Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zdůvodnění:

Zdůvodnění: Jedná se o pomoc klubům vytvořit vhodné systémy sportovních soutěží a soutěžních podmínek v dané obci. Jedná se opět o změnu struktury ve prospěch těch organizací, které mají demokratickou strukturu, jsou transparentní – zveřejňují informace o svých cílech, struktuře, materiálním a personálním zabezpečení činností a finančních zdrojích. Tyto údaje mají shrnuty ve výroční zprávě. Organizace pravidelně zveřejňují jasné, úplné a aktuální informace a provádí důkladné finanční kontroly. Mají dobré jméno – jsou spolehlivé, připravují kvalitní akce, dodržují závazky, dodávají včas kvalitní vyúčtování a dodržuje zákony.

C) Všechny školy by měly mít potřebné a odpovídající zařízení a vybavení pro provádění tělocvičných aktivit a sportu.
Zdůvodnění: Škola má životně důležitou úlohu zajistit zdravou aktivitu a sport tak, aby byla zajištěna zdravá rovnováha mezi fyzickými a intelektovými činnostmi. Sport může být obecně přínosem pro kvalitu školního života všeobecně. Nejúčinnější metoda v oblasti prevence zdraví, prevence proti drogové závislosti, alkoholismu, kriminalitě a dalším negativním sociálním jevům.

E) Zvýšení opakovanosti návštěv sportovních „akcí“ (událostí), pobytu ve sportovních centrech, střediscích volného času, a sportovního turismu v dané obci.
Zdůvodnění: Nárůsty počtu sportujících a sportujících turistů mohou být realizovány pouze přes výrazný nárůst jak nových, poprvé sportujících klientů, tak přes opakované návštěvy těch, kteří již sport provozovali v minulosti.


Článek podporuje:
skateboard shop, sportovní obuv, koloběžky

Pro naplnění těchto cílů je potřebné dosáhnout ...

Pro naplnění těchto cílů je potřebné dosáhnout zásadního zlepšení situace obce v následujících oblastech:
Podpořit Infrastrukturu sportu a provázat ji s infrastrukturou cestovního ruchu
Podporovat inovaci a nabídku sportovních produktů a provázat ji s nabídkou produktových balíčků cestovního ruchu
Zlepšení kvality sportovních služeb
Posílení úrovně personálního zajištění sportu (lidské zdroje)
Využívání sportovního marketingu a sportovní marketingové komunikace
Provázaní systému podpory sportu, kultury, zdravotnictví, školství a cestovního ruchu

ZÁVĚR
Cílem mé práce bylo zjistit zájem o sport a tělovýchovu, informovanost o možnostech podpory a součastných trendech v této oblasti a zároveň zmapovat nejzávažnější problémy z pohledu obecních úřadů
Obce označují za největší problém tělesné výchovy a sportu na komunální úrovni nedostatek financí, s tím souvisí neodpovidající úrověň materiálních, prostorových a personálních podmínek.


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

4. Státní sportovní reprezentace

prostředky byly použity na činnost v rámci ostatních dotací občanským sdružením na pořádání sportovních akcí, především v kategoriích dětí, mládeže a zdravotně postižených, dále na podporu akcí vzdělávání
Kvantifikace nároků na finanční zdroje vyplývající ze střednědobého výhledu na léta 2004 až 2006 (v mil. Kč).
2003 2004 2005 2006
Státní sportovní reprezentace
(sportovní talent, sport. Centra mládeže, reprezentace ČR) 582,6 891,3 968,8 1065,7
Veřejně prospěšné programy
(sportovní třídy, sport pro všechny, sport a škola, sport zdravotně postižených, údržba a provoz) 276,6 423,2 460,0 506,0
Investice
(podpora rozvoje materiálního zabezpečení občanských sdružení a sportovní reprezentace) 354,0 389,4 428,3 471,2
Celkem 1193,2 1703,9 1857,1 2042,9

Tento uvedený přehled by měl být v roce 2004 doplněn o 250 mil. Kč v programu „Podpora rozvoje a obnovy sportovních zařízení měst a obcí“. Tyto prostředky nejsou součástí celkového objemu kapitoly MŠMT. Budou do ní převedeny dodatečně na základě schválených „Směrů státní politiky ve sportu na léta 2004 až 2006“. (11)


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

Co rozvoji nepřispívá a naopak ho brzdí ...

Co rozvoji nepřispívá a naopak ho brzdí je absence propojení systému komunálního sportu a tělovýchovy se systémovým řešením zdravotnictví, cestovního ruchu, kultury a školství a to jak na úrovní krajů, tak i obcí. Absence, resp. neaktuálnost rozvojových dokumentů obcí z oblasti tělovýchovy a sportu (marketingové strategie a plány). To je způsobeno nízkou úrovní kvalifikace a odbornosti pracovnich sil v oblasti tělovýchovy a sportu.
Obec by měla vypracovat koncepci rozvoje tělesné výchovy a sportu, a v ní stanovit základní cíle. Jako příklad chci uvést několik základních cílů, které by obce neměly opomenout. Zároveň uvádím zdůvodnění, proč jsou tyto cíle důležité.

A) Hlavní prioritou by mělo být podněcování vytváření nabídky příležitostí pro různé pohybové aktivity, které může provádět co největší počet lidí. Důležité je, aby to byly aktivity zaměřená na příznivé účinky pro zdraví, regeneraci sil, zdravotní prevenci a pro aktivní využití volného času a zároveň zlepšení počtu sportujících.
Zdůvodnění: Cílem tohoto programu je podnítit lidi každého věku věnovat se pravidelné fyzické aktivitě, a uplatnit sport jako faktor sociálního rozvoje.

B) Provozování sportu na vyšší úrovni by mělo být podporováno vhodnými a specifickými prostředky ve spolupráci s odpovídajícími tělovýchovnými a sportovními organizacemi. Tato podpora by měla zahrnovat oblasti jako je: vyhledáváni a pomoc talentům, poskytování vhodných zařízení, zajištění odborné lékařské péče a využívání poznatků sportovních věd, pomoc vědeckého řízení sportu a tréninku a dalšímu vzdělávání trenérů i ostatních funkcionářů.

Jasným signálem rozvoje sportu a tělovýchovy ...

