- sdružování zboží do větších jednotek

- standardizaci jednotek ve tvaru i rozměrech

- používání mechanizačních prostředků při manipulačních operacích

- stohovatelnost jednotek

- volbu jednotek tak, aby bylo možné realizovat nepřetržité přepravní řetězce od dodavatelů k zákazníkům

Z násobků nebo podílů základního modulu vzniká celkový modulární balící systém.

Aby byla optimálně využívána nejen plocha, ale i prostor byla zohledněna výška balení. Lze volit mezi dvěma standardy ložných výšek (= výška palety + výška zboží):

- rozměr I (105 cm)

- rozměr II (165 – 195 cm)

Manipulační a přepravní jednotky

Při přechodu logistickými řetězci se materiál, zboží sdružuje do ucelených jednotek. Podle toho, ve kterém článku řetězce se nachází, nazýváme tyto jednotky: manipulační, přepravní, ložné a skladovací, výrobní, expediční, evidenční a statistické. Ideální je případ, když všechny tyto jednotky jsou identické – v tomto případě můžeme použít společný název logistická jednotka. V praxi rozlišujeme logistické jednotky čtyř řádů:

Logistická (manipulační) jednotka 1. řádu

Základní jednotka přizpůsobená k ruční manipulaci – představuje zároveň minimální objednací, odběrné a dodací množství.

Způsob manipulace: ruční, pomocí dopravníků nebo plošinových vozíků

Prochází všemi články logistického řetězce, aniž by byla dělena na menší části.

Logistická jednotka 2. řádu

Přizpůsobená k mechanizované nebo automatizované manipulaci, k ukládání ve skladech, k mezioperační manipulaci, k meziobjektové a vnější dopravě.

Respektuje maximalizaci ve využití kapacit v dopravě.

Přepravní prostředky: palety, malé kontejnery, roltejnery, fixované jednotky

Manipulace: nízko a vysokozdvižné vozíky, regálové zakladače, stohovací jeřáby, dopravníky

Rozměrová unifikace

Podmínka skladebnosti základních a odvozených logistických jednotek. Vychází se ze standardů ISO, které jsou respektovány při vytváření národních norem.

Představují:

- sladění procesu balení

- tvorbu logistických jednotek

- rozměrovou návaznost přepravních jednotek a ložných prostorů dopravních prostředků

- propojení manipulačních a přepravních procesů

Důsledky:

- homogenizace a konsolidace zásilek

- snižování spotřeby času v logistických operacích

- využití kapacity skladů a dopravních prostředků

- snižování logistických nákladů

V dopravě jsou podmínkou pro stanovení tarifní sazby.

Modulární obal

Vzájemně odsouhlasený modulární balicí systém umožňující přepravovat společně zboží nejrůznějších druhů a rozměrů. Podle velikosti obsahu obalu mohou existovat různé obalové stupně. Vnitřní rozměry a nosnost vnějších obalů musí být v souladu s vnějšími rozměry a nosností vnitřních obalů v nich umístěných. V oblasti obalového hospodářství byl vyvinut základní obalový modul (400 x 600 mm). Tento modul je v souladu s rozměry:

- evropské palety prosté (1200 x 800 mm)

- ISO palety (1200 x 1000 mm)

Výběr distribuční cesty

b.) specializovaní zprostředkovatelé – poskytují různé služby jako servis, dopravu, skladování

vhodné pro:

- stabilizované trhy

- nákup standardních výrobků

c.) vlastní velkoobchodní sítě a servisní střediska budované dodavatelem

vhodné pro:

- rozsáhlý segment trhu

- velké množství standardních výrobků

Balení a přepravní prostředky

Obal je jednotka skládající se z:

- balící látky

- balícího prostředku

- pomocného balícího prostředku

Balící systém je tvořen:

- baleným materiálem

- obalem

- balícím procesem

Vlastnosti obalu závisí na funkcích. Základní skupiny funkcí:

1.) Výrobní funkce – umožňuje manipulační operace spojené s meziskladováním

2.) Marketingové funkce – konkurenční odlišení, nosič reklamy

3.) Uživatelské funkce – informační funkce pro zákazníka

4.) Logistické funkce:

- ochranná funkce – proti mechanickému a klimatickému zatížení

- skladové funkce

- dopravní funkce

- manipulační funkce

- informační funkce – identifikace sortimentu

Obal je součást logistického systému. Správný obal přináší:

- snížení celkových logistických nákladů

- zvýšení úrovně obstaravatelského i dodavatelského servisu

- racionální a rychlé dodání zboží

Požadavky na obal

Úzká souvislost mezi baleným zbožím, obalem a balícím procesem.

