Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vzhledem ke všem výhodám, které přinášejí -

-rychlost, bez chybovost, ušetření lidské práce, se elektronické přenosy dat v blízké budoucnosti, stanou běžnou taktikou mezi partnery i nadřízenými orgány na národní i mezinárodní úrovni. Technologie EDI je také základní technologií v Elektronickém obchodu, tzn. obchodování na Internetu.

- cílem je zajistit výměnu dat s obchodními partnery, případně s dalšími subjekty a to v elektronické formě a dosáhnou potřebného zjednodušení a zrychlení obchodních procedur

- úlohy jsou určeny pro potřeby pracovníků obchodních útvarů, finančních útvarů podniku, ke se realizují přímé kontakty se zákazníky, dodavateli, finančními ústavy, orgány státní správy aj.

- technologická základna využívá speciální programové moduly v rámci aplikačního softwaru, který provádí konverzi dat v režimu formát - standard - formát . Přenos probíhá po veřejné síti.

- provozní nároky - EDI vyžaduje připojení informačního systému do veřejných počítačových sítí a zajištění přístupu k jejich službám, vyžaduje se sladění provozních pravidel mezi obchodními partnery

Mezi dvěma nezávislými subjekty Z hlediska návrhu pro EDI systémy je nutné definovat

- zda-li se jedná o EDI pro závislé nebo nezávislé subjekty. Je důležité si vyjasnit, co je závislý a co nezávislý subjekt.
Pokud má firma dvoje kanceláře, každou na jiném konci města, nejedná se o nezávislé subjekty, ale o jeden podnik. Je možné definovat jednodušší strukturu než při zavedení EDI. Nemá smysl zavádět EDI pro vnitropodnikovou komunikaci.

EDI nahrazuje papírové doklady Představme si dosavadní postup při odesílání a přijímání dokladů. Doklad (např. faktura) obsahuje definovaná data, podpis, obálku. Z počítače se doklad musí vytisknout, pak nechat podepsat, vložit do obálky a odnést na poštu. Obchodní partner si vyzvedne obálku na poště, rozlepí ji, zkontroluje podpis a začne data opět zadávat do počítače.

Oproti tomu v EDI stačí aplikaci, která doklad vytváří, zadat adresu obchodního partnera. Aplikace (automaticky) doklad odešle, partnerská aplikace je převezme, potvrdí příjem (namísto kontrolního telefonátu) a sama si ho zpracuje, popřípadě uloží. Odpadá tedy zbytečný tisk dokladů na papír, zbytečné zpětné zapisování dat do jiného počítače a s tím i nutně vznikající chyby.

Elektronická výměna dat

- znamená výměnu dat elektronickou cestou, tzn. za použití elektronických přenosů (on-line). Pro tuto komunikaci je lze využít sítě typu Internet, IBM IMNS, telefonní linky, radiové nebo satelitní spojení. Elektronická výměna dat je většinou neinteraktivní, to znamená, že je nejprve vytvořen kompletní blok dat, který je odeslán najednou. Odesílání neprobíhá zároveň s tvorbou dat. Důležitým aspektem při přenosu je také bezpečnost.

Standardní zprávy- standardní zpráva znamená, že se jedná o předem definovaný typ zprávy, kde každá položka má své místo.

Rozdíl mezi standardní a nestandardní zprávou si je možné představit jako rozdíl mezi dopisem a formulářem. Dopis nemá standardní formu, není přesně definováno kde se má jaká položka s jakým obsahem nacházet a tudíž ho jde těžko automaticky zpracovat. Oproti tomu formulář má přesně zadaná místa i významy jednotlivých položek a tím je připraven pro automatické zpracování.

Mezi dvěma aplikacemi - EDI je určeno pro výměnu dat mezi dvěma aplikacemi. Jedna aplikace předává data jiné aplikaci v rámci možností zcela automaticky, bez lidského zásahu. Během zavádění se sice využívají zjednodušené aplikace, které mají jednoduché pracovní prostředí a ovládání pro ruční vkládání, ale konečným cílem je komunikace aplikace s aplikací.