Jasným signálem rozvoje sportu a tělovýchovy je státní rozpočet, který stále více přispívá na oblast sportu. Rozpočet běžných výdajů (na dotace) pro oblast mládeže a tělovýchovy na rok 2003 činil 1 033 170 tis. Kč. Proti srovnatelné základně roku 2002 byl vyšší o 54 110 tis. Kč, tj. 5,53 %. Zvýšený rozpočet byl využit na dotace pro občanská sdružení v oblasti mládeže a sportu na základě vyhlášených programů a projektů pro rok 2003 a podporu MS v ledním hokeji v roce 2004.
Rozdělení dotací
1. pro sportovní reprezentaci – občanská sdružení 582 612 tis. Kč
• podpora sportovní přípravy reprezentantů a jejich účasti na vrcholných mezinárodních soutěžích (olympijské a paralympijské hry, deaflympiády, mistrovství světa, mistrovství Evropy, Univerziády a odpovídající kvalifikační mezinárodní soutěže) prostřednictvím vybraných sportovních svazů
• podpora sportovní přípravy talentovaných sportovců dorostenecké a juniorské kategorie ve sportovních centrech mládeže a vybraných sportovních klubech (soustředění, trenérské, metodické, zdravotní a servisní zabezpečení, vybavení tréninkovými potřebami, nájemné tréninkových prostorů)
• podpora přípravy sportovně talentované mládeže v občanských sdruženích a podpora pořádání mezinárodních soutěží mládeže dorosteneckých a žákovských kategorií zajišťovaných sportovními svazy na území ČR

2. Podpora speciálních projektů pohybových aktivit

• podpora speciálních projektů pohybových aktivit celostátního rozsahu zaměřených na širokou veřejnost, zejména mládež, rodinu a seniory
• podpora tělovýchovné reprezentace v oblasti sportu pro všechny
• podpora programů vzdělávání dobrovolných pracovníků pro oblast sportu pro všechny a pracovníků informačních a rekondičních center
• podpora udržování a provozování sportovních a tělovýchovných zařízení ve vlastnictví nebo dlouhodobém nájmu občanských sdružení
• podpora školních a studentských sportovních klubů
• podpora vytváření podmínek pro zapojení zdravotně postižených do pravidelné sportovní činnosti
• podpora sportovní přípravy žáků tříd s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy na základních školách prostřednictvím vybraných sportovních svazů
3. pro oblast mládeže – 207 464 tis. Kč
• prostředky byly použity v souladu s vyhlášenými programy pro nestátní neziskové organizace (dále jen NNO), které jsou naplněním usnesení vlády č. 1 z roku 1999 o Koncepci státní politiky ve vztahu k mladé generaci a rovněž navazují na Bílou knihu Evropské komise o mládeži, přijaté Evropskou komisí v listopadu 2001. Prostředky byly určeny na podporu činnosti NNO s celorepublikovou a nadregionální působností a střešních organizací dětí a mládeže

6) Nabízíte pronájem sportovišť veřejnosti?

Sportovní zařízení jsou pronajímána téměř ve všech obcích, jde o tělocvičny a víceúčelové sportoviště. Bezplatný vstup do těchto zařízení mají sportovní kluby a organizace dané obce. Pro ostatní sportovní kluby a organizace a pro veřejnost je vstup zpoplatněn. Ceník těchto služeb si určuje každá obec sama, v závislosti na tom o jaké sportovní zařízení jde. Příjmy získané z pronájmu obecních sportovních zařízení jsou využívány především na údržbu, obnovu a provoz příslušných sportovišť a zařízení
7) Existují nějaké možnosti financování sportu (sportovních akcí) z fondů EU?
Všichni z dotázaných si myslí, že EU nabízí možnosti podpory sportu na komunální úrovni, ale nikdo nemá podrobnější informace o tomto problému. Většina si také myslí, že s ohledem na velikost své obce a náklady spojené se sportem nemají šanci čerpat finance z těchto fondů.
8) Jaké vidíte nejvážnější problémy v oblasti sportu na komunální úrovni?
Hlavní problém všichni vidí především v nedostatku financí na modernizaci starých a výstavbu nových sportovních zařízení, dalším velkým je v nedostatku nových, hlavně mladých, dobrovolných pracovníků. Někteří dotázaní uvedli problém nezájmu a pasivity dětí a mládeže.

9) Pořádáte nějaké sportovní akce?

9) Pořádáte nějaké sportovní akce? Jaké a pro koho jsou určeny? (pro děti, mládež, dospělé, seniory, handicapované)
Některé obce pořádají sportovní akce samostatně, ale většina ve spolupráci se sportovními a zájmovými organizacemi, nebo samotnými školami či Domy dětí a mládeže. Bez ohledu na to, kým jsou tyto sportovní akce pořádány, soustřeďují se hlavně na děti a mládež (nejrozšířenější jsou dětské dny, různé běhy a cyklistické závody). V menším měřítku jsou pak pořádány akce pro dospělé a seniory. Pro handicapované nepořádá sortovní akce žádná z dotázaných obcí.
10) Jaké máte do budoucna plány v oblasti tělovýchovy a sportu? (výstavba nového zařízení, rekonstrukce, modernizace, nové sportovní akce . . )
Více než polovina z dotázaných obcí provádí nebo má v plánu provést rekonstrukci či výstavbu nového sportovního zařizení. Jde většinou o zatrávnění fotbalových hřišť, rekonstrukce sportovních hal, výstavba nových víceúčelových sportovišť apod..

3.4 Shrnutí výsledků
Z informací získaných rozhovorem a dotazníkem jsem zjistil, že se tělovýchova a sport na komunální úrovni rozvíjí. Nejlépe je to vidět na fotbalových hřištích, které už nejsou černé, ale zelené. Rozvoji přispělo vytvoření základní legislativy v této oblasti, vícezdrojové financování sportovního prostředí, zavedení grantového systému podpory sportu a pozitivní postoj komunálních politiků ke sportu a tělovýchově jako důležité oblasti seberealizace obyvatel ve volném čase a jako složce regionálního cestovního ruchu.

TJ Markvartovice-Máte zřízenou samostatnou komisi týkající se sportu?

Na tento rok máme naplanovanou generální opravu hřišté TJ Markvartovice. V tomto plánu je zahrnuto: nové zatrávnění hrací plochy, rozšíření celého areálu, rekonstrukce sociálního zařízení.
3.3 Otevřený dotazník
Pro potřeby této práce bylo rozesláno 18 e-mailů do obcí ve všech krajích ČR, snažil jsem se vybrat přibližně stejně velké obce, aby nedošlo ke zkreslení výsledků. Odpověď mi přišla od 14 obecních úřadů, z toho byla jedna záporná, kdy se pan starosta omlouval, že nemá čas. Ze získaných informací jsem ke každé otázce vypracoval obecný závěr.
1) Máte zřízenou samostatnou komisi týkající se sportu? Nebo všechno řešíte v rámci odboru školství a kultury?
Polovina obecních úřadů již má zřízenou komisi zabývající se otázkami sportu, tyto komise mají spíše funkci poradního orgánu, to znamená, že předjednává záměry, projekty, žádosti, návrhy rozpočtů a další aktivity, týkající se sportu a tělovýchovy, jak finančního tak věcného charakteru. Názory a doporučení, odborné rozbory a stanoviska pak předkládá Radě nebo Zastupitelstvu obce při rozhodování v těchto záležitostech. Komise také organizuje všechny sportovní akce obce.