Obal se musí přizpůsobit:

- měnícím se vlastnostem zboží

- zákonným a omezujícím normám

- přepravním řádům a podmínkám

Vertikální struktura distribučních skladů

a.) provozní sklady – sklady hotových výrobků – jsou umístěny prostorově v rámci výrobních jednotek – sortiment odpovídá výrobnímu zaměření – zásoby vyrovnávají krátkodobé rozdíly mezi výrobou (nabídkou) a poptávkou

b.) centrální sklady – počet je omezen – obsahují kompletní šíři sortimentu podniku

c.) regionální sklady – vyrovnávací zásoby v rámci regionu s vyšším počtem prodejních oblastí

d.) expediční odbytové sklady – vychystávání a expedice zásilek pro jednotlivé zákazníky v rámci své zásobovací oblasti

Tendence:

- silně centralizované skladové systémy

- zřídka plný čtyřstupňový systém

Stanovení vertikální struktury skladů představuje rozhodování dlouhodobé povahy. To má být prováděno na základě nákladových propočtů. Do nákladových propočtů z oblasti distribuce je třeba zahrnout:

- náklady na skladování – budovy, pronájem skladů

- dopravní náklady

- expediční sklady

- prostředky vázané v zásobách

Horizontální struktura distribučních skladů

Je třeba zohledňovat:

- okruh odběratelů

- chování zákazníků

- množství a velikost objednávek

- rozmístění výrobních stanovišť

- skladovací a skladové náklady

- dopravní náklady mezi výrobními stanovišti a sklady

- náklady na expedici zboží

Obtížnost řešení dána:

- značným počtem proměnných veličin ® vysoký stupeň nejistoty

- neovlivnitelnost mimopodnikových faktorů

- vzájemná závislost hodnot uvedených parametrů

- růst fixních a variabilních nákladů s počtem skladů

- náklady na dopravu (snížení dopravních nákladů na expedici při růstu počtu expedičních skladů a současný růst nákladů na zásobování skladů)

Výběr distribuční cesty

a.) přímý prodej výrobcem

vhodný pro:

- výrobky s náročnými servisními službami

- dodávky investičních celků

- velké dodávky

Členění distribučního řetězce podle druhu distributorů

d.) velkoobchod s dodávkami na pult – maloobchodník platí jen za již prodané zboží

e.) cash and carry – maloobchodníci si zboží sami vyberou, zaplatí v hotovosti a odvezou

f.) velkoobchod shromažďující zboží – výkupní podniky různých zemědělských podniků

g.) dodávky z vozu – bez meziskladování ve skladech distribuční sítě

h.) prodej podle vzorků – nábytek, elektrospotřebiče

i.) zásilkový obchod

j.) obchodní agentura – zprostředkovatelská organizace shromažďující objednávky a poskytující poradenské služby

k.) aukční společnost – sdružení výrobců a prodejců

l.) makléř – zprostředkovatel obchodních transakcí

Rozmístění distribučních skladů

Je třeba stanovit:

- vertikální strukturu – počet skladových stupňů

- horizontální strukturu – počet skladů v každém stupni

Struktura distribučních řetězců

Podle:

- délky distribuce (počet stupňů)

- rozsahu distribuce (počet distributorů)

- druhu distributorů

Členění distribučních řetězců podle počtu stupňů

a.) přímá distribuce

Dodávání výrobků zákazníkovi bez zprostředkovatele přímo výrobcem. Omezený počet zákazníků v blízkosti výrobce. U nových výrobků.

Výhody:

- přímá informovanost a kontrola

- rychlá reakce na změny

- nižší zásoby hmotných výrobků u jiných článků distribuce

Nevýhody:

- vyšší zásoby hmotných výrobků ve výrobních skladech

- řešení většího počtu individuálních zakázek

- vyšší přepravní a distribuční náklady

b.) nepřímá distribuce

Dodávky přes zprostředkovatele. Vhodná:

- při větším počtu zákazníků

- při vysokých požadavcích na servis

- při dlouhé údržnosti výrobků na trhu

Výhody: kratší dodací doba, nižší přepravní náklady

Nevýhody: vyšší zásoby v distribuci, nepřímá informovanost výrobce, snížená kontrola

c.) kombinovaná distribuce

U části dodávek přímá distribuce. U části dodávek nepřímá distribuce.