Data Mart

Vlastní data jsou uložena do datového skladu ve formě business views, což jsou obrazy dat, které se již váží k jednotlivým definovaným obchodním procesům.

Aplikace na bázi Data Mart jsou rozšiřovatelné dle rostoucích požadavků uživatele. Podstatnou vlastností je následná vzájemná integrace do celopodnikového datového skladu.

Architektura těchto produktů zahrnuje tyto hlavní komponenty:

n manager

n řídící databáze

n klienty pro administraci

n agenty pro přístup k datovým zdrojům

Data Mining (dolování dat)

- lze obecně charakterizovat jako proces extrakce neznámých nebo nedefinovaných informací z velmi rozsáhlých databází.

Data Mining je postaven na několika technikách:

n clustering = rozdělení databází, takže záznamy jsou seskupovány podle obdobných charakteristik (komodit, lokalit, objemů prodeje aj.)

n klasifikace = vytváří profily každé skupiny objektů

n predikace = odhalení závislosti v tomtéž záznamu a předpověď hodnot nového záznamu

n asociace = odvozuje z hodnot jedné transakce možnosti výskytu v jiných transakcích

n úlohy datového skladu DWH

- cílem je shromažďování vybraných informací z různých databází do jednotného prostředí a zpracování analýz velkého rozsahu

- úlohy jsou určeny pracovníkům na nejvyšších úrovní řízení, ale i střední úrovni řízení

- technologická základna je založena převážně multimediálních databázích, oproti úlohám typu EIS pracují v podstatně větším rozsahem databází, od několika GB až po TGB

n provozní nároky je zapotřebí dostatečné diskové kapacity, vysoké nároky na monitorování stavu vstupních dat nebo konverzi

EDI = systémy umožňující elektronickou výměnu strukturovaných standardních zpráv mezi dvěma aplikacemi dvou nezávislých subjektů. EDI je určen pro tu část firmy, zabývající se komunikací s okolím (zákaznici, dodavatelé, finanční instituce, státní správa)

Technologické principy EIS

Podstatnými vlastnostmi EIS z aplikačního hlediska je to, že umožňují velmi rychle a pružně doplňovat a měnit zobrazení dat podle jednotlivých dimenzí a měnit tak pohledy uživatele na modelovanou ekonomickou realitu.

n cílem je připravovat podklady pro rozhodování na základě komplexních analýz

n úlohy jsou určeny pracovníkům na nejvyšších úrovní řízení, ale i střední úrovni řízení

n technologická základna je založena převážně multimediálních databázích, pracují v síťovém prostředí, pracují s menšími rozsahy databází (desítky až stovky MB)

n provozní nároky jsou menší z důvodu menšího počtu uživatelů

n manažerské úlohy EIS

- cílem je připravovat podklady pro rozhodování na základě komplexních analýz

- úlohy jsou určeny pracovníkům na nejvyšších úrovní řízení, ale i střední úrovni řízení

- technologická základna je založena převážně multimediálních databázích, pracují v síťovém prostředí, pracují s menšími rozsahy databází (desítky až stovky MB)

- provozní nároky jsou menší z důvodu menšího počtu uživatelů

DATA WAREHOUSE - datové sklady

Datový sklad umožňuje efektivně ukládat data za delší časové intervaly a na jejich základě uskutečňovat analýzy časových řad, vývojových trendů a další

analýzy.

Nejrůznější studie ukazují, že objem dat v podniku nebo organizaci se zdvojnásobí každých pět let. Většina firem tak nemá problém s nedostatkem dat, ale naopak se zahlcením velkým množstvím různých dat. To vyvolalo potřebu takových nástrojů, které by umožňovaly transformaci těchto obrovských objemů dat do přijatelné a využitelné formy.