2) Kolik procent z celkového rozpočtu ...

2) Kolik procent z celkového rozpočtu obce připadá odboru školství a kultury a kolik z toho plyne na sport a tělesnou výchovu?
Na školství a kulturu připadá z obecních rozpočtů přibližně 10%, z toho jsou cca 2% plynou do sportu a tělesné výchovy. Tyto finanční prostředky jsou určeny na celoroční provoz a údržbu a na platy zaměstnanců.
3) Jak jsou tyto finanční prostředky rozdělovány? (výkonnostní a ostatní organizované sporty X tělocvičná rekreace)
Většina finančních prostředků je určena pro výkonnostní a ostatní organizované sporty. Nejpoužívanějšími metodami pro rozdělování těchto prostředků je velikost členské základny, druh soutěže, velikost podílu reprezentace obce a další.
4) Snažíte se získávat sponzory? Jestli ano, jakým způsobem, co jim nabízíte?
Obce sponzory získávají jen ojediněle, jen pokud pořádají větší sportovní akce, v takovém případě je sponzorům nabízena plocha pro reklamu. Ve většině případech shánějí sponzory sportovní kluby a sportovní organizace samostatně a nabízejí rovněž prostor pro reklamu.
5) Provoz a údržbu sportovišť zajišťujete sami nebo firma?
Všechny obce zajišťují drobnou údržbu a provoz svých sportovních zařízení samostatně, na odborné opravy, opravy velkého rozsahu a výstavby si obce najímají firmy.

TJPetřkovice

Podle mého názoru je výše financování ze strany státního rozpočtu a místních rozpočtů na jedné straně nedostatečné a omezené jeho výší, na druhé straně často neracionální. Rozdělování prostředků není ve všech položkách objektivizováno a podléhá prosazování parciálních zájmů autorit.
Další je neodpovídající úroveň podmínek (materiálních, prostorových, personálních) pro rozvoj procesu školní tělesné výchovy, včetně volnočasových aktivit.
TJ Markvartovice
Největší problém je v nedostatku financí, z toho důvodu je stav tělovýchovných a sportovních zařízení převážně špatný a neatraktivní. Rozvoji sportu rovněž nenapomáhá nízká úroveň odbornosti a kvalifikace prácovní síly v sektoru tělovýchovy a sportu a nedostatek dobrovolných pracovníků.
9) Pořádáte nějaké sportovní akce? Jaké a pro koho jsou určeny? (pro děti, mládež, dospělé, seniory, handicapované)
TJ Ludgeřovice
Ano, pořádáme sportovní akce pro děti a seniory. Akce tohoto typu zajišťuje Asociace sportu pro všechny, která patří pod TJ Ludgeřovice. Tato Asociace sportu pro všechny pořádá Jarní pochod za zdravím, který je určen široké veřejnosti bez rozdílu věku, a dětský den. Tyto akce jsou propagovány prostřednictvím obecního časopisu "Ludgeřovický zpravodaj", také plakáty a na internetových stránkách obce. Přímo pro handicapované žádné akce nepořádáme.

TJ Petřkovice

Pro děti pořádáme ve spolupráci s TJ Petřkovice Běh olympijského dne, který je jednou ročně a Cyklistické závody pro děti, které uskutečňujeme dvakrát ročně. Pro ostatní skupiny obyvatelstva obec žádné sportovní akce nepořádá.
TJ Markvartovice
Obec pořádá každoročně sportovní akce pro děti, mládež, dospělé i seniory, tyto akce se konájí na fotbalové hřišti TJ Markvartovice. Pro handicapované žádné akce nepořádáme.
10) Jaké máte do budoucna plány v oblasti tělovýchovy a sportu? (výstavba nového zařízení, rekonstrukce, modernizace, nové sportovní akce . . )
TJ Ludgeřovice
Vzhledem k velkým investicím v předchozích letech, jako byly v roce 2001 výstavba náhradního fotbalového hřiště (cca 1 mil. Kč.) a v roce 2002 zatravnění hlavního hřiště a celková rekonstrukce areálu TJ (cca 3,2 mil. Kč.), chystáme na tento rok 2004 jen rekonstrukci sociálního zařízeni na hřišti TJ za 250 tis. Kč..

TJ Petřkovice
Chystáme výstavbu malé tribuny na fotbalovém hřišti FC Odra Petřkovice. Tato výstavba vyčerpá skoro všechny finanční prostředky určené na sport a tělovýchovu, takže na další plány nám nezbydou finance.

TJ Markvartovice

Ano, k pronájmu nabízíme školní tělocvičnu, příjmy získané z tohoto pronájmu jsou využivány na provoz a udržbu.
7) Existují nějaké možnosti financování sportu (sportovních akcí) z fondů EU?
TJ Ludgeřovice
Jistě existují, ale pro nás jsou ještě v nedohlednu. A získat je nebude vůbec jednoduché.
TJPetřkovice
Tato otázka bude aktuální až po prvním květnu, kdy ČR vstoupí do EU. Osobně si myslím, že EU tyto možnosti nabízí, ale zatím jsem se o tyto možnosti nezajímal, takže konktrétně o fondech EU na podporu sportu hovořit nemohu.
TJMarkvartovice
Žádné takové možnosti neexistují. Nebo o nich nevíme.
8) Jaké vidíte nejvážnější problémy v oblasti sportu na komunální úrovni?
TJ Ludgeřovice
Pokles zájmu veřejnosti, podle mého soudu přechodný. Jsme poněkud "zdivočelí" širokými možnostmi a nabídkami volnočasových aktivit, jakymi jsou např.: televize, počítač, Stodolní ulice, možnosti výdělku. Další problém vidím v nedostatku nových, především mladých, dobrovolných pracovníků.

TJ Markvartovice

Veškerý provoz a údržbu sportovních zařízení zajišťujeme sami, vyjímečným případem jsou jen opravy odborného charakteru, kdy je najímána firna.
6) Nabízíte pronájem sportovišť veřejnosti?
TJ Ludgeřovice
Obec nabízí, prostřednictvím ZŠ Ludgeřovice, možnost pronájmu kurtu s umělým povrchem s možností hry tenisu, košíkové, odbíjené a nohejbalu, malé travnaté fotbalové hřeště a hřiště pro hru plážového volejbalu.
Hřiště s umělým povrchem Tréninková stěna Fotbalové hřiště Plážový volejbal
Žáci ZŠ zdarma zdarma zdarma zdarma
Studenti a učni 40 Kč/h 20 Kč/h 20 Kč/h 40 Kč/h
Dospělí 100 Kč/h 50 Kč/h 80 Kč/h 100 Kč/h
Příjmy získané z pronájmu obecních sportovních zařízení jsou využívány především na údržbu, obnovu a provoz příslušných sportovišť a zařízení. Tato zásada se vztahuje i na příjmy z tělocvičen a dalších sportovních zařízení základních škol.

TJ Petřkovice
Naše obec nevlastní žádné sportovní zařizení, tělocvíčna ve které probíhá vyuka tělesné výchovy patří Sokolu Petřkovice a škola si ji jen pronajímá. Také fotbalové hřiště vlastní klub FC Odra Petřkovice. Vím, že Sokol Petřkovice pronajímá tělocvičnu jak sportovním organizacím, tak veřejnosti, ale přesnou cenu, za jakou je tělocvična pronajímána, neznám.

Obec podporuje podle svých možností i masový ...

Obec podporuje podle svých možností i masový a rekreační sport, který slouží pro rozvoj pohybových aktivit nejširších vrstev obyvatelstva bez rozdílu věku.
 Petřkovice
Prostředky z obecního rozpočtu jsou určeny hlavně pro výkonnostní a organizované sporty, řekl bych, že je to v poměru 9:1. Převážná část finančních prostředků jde do fotbalového klubu FC Odra Petřkovice.

 Markvartovice
Finanční prostředky z obecního rozpočtu jdou převážně do výkonnostního a organizovaného sportu, hlavně do fotbalového klubu TJ Markvartovice, který je největší sportovní organizací v naší obci. Rekreační sportovní vyžití taky nezanedbaváme a snažíme se ho podporovat dle svých možností.
4) Snažíte se získávat sponzory? Jestli ano, jakým způsobem, co jim nabízíte?
 Ludgeřovice
Sama obec sponzory nezhaní, své sportovní aktivity si financujeme sami. Sponzory získává jen TJ a to prostřednictvím výkonného výboru. Těmto sponzorům je nabízena reklama na fotbalovém hřišti a na dresech hráčů. Ale sponzoři nejeví o sportovní akce velký zájem, což je podle mne způsobeno ekonomickou situaci v naší zemi.

TJ Petřkovice

Otázka sponzoringu se nás, jako obce netýká, pokud chtějí kluby a tělovýchovné jednoty peníze navíc, musí si sehnat sponzory sami. Obecní sportovní akce, které pořádáme financujeme sami.
Nejvíce sponzoru získává fotbalový klub FC Odra,nabízí reklamu na svém hřišti a na dresech hráčů, a díky své účasti v Krajské soutěži, je tato nabídka pro sponzory velmi lákavá.
TJ Markvartovice
Obec sama sponzory nezhaní. Tělovýchovné jednoty sponzory oslovuji samy, nabízejí jim reklamu na hřišti. V dnešní době se ale firmám do sponzoringu jít nechce, možná se tato situace změní po rekonstrukci fotbalového hřiště, kterou máme naplánovanou na tento rok.
5) Provoz a údržbu sportovišť zajišťujete sami nebo firma?
TJ Ludgeřovice
Běžný provoz a drobnou údržbu zajišťujeme svépomoci, pokud jde o opravy většího rozsahu, najímáme firmu. O údržbu travnaté plochy fotbalového hřiště se stará odborná firma.

TJ Petřkovice
Samostatné zajišťování provozu a údržby sportovišť je pro naší obec nezbyné. Náklady s tímto spojené jsou poloviční, ve srovnání s náklady za najmutí firmy, která by tuto činnost zajišťovala. Samozřejmě jsou i opravy, které to vyžadují, ale s tím se musí počítat.

Největší část příspěvků připadá ...

Největší část příspěvků připadá na činnost a údržbu TJ. Ročně tento příspěvek činí 250 - 350 tis., z celkového rozpočtu obce je to cca. 1 - 1,4 % výdajů.
 Petřkovice
Na školství a kulturu připadá každoročně cca 10% z obecního rozpočtu, jelikož nemáme oddělen sport a tělovýchovu od kultury a školství, nemůžu přesně určit kolik z těch 10% jde na sport a tělovýchovu. Ale zhruba je to něco mezi 1,5 - 2%.
 Markvartovice
Odbor školství a kultury má pro rok 2004 k dispozici cca 8% z celkového rozpočtu. Tato částka se schvaluje každoročně na schůzi obecní Rady. Z toho jde malá část na sport a tělovýchovu, přibližně je to 1,5%.
3) Jak jsou tyto finanční prostředky rozdělovány? (výkonnostní a ostatní organizované sporty X tělocvičná rekreace)
 Ludgeřovice
Převážná část prostředků je určena pro oddíl kopané. Je to dáno hlavně velikosti areálu, jehož provoz a údržba je finančně velmi náročná, ale také velikosti členské základny. Oddíl kopané je tvořen dvěmi mužstvy žáků, jedním mužstvem dorostu a dvěmi mužstvy mužů. Celkový součet byl k 31.1.2003 239 členů.

TJ Petřkovice

Petřkovice se nacházejí ve slezské části Ostravy a původně patřily k Opavskému knížectví. První zmínka pochází z roku 1377. V katastru obce se, rozkládá vrch Landek s význačným nalezištěm z doby lovců mamutů a s pozůstatky jednoho z nejvýznamnějších středověkých hradů regionu, byly povětšinu své historie součástí zprvu landeckého, později hlučinského panství. Koncem 18. století započala v Petřkovicích na úpatí Landeku těžba kamenného uhlí. K intenzivnímu rozvoji dolování došlo od poloviny 19. Století, kdy hlučínské panství koupili majitelé Vítkovických železáren - Rothschildové. Petřkovice se tak už koncem 19. století staly nejprůmyslovější obcí Hlučínska. Od roku 1976 se Petřkovice staly součástí Ostravy.
Obec se rozkládá na ploše 390 ha a má 2720 obyvatel, součástí jsou dvě základní školy, mateřská školy, pošta, zdravotnické zařízení, pět restaurací, potraviny a provozovny podnikatelských aktivit. (1)
3.2 Individuální rozhovor
Za obec Ludgeřovice mi na otázky odpovídal starosta Mgr. Petr Kolarz. V Petřkovicích to byl tajemník Ing. Karel Gatnar a v Markvartovicích to byl opět starosta obce pán Petr Pastrňák. Všichni byli seznámeni s účelem a cílem mé práce a souhlasili se záznamem rozhovoru na diktafon.

1) Máte zřízenou samostatnou komisi ...