Základní koncept datového skladu je definován jako integrovaný a konzistentní systém poskytování informací pro podporu rozhodování. Jde tak o proces, v němž organizace extrahují takové informace, které mají zásadní význam pro úspěšné řízení firmy.

- cílem je shromažďování vybraných informací z různých databází do jednotného prostředí a zpracování analýz velkého rozsahu

- úlohy jsou určeny pracovníkům na nejvyšších úrovní řízení, ale i střední úrovni řízení

- technologická základna je tvořena u datových skladů technologií OLAP (On - Line Analytical Processing), která umožňuje různé pohledy na ekonomická data a ty pak pomocí programových nástrojů datového skladu analyzovat.

DATA WAREHOUSE - datové sklady

Formální datové sklady nabývají podobu velkých relačních databází, které byly pro denní provoz vybrány z toho důvodu, že mají schopnost zpracovávat velké objemy dat a ukládat podrobné informace, které nemají multidimenzionální strukturu.

- provozní nároky je zapotřebí dostatečné diskové kapacity, vysoké nároky na monitorování stavu vstupních dat nebo konverzi

Podstatnou součástí celého datového skladu je tzv. datová pumpa. Jde o komplex programových komponent zajišťujících přenos dat z produkčních databází do datového skladu. Datová pumpa umožňuje funkce jako selekci a extrakci dat, transformaci, restrukturalizaci aj.

Data Mart

Základní otázkou před zahájením projektů datových skladů je, jak efektivně realizovat a dosáhnout co nejdříve očekávaných efektů. Jednou z cest, jak dosáhnout těchto efektů v relativně krátké době je technologie Data Mart.

Jde o implementaci menší datových skladů na úrovni jednotlivých oddělení nebo pracovních skupin.

Tento přístup umožňuje rychlejší start celého řešení projektu, snížení prvotních nákladů. Navíc poskytuje možnost postupného rozšiřování kapacity datového skladu jak v celkovém objemu dat, tak v počtu aplikací těchto dílčích skladů. Jejich postupnou integrací pak může vzniknou celopodnikový datový sklad.

JIT = just in time

Dodání zboží právě v čas. Zásoby vážou peníze a proto se odběratel snaží tyto peníze využít jiným způsobem než-li do zásobování. Nevýhodou této metody JIT je, že dodavatel ovšem při této metodě může usnout na vavřínech, neboť pro danou metodu se volí jediný dodavatel a to dlouhodobě.

Podstatou JIT je minimalizovat zásoby na skladě, neboť ty nám váží finanční prostředky, které můžeme využít jinak. Podstatou systému JIT je zajistit správné zboží ve správném množství, kvalitě, ceně a s patřičnými informacemi ve správný čas. Rysy JIT: 100 % kvalita, časté dodávky, malý počet dodavatelů, strategické smlouvy

KANBAN

Každý výrobní stupeň je dodavatelem a odběratelem. Užívá se zde štítek - karta s objednávka, přijde -li zásoba na signální úroveň, tak mi štítek slouží k doobjednání zásob.

Výhody: - nízké procento zmetků

- odebrat jen objednané množství

- operativnost

- možnost kontroly objednávky a dodávky

Použití: u zaběhlé velkosériové výroby

Podstatné charakteristiky aplikačního software

n význam jednotlivých parametrů si diktuje zákazník dle svých potřeb:

a) architektura

b) provozní prostředí

c) vývojové prostředí

d) dokumentace

e) flexibilita aplikačního software aj.

n certifikace

n dokumentace

n flexibilita = customizace ( míra pružnosti při přizpůsobování uživatelským požadavkům)

n doplňující služby = úroveň, rozsah a kvalita je závislá na dodavateli

n funkční možnosti

EIS - Executive Information Systems

EIS = systémy podporující vrcholové řízení např. strategie podniku, využívá informace z nižších úrovní informačního systému. Provozní nároky jsou menší z důvodu menšího počtu uživatelů.