1) Máte zřízenou samostatnou komisi týkající se sportu? Nebo všechno řešíte v rámci odboru školství a kultury?
 Ludgeřovice
Obecní rada zřídila komisi školství, kultury, mládeže a tělovýchovy. V současné době zvažujeme možnost oddělit sportovní sekci (sportovní komisi). Tato komise by měla plnit funkci poradního odborného orgánu Rady obce. Komise by předjednávala záměry, projekty, žádosti, návrhy rozpočtů a další aktivity, týkající se sportu a tělovýchovy, jak finančního tak věcného charakteru. Názory a doporučení, odborné rozbory a stanoviska Komise by byly předkládány Radě nebo Zastupitelstvu obce při rozhodování v těchto záležitostech.
Komise by se rovněž věnovala komplexnímu zabezpečování obecních sportovních akcí na základě vlastního ročního plánu a rozpočtu, který by jí byl za tímto účelem přidělen rozhodnutím Zastupitelstva obce v rámci rozpočtu obce.
 Petřkovice
Náš obecní úřad nemá, jako svůj iniciativní a poradní orgán, zřízenou komisi pro otázky sportu. Na schůzi Rady obce sice již návrhy o zřízení tohoto oddělení byly, ale zatím o této komisi nepřemýšlíme. Všechny záležitosti týkající se sportu řešíme v rámci odboru školství a kultury.

V naší obci nemáme zřízenou samostatnou komisi,...

V naší obci nemáme zřízenou samostatnou komisi, která by se zabývala jen otázkami sportu. Dosud jsme o zřízení takové komise ani nepřemýšleli, já osobně to vidím jako dobrý nápad oddělit sport od školství a kultury. Zjednodušilo a zpřehlednilo by to rozhodování ve všech finančních i organizačních věcech a ulehčilo by se odboru školstí a kultury, který řeší opravdu mnoho záležitostí.
2) Kolik procent z celkového rozpočtu obce připadá odboru školství a kultury a kolik z toho plyne na sport a tělesnou výchovu?
 Ludgeřovice
Zastupitelstvo obce a obecní Rada schvaluje každoročně finanční prostředky v souladu se zákonem o obcích č. 128/200 Sb., na podporu kulturní, sportovní a další činnosti jako výraz podpory fyzických a právnických osob při rozvoji občanské společnosti v obci. Tyto finanční prostředky slouží jako zájem obce pro zdravé využívání volného času občanů, k obohacení kulturního a sportovního života v obci a ke zvýšení úrovně morálky, vzdělávání a estetického cítění.

3.VÝSLEDKY ŠETŘENÍ

Pro účely této práce jsem si vybral tři obce - Ludgeřovice, Markvartovice a Petřkovice. V těchto obcích jsem získával informace rozhovorem se starosty a v jednom případě s tajemníkem. Všechny rozhovory byly polostandardizované. Otázky byly předem připravené (viz. Příloha č. 1), ale během rozhovoru byly kladeny i doplňující otázky s ohledem na sledovaný cíl. Dotazovaní byli seznámeni s účelem použití informací získaných rozhovorem s nimi a souhlasili se záznamem rozhovoru na diktafón.
Dále jsem se rozhodl zaslat e-maily (viz. Příloha č. 2) se stejnými otázkami do vybraných obcí ve všech krajích České republiky a porovnat konečné výsledky. V tomto případě šlo o techniku dotazníku s otevřenými otázkami.
3.1 Charakteristika obcí
 Ludgeřovice
Obec leží na východním okraji Oderských vrchů mezi městy Ostrava a Hlučín. Území obce leží v nadmořské výšce od 220 do 300 metrů, je mírně zvlněné řadou lesíků. Z vyvýšenin jsou na jihu viditelné vrcholy Beskyd a za dobré viditelnosti na severozápadě i vrcholy Jeseníků. Na jihozápadě katastru obce se rozkládá Ludgeřovický les a na severovýchodě katastru obce navazuje na Černý les. Na okraji Ludgeřovického lesa se rozkládá kaskáda pěti rybníků. Zastavěná část obce leží zejména podél Ludgeřovického potoka, na jihovýchodním konci bezprostředně navazuje na obec Petřkovice a obdobně na severozápadním konci navazuje na zástavbu obce Markvartovice. K obci patří i osada Vrablovec.

Obec má 4660 obyvatel a rozkládá se ...

Obec má 4660 obyvatel a rozkládá se na ploše 1083 ha. Dominantou obce je římskokatolický chrám sv. Mikuláše spolu s doprovodnými budovami fary, vše postaveno v německém novogotickém slohu z červených ostře pálených cihel v roce 1907. Věž chrámu je 75 metrů vysoká.
V obci je pošta, dvě základní školy, tři mateřské školy, soukromé zdravotní středisko, dvě větší prodejny potravin, pět restaurací, provozovny a sídla podnikatelských aktivit, poradenství a obchodu. (1)

 Markvartovice
Oblast, kam spadá obec Markvartovice, se nazývá Hlučínsko. Je to krajina mezi řekou Opavou a dnešní státní hranicí s Polskem na úseku mezi Opavou a Ostravou. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1377, kdy Markvartovice držel jistý Rosat, lesník opavských knížat Hanuše a Mikoláše. Obec se nachází v kopcovitém terénu v severovýchodním okraji bývalého Opavského okresu, dnes součástí Moravskoslezského kraje.
Rozkládá se na ploše 679 ha a má 1770 obyvatel, v obci je základní škola, dvě prodejny potravin, dvě restaurace a provozovny podnikatelských aktivit. (1)

Polostandardizovaný

• Polostandardizovaný - objevují se v něm prvky předchozích dvou typů
• Zjevný - respondent je informován o důvodu návštěvy výzkumníka, je seznámen s cílem rozhovoru a dává souhlas s jeho provedením
• Skrytý - dotazovaný neví o skutečném cíli rozhovoru, tento typ vylučuje přímé zaznamenávání odpovědí
• Individuální - rozhovor výzkumníka s jednou osobou. Rozlišujeme: měkký, tvrdý, neutrální
• Skupinový - provádí se současně s několika osobami
2.1.2 Dotazník
Je velmi rozšířenou metodou výzkumu, jehož zpracování se běžně provádí pomocí matemetické statistiky. Jeho výhodou je zejména to, že postihne velký počet respondentů, jeho provedení vyžaduje málo času, je málo nákladný a svým respondentům dává možnost rozmyslet si odpovědi. Ale má i nevýhody. Může dojít ke zkreslení odpovědi, nepochopení otázky nebo k neúmyslnému vynechání odpovědi.

Otázky v dotazníku můžeme rozdělit podle možnosti odpovědi. Na otázky otevřené odpovídá respondent zcela volně, tzn. formuluje odpovědi podle vlastního uvážení. Dalším typem jsou tzv. uzavřené otázky, které dávají dotazovanému určitý výčet odpovědí, ze kterých si vybírá. Používají se i otázky polootevřené (polouzavřené), kde vedle výčtu alternativ je ještě možnost „jiná odpověď”, kterou respondent může využít v případě, že mu nevyhovuje žádná z předtištěných odpovědí. (6)

Mezi metody například patří:

• Metoda statistická - při zpracování dat se používá matematické statistiky
• Metoda historická - zabývá se vývojem jevů v minulosti
• Metoda sociometrická - sociálně psychologická metoda, při které se měří sociální vztahy a vazby v malé sociální skupině
Mezi nejrozšířenější techniky výzkumu patří:
• Rozhovor
• Dotazník
• Pozorování
• Práce s dokumenty
2.1.1 Rozhovor
Jedná se o bezprostřední rozhovor výzkumníka se zkoumaným člověkem nebo skupinou. Je často využivanou metodou výzkumu. Rozlišujeme několik typů:
• Standardizovaný (formalizovaný) - má přesně stanovený postup na základě předem vypracovaného formuláře
• Nestandardizovaný (volný) - je také předem připraven, ale tento rozhovor se značně přibližuje běžnému rozhovoru, což vede k bezprostřednímu projevu respondenta

Deklarace o významu sportu ...

Deklarace o významu sportu pro společnost (Lisabon 1995)
Evropská antidopingová úmluva (1989)
Evropská úmluva k diváckému násilí a nevhodnému chování při sportovních utkáních, zvláště při fotbalových zápasech (1985)
Sportovní legislativa v České republice
Ústavní zákon č. 150/1948 Sb. (Ústava České republiky z r. 1948) - dával lidu oprávnění k vytváření dobrovolných organizací mj. i tělovýchovného charakteru. Na tento zákon navázal ústavní zákon
z. č. 100/1960 Sb., Ústava České a Slovenské federativní republiky
z. č. 187/1948 Sb., o státní péči o tělesnou výchovu
z. č. 71/1952 Sb., o organizaci tělesné výchovy a sportu
z. č. 68/1956 Sb., o organizaci tělesné výchovy
z. č. 173/1990, kterým se zrušuje zákon č. 68/1956 Sb., a kterým se upravují některé další vztahy týkající se dobrovolných tělovýchovných organizací.
V posledních letech se projevuje zvýšující se zájem vládních orgánů o sportovní legislativu.

Koncepce státní politiky ...

Koncepce státní politiky v tělovýchově a sportu (1999)
Zásady komplexního zabezpečení státní sportovní reprezentace, včetně systému výchovy sportovních talentů (1999)
Národní program rozvoje sportu pro všechny (2000)
z. č. 60/2000 Sb., o ochraně olympijských symbolik
z. č. 15/2001 Sb., o podpoře sportu - zákon funkčně vymezuje sport jako veřejně prospěšnou činnost, nedospěl tedy k zakotvení práva na sport jako základního lidského a sociálního práva. (13)

1 Čl. 20 Listiny základních práv a svobod, odst. 1
Právo svobodně se sdružovat je zaručeno. Každý má právo spolu s jinými se sdružovat ve spolcích, společnostech a jiných sdruženích.

2. VÝZKUMNÉ METODY A TECHNIKY
2.1 Metody a techniky sociologického výzkumu
Metoda je tvořena systémem pravidel a principů, které určují třídy možných systémů operací, vedoucích od určitých výchozích podmínek k dosažení stanoveného cíle. V každé metodě se používají různé sociologické techniky. Tyto jsou při uplatňování sociologických metod vlastně pracovními nástroji, jimiž je shromažďován materiál a jimiž jsou zjišťována potřebná data pro interpretaci.

Rozvoj dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží

- rozvoj dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží
- rozvoj informačního systému pro děti a mládež a pracovníky s dětmi a mládeží prostřednictvím internetového portálu Adam a sítě informačních center pro mládež
- rozvoj materiálně technické základny NNO pro mimoškolní zájmové aktivity dětí a mládeže (11)
D. Nestandardní jednorázové postupy
Jedná se zejména o jednorázové dary, které se poskytují za jistých mimořádných okolností, např.: výroční oslavy, zbývají-li peněžní prostředky apod. (12)
1.8 Právo a sport
Význam sportovní legislativy lze z časového hlediska zahrnout především do 20. století. V historii sice existovaly legislativní úpravy vztahující se ke sportu, ale jednalo se spíše o dichotomii (zákaz - povolení), než o přímou podporu sportu založenou na sportu jako sociálním jevu. Vývoj byl roztříštěný, zlomem byla fáze, ve které se začalo hovořit o tzv. právu na sport. Deklarace práva na sport znamenala, že sport se stává právem pro všechny fyzické osoby, není doménou několika vyvolených, ale jeho pojímání a chápání jako základního lidského práva nalézá svůj odraz také v právní rovině. Právo na sport je jednak vtěleno do základních mezinárodních chart a jednak je součástí řady ústav jednotlivých zemí (konstitutivní právo).

Konstitutivní právo na sport

Konstitutivní právo na sport

• Konstitutivní právo na sport - je součástí ústavy (např. Španělsko, Řecko, Portugalsko, Švýcarsko, Turecko . . .).

• Nekonstitutivní právo na sport - postoj státu ke sportu se v těchto zemích na ústavní úrovni odvíjí především od svobody sdružování1, garantovaných lidských práv a nezřídka od rozvoje kultury či podpory zdraví jednotlivců.

Nejdůležitější dokumenty v oblasti tělesné výchovy a sportu
Evropská charta sportu pro všechny (1974) - Rada kulturní spolupráce Rady Evropy.
Mezinárodní charta tělesné výchovy a sportu (Paříž 1978) - jeden z nejvýznamějších dokumentů, oficiálně uznaný více než 160 členskými státy UNESCO.
Evropská charta sportu (1992) - základní a nejvýznamější dokument, přijat v roce 1992. Ve 14 článcích jsou formulována doporučení pro rozvoj tělesné výchovy a sportu na všech jeho výkonnostních úrovních, a to podle zásad humanismu a demokracie. Druhou část tvoří kodex sportovní etiky, ve kterém je objasněna funkce a podstata fair play, a to ve všech jeho praktických souvislostech.
O mladých lidech a sportu (Lisabon 1995)