EIS je analytický a presentační nástroj využívající existujících dat.

Hlavní požadované vlastnosti EIS:

n EIS zajišťuje výběr a zpracování nejdůležitějších dat ze všech podstatných řídících úloh

n EIS poskytuje vlastní prostředky pro modelování analytických a rozhodovacích procesů

n EIS umožňuje permanentní aktualizaci svých modelů z dostupných interních i externích datových zdrojů

n EIS respektuje nároky na hodnotu vstupů

n EIS zajišťuje identifikaci odchylek a kritických bodů pro jednotlivé oblasti řízení

Jakýmsi zlomem v pozornosti projektů typu EIS způsobil článek Jacka Rockarta a Michaela Treycyho publikovaný v lednu 1982 v Harvard Business Review. Článek se zabýval především změnami v potřebě bezprostředního užití počítačů managery a s tím spojenými změnami v řídících procedurách. Dalším podstatným momentem pro rozvoj EIS byl vstup na trh významných firem prodávajících software pro EIS v polovině 80. let

Technologické principy EIS

Jádro EIS tvoří několikadimenzionální tabulka „spreadsheetového“ charakteru, umožňující rychle a pružně měnit dimenze styl Rubikova kostka.

Standardními dvěma dimenzemi jsou v EIS ekonomické ukazatele a čas. Ostatní dimenze se pro jednotlivé modely definují podle potřeby. Obsah dimenzí je tvořen prvky dimenzí tj. konkrétními zákazníky, dodavateli, komoditami apod. Prvky dimenzí jsou většinou uspořádány v hierarchické struktuře tj. že se rozdělují na skupiny prvků, podskupiny, atd. až na jednotlivé prvky.

21. ÚLOHY MIS, EIS, DW, EDI

MIS = systém podporující taktickou a operativní řízení, který je zaměřen převážně na průmyslové a obchodní podniky. Specializuje se na marketing a účetnictví.

Cílem je evidenční a analytické operace pro zajištění produkčních procesů a zdrojů podniku.

Klasifikace aplikačního software

Pro potřeby hodnocení, orientace a implementace je účelné rozlišovat aplikační software podle některých hledisek, která jsou v dané situaci více či méně relevantní.

Rozsah řešení aplikačního software

n aplikační software komplexní pokrývající všechny nebo většinu oblastí podniku

n aplikační software na určitou oblast, např. pro účetnictví, marketing aj.

Funkční orientace aplikačního software

n aplikační software pro průmyslové organizace

n aplikační software pro obchodní organizace

n aplikační software pojišťovnictví

n aplikační software dopravu

n aplikační software cestovní ruch

n aplikační software zdravotnictví aj.

Původ aplikační software

n dodavatel je tvůrcem aplikační software a tvůrce je současně tuzemský

n dodavatel není tvůrcem aplikační software (je dealerem), ale tvůrce je tuzemský

n dodavatel není tvůrcem aplikační software (je dealerem) a tvůrce je zahraniční

n dodavatel je tvůrcem aplikační software a současně je zahraniční firmou

podpora taktického a operativního řízení MIS

- cílem je zajistit evidenci procesů a zdrojů podniku, zpracování požadovaných dokumentů aj.

- úlohy jsou určeny pracovníkům na střední a nižší úrovni řízení, přímými uživateli jsou THP a administrativa

- technologická základna je založena převážně na silných relačních databázích a jim odpovídajících počítačích

- provozní nároky - nepřetržitý provoz, vysoké nároky na archivaci, zálohování a bezpečnost

Základní koncepce aplikačního software

Většina aplikačních software je založena na určitém základním konceptu, resp. Modelu řízení výroby a řízení podniku. Těchto modelů a metod byla již formulována celá řada, mají buď komplexní charakter nebo se vztahují k určité oblasti nebo problému řízení. Modely jsou například:

n DRP

n KANBAN

n JIT

n ABC

 úlohy datového skladu DWH

- cílem je shromažďování vybraných informací z různých databází do jednotného prostředí a zpracování analýz velkého rozsahu

- úlohy jsou určeny pracovníkům na nejvyšších úrovní řízení, ale i střední úrovni řízení

- technologická základna je založena převážně multimediálních databázích, oproti úlohám typu EIS pracují v podstatně větším rozsahem databází, od několika GB až po TGB

-provozní nároky je zapotřebí dostatečné diskové kapacity, vysoké nároky na monitorování stavu vstupních dat nebo konverzi

n elektronická výměna dat, dokumentů EDI

(jedná se o projekt mezi minimálně 2 partnery)

- cílem je zajistit výměnu dat s obchodními partnery, případně s dalšími subjekty a to v elektronické formě a dosáhnou potřebného zjednodušení a zrychlení obchodních procedur

- úlohy jsou určeny pro potřeby pracovníků obchodních útvarů, finančních útvarů podniku, ke se realizují přímé kontakty se zákazníky, dodavateli, finančními ústavy, orgány státní správy aj.

- technologická základna využívá speciální programové moduly v rámci aplikačního softwaru, který provádí konverzi dat v režimu formát - standard - formát . Přenos probíhá po veřejné síti.

- provozní nároky - EDI vyžaduje připojení informačního systému do veřejných počítačových sítí a zajištění přístupu k jejich službám, vyžaduje se sladění provozních pravidel mezi obchodními partnery

 úlohy v administrativě OIS

- cílem je zefektivnění administrativních operací, správa dokumentů, elektronická pošta, zvýšení formální úrovně vstupů

- úlohy jsou určeny nejširšímu okruhu pracovníků, prakticky všem pracovníkům využívajících podnikovou síť

- technologická základna je založena integrovaných kancelářských balících, zahrnujících textové editory, tabulkové procesory, elektronickou poštu, grafické editory, pracovní kalendáře a plánovače aj.

- provozní nároky nejdůležitějším požadavkem je sjednocení uživatelských prostředí

n výrobní úlohy CAD, CAM

- cílem je optimalizace řízení výroby, zvyšování kvality výrobku od návrhu po převzetí, zvyšování efektivnosti

- úlohy jsou určeny provozním pracovníkům a pro konstrukční a projekční kanceláře

- technologická základna (specializovaný produkty Computer Aided Design a CAM), část úloh je realizována jako součást komplexních aplikačních software

- provozní nároky jsou kladeny na bezpečnost a spolehlivost

 zákaznické úlohy CIS

- cílem je zajištění základních administrativních operací typických pro zákaznické oblasti (rezervační systémy, geografické systémy aj.)

- úlohy jsou určeny spotřebitelům a provozním pracovníkům

- technologická základna - zákaznické úlohy jsou založeny na obdobných technologiích jako úlohy MIS, tj. silných serverech a silných relačních databázích (ORACLE, SYBASE aj.)

- provozní nároky jsou kladeny na bezpečnost a spolehlivost

Vazby úloh aplikační vrstvy

Z charakteristiky úloh aplikační vrstvy je zcela zřejmé značné množství jejich vzájemných vazeb. Úroveň řešení a zjištění těchto vazeb je rovněž jedním z rozhodujících momentů úspěšnosti celého informačního systému

Obecné schéma celkové architektury systému

2. úlohy ekonomicko organizační

jejich cílem je analýza vývoje a provozu informačního systému

a) ekonomické a mimoekonomické efekty

b) nákladové analýzy

c) obchodní a řídící procedury

d) rozvoj organizačních struktur

3. úlohy integrační

jejich cílem je dosáhnout provázanost jednotlivých prvků informačního systému

a) vnitřní - vnitřní (software, hardware, data, personál)

vnější - k zákazníkům, bankám, veřejným zdrojům

b) vertikální - provázání jednotlivých úrovní řízení mezi sebou

horizontální - na jedné úrovni řízení