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

B. Založení organizace

Každá obec má možnost založit i speciální organizaci, která bude zajišťovat sportovní příležitosti v dané oblasti. Z právního hlediska může jít o celou řadu právních forem, zejména o rozpočtovou či příspěvkovou organizaci. Např.: založit Dům dětí a mládeže, organizaci, která umožňuje mladým lidem smysluplně trávit svůj volný čas. Jednou z mnoha činností této organizace jsou i sportovní kroužky.
C. Granty neboli dotace
Jedná se o jednu z mála možností obce jak podpořit tělovýchovné jednoty. Obec může vyhlásit granty, tj. dát veřejnosti na vědomí, že má zájem podpořit určité aktivity za daných podmínek. Soukromé subjekty, tzn. nestátní, pokud splňují dané podmínky, se mohou přihlásit, a jsou-li vybrány, obdrží finanční příspěvek. Takové granty jsou obvykle vázány na územní nebo personální vztah s územím vyhlašovatele. Uvedenou formu podpory vyhlašují větší města v ČR.
Hlavními prioritami dotační politiky jsou:
 podpora rozvoje nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží mimo školu
 podpora vytváření nabídky volnočasových aktivit, mimoškolních zájmových a dalších aktivit NNO pro organizované i neorganizované děti a mládež
 rozvoj mobility a mezinárodní spolupráce s dětmi a mládeží

Možnosti financování

Obec má několik základních možností, jak zajistit tok peněžních prostředků do svých preferovaných oblastí, jednou z nichž může být i sport. Při optimalizaci výhod a nevýhod jednotlivých možností financování, dochází obvykle ke kombinaci následujících variant.
A. Financování přímo z rozpočtu
1. Financování přes kapitolu Školství. V obecních rozpočtech se jedná o jednu z největších položek. Část těchto prostředků je nasměrována i do sportu. Lze je nalézt v běžných výdajích (např.: sportovní výuka, mzdy pedagogů, správců hřišť). Kapitálové výdaje směřují do infrastruktury. Při jejich využívání dochází ke kombinaci s veřejností a tělovýchovnými jednotami. Aplikuje se zásada „dopoledne škola, odpoledne veřejnost“.
2. Kapitolu rozpočtu Sport si může vytvořit každá obec. Zde nalezneme pouze menší část výdajů. Větší část nalezneme v jiných kapitolách.

1 Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, ve verzi novel č. 35/93 Sb., č. 96/93 Sb. a č. 157/93 Sb.

3. Do kapitoly Jiné výdaje se zahrnují výdaje spojené s údržbou a rozvojem lesních porostů, parků a veřejných prostranství. Na těchto místech mohou občané bez větších nákladů běhat, cvičit či se jen procházet a tím aktivně odpočívat.

Sponzorování v našich daňových zákonech

Ve stávajícím zákoně o dani z příjmů se pojem sponzorství či sponzoring nevyskytuje. Tyto skutečnosti jsou uvedeny jako možnost poskytování darů za určitých výhodnějších podmínek, které jsou pro fyzické osoby uvedeny v § 15 odst. 8 a pro právnické osoby v § 20 odst. 5.
V § 15 odst. 8 se mimo jiné praví: „Od základu daně lze odečíst hodnotu darů poskytovaných obcím a právnickým osobám se sídlem na území ČR na … účely tělovýchovné a sportovní … pokud úhrná hodnota darů ve zdaňovacím období přesáhne 2 % ze základu daně anebo činí alespoň 1000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 10 % ze základu daně.“
§ 20 odst. 8 obsahuje mimo jiné i následující ustanovení: „Od základu daně sníženého podle § 34 lze odečíst hodnotu darů poskytovaných obcím a právnickým osobám se sídlem na území ČR na … účely tělovýchovné a sportovní … pokud hodnota daru činí alespoň 2000 Kč. V úhrnu lze odečíst nejvýše 2 % ze základu daně.“ 1(12)

1.7.1 Podpora sportu a tělovýchovy v obcích
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, popřípadě Vláda České republiky, vydává pravidelně programy na podporu rozvoje tělesné výchovy a sportu. Těmito programy jsou například Koncepce státní politiky v tělesné výchově a sportu v České republice, Národní program rozvoje sportu pro všechny nebo přijetí různých doporučení Evropské unie v této oblasti. Tyto programy posléze přejímají i orgány místní správy (krajské úřady, magistráty, obce).

Podpora sportu a tělovýchovy obcemi ...

Podpora sportu a tělovýchovy obcemi existuje ve všech vyspělých státech světa. Různé jsou pouze používané formy podpory. V Kanadě obec přímo organizuje a pořádá sportovní aktivity. Evropa se více spoléhá na aktivitu sportovních klubů a obec jim poskytuje účelové podpory. Ve všech vyspělých státech světa je povinná školní tělovýchova vždy financována rozpočty obcí přes rozpočty škol.
Jedna z využívaných forem podpory sportu je poskytnutí obecních pozemků do užívání tělovýchovné jednoty pro potřeby sportu, vlastníkem zůstává obec. Často jde o výstavbu tělovýchovného zařízení obcí. Realizuje se i združování peněžních prostředků obecních a tělovýchovné jednoty. Předávání do užívání se děje vždy za přesně stanovených podmínek na základě smluv mezi zůčastněnými subjekty. Tato forma se využívá i v jiných evropských státech. V zahraničí je obvyklá i podoba, kdy obec vlastní a spravuje tělovýchovné zařízení a dle dohodnutého týdenního rozvrhu jej poskytuje jednotlivým klubům. Této formy se využívá hojně ve skandinávských státech. Naopak, v České republice je častým jevem, že klub je vlastníkem pozemku i tělovýchovného zařízení.

1.7 Sponzorství ve sportu

Hlavním důvodem pro vstup určité firmy do sponzorského vztahu není pouze reklama, pouhé upozornění na existenci propagovaného výrobku či celé firmy, ale snaha dostat své jméno do podvědomí veřejnosti ve spojení s činností či akcí, o níž jeví veřejnost zájem. S určitým zjednodušením můžeme říci, že hlavním smyslem zapojení se firmy do sponzorství je možnost komunikovat s vybranou skupinou veřejnosti, v ideálním případě shodnou se skupinou, kterou si firma vybrala již během segmentace trhu.
Sponzorstvím ve sportu chápeme partnerský vztah mezi hospodářstvím a sportem. Sponzorstvím se obecně dávají k dispozici peněžní nebo věcné prostředky a služby osobám a organizacím ve sportovní, kulturní a sociální oblasti k dosažení podniko-marketingových a komunikačních cílů. Jedná se o specifickou formu partnerství mezi sponzorem a sponzorovaným, kde každý dosáhne cílů s pomocí druhého.
Základním principem sponzorství je vztah:
SLUŽBA PROTISLUŽBA
Finanční nebo materiální podpora. Např. rozšířením reklamy dosáhnout komunikačních cílů pro výrobky nebo podnik - image.

1.6 Financování sportu

1 Vícezdrojové financování sportu
Mnohozdrojový, resp. vícezdrojový systém, který vytváří disponibilní fond sportu a tělovýchovy, je uplatňován a realizován zejména v této sféře. Veřejné rozpočty se svými výdaji zde mají také místo, jak na to opět upozorňuje rezoluce Rady Evropy ve svém článku II: "Sport jako významný faktor lidského rozvoje musí být vhodným způsobem umožněn a podporován veřejnými fondy." Zde je řečeno, že i organizovaná dobrovolná tělovýchova a sport mají být z uvedených zdrojů podporovány.
Jak vícezdrojový systém vypadá, můžeme znázornit v následujícím schématu.
Schéma disponibilního fondu sportu

Výše naznačené schéma je zobecněním všech zdrojů existujících v této specifické sféře lidské činnosti. Samozřejmě, že záleží na úrovni prováděného sportu. Máme na mysli zejména sport pro všechny. Dominantní roli zde hrají především výdaje rodin, výdaje místních rozpočtů a částečně i centrálního státního rozpočtu. Naopak u vrcholového sportu hrají dominantní roli především poplatky televize, příjmy z reklamy, podpora velkých podniků (sponzorování). (12)

7. Ekonomické a materiální zabezpečení

a) věnovat zvýšenou pozornost údržbě TVZ
b) věnovat zvýšenou pozornost investiční politice v rámci OS ČSTV
c) věnovat pozornost racionálnímu využívání finančních prostředků u sdružených subjektů
8. Poskytování služeb
a) dokončit dovybavení pracoviště OS ČSTV nezbytným technickým vybavením pro potřeby sportovních svazů a TJ – SK
9. Spolupráce OS ČSTV s ostatními subjekty
a) intenzivně spolupracovat s orgány měst a obcí při výstavbě a údržbě TVZ
b) spolupracovat se zahraničními sportovními partnery
10. Propagace, informace
a) vydat materiály s nabídkou sportovních aktivit
b) zprovoznit internetovou stránku OS ČSTV
c) zintenzivnit mediální propagaci OS ČSTV (2)

Tělesná výchova a sport na školách
Proces zajištění a fungování podpory školní tělesné výchovy a sportu náleží do kompetence ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Na nejnižším stupni řízení je zajištěn krajskými školními úřady. Základní školy většinou patří do majetku města nebo obce, které zajišťují jejich chod. Hlavním úkolem je především vybudování kvalitních podmínek pro provozování tělesné výchovy.

Evropská charta sportu se této problematice ...

Evropská charta sportu se této problematice věnuje stručně, ale zahrnuje nejzávažnější problémy, které najdeme i v naší republice. Důležité je věnovat se mládeži na školách a zajistit jim dostatek možností ke sportu i kvalifikované vedení. Školy by měly spolupracovat s jinými organizacemi, aby mohly nabídnout žákům pokračování ve sportovní činosti i po skončení základní školní docházky. Pomocí rodičů, trenérů a vedoucích působit na mládež, aby pravidelně sportovala a udržela si celoživotní zájem o sport. (8)
Další instituce v tělesné výchově a sportu
Institucemi, které navazují na rozšířenou tělesnou výchovu mimo školní výuku, jsou již zmíněné občanské sdružení. Jedním z důležitých občanských sdružení je Asociace školních sportovních klubů (AŠSK), která byla založena na podzim roku 1992. V současné době působí již ve všech okresech České republiky. Program činnosti AŠSK, uskutečňovaný ve školním sportovním klubu většinou učiteli tělesné výchovy, je od samého počátku zaměřen na podněcování a podporu pohybových aktivit v době mimo vyučování. Cílem projektu je umožnit školní mládeži provozovat sport na školních sportovištích pod odborným dohledem.

Dalšími institucemi jsou Domy dětí ...

Dalšími institucemi jsou Domy dětí a mládeže a Centra pro volný čas dětí a mládeže. Tyto subjekty mají významný podíl na formování osobnosti mladého člověka, na podpoře rozvíjení jeho přirozených zájmů, potřeb a talentu. Jsou organizovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vyhláškou MŠMT ČR č. 432/1992 Sb., o střediscích pro volný čas dětí a mládeže.
Nezanedbatelnou institucí je také Česká asociace univerzitního sportu (ČAUS). Je to multisportovní asociace sdružující 41 vysokoškolských sportovních klubů a tělovýchovných jednot. Nejvyšším orgánem ČAUS je Rada ČAUS. Výkonným a řídícím orgánem mezi zasedáními Rady je výkonný výbor, který má 7 členů. Výkonný výbor zřizuje k plnění svých cílů a poslání odborné komise jednotlivých sportovních odvětví. V současné době pracuje 37 sportovních komisí. ČAUS je členem tělovýchovného a sportovního sdružení ČSTV a Českého olympijského výboru. Svou působností a charakterem činností je ČAUS zájmovým stavovským sdružením resortu MŠMT. Kolektivním členem ČAUS jsou dle stanov katedry a ústavy tělesné výchovy a sportu, které spolu s ČAUS organizují každoročně v ČR tradiční přebory vysokých škol. Kromě masového a výkonnostního sportu ČAUS zajišťuje a koordinuje ve spolupráci se sportovními svazy přípravu a účast akademické reprezentace na vrcholových soutěžích pořádaných Mezinárodní federací univerzitního sportu (FISU), tj. na světových univerziádách, akademických mistrovstvích světa a dalších mezinárodních vysokoškolských sportovních akcích. (13)

Nejvyšším orgánem ČSTV je valná hromada, ...

Nejvyšším orgánem ČSTV je valná hromada, tvořena sborem zástupců svazů a sborem zástupců TJ a SK, která se zpravidla schází 1x ročně. V období mezi valnými hromadami zajišťuje plnění úkolů ČSTV a rozhodnutí valné hromady výkonný výbor se sídlem v Praze 6. Obdobně ve všech okresech ČR vykonává činnost 77 regionálních sportovních sdružení ČSTV. V souvislosti s krajským uspořádáním ČR byla ustanovena a od 1. července 2001 zahájila činnost krajská sdružení ČSTV. Základním dokumentem činnosti ČSTV jsou stanovy.
Struktura ČSTV:
• Sdružené národní sportovní svazy
• Sdružené regionální organizace ČSTV
• Přidružené národní sportovní svazy
• Krajská sdružení ČSTV (2)

Program rozvoje tělesné výchovy a sportu - schválený v roce 1993 a novelizovaný v roce 1999, tyto základní body.
1. Rozvoj spolkové činnosti
a) podporovat vznik nových sportovních svazů poskytnutím finančního příspěvku v určité výši na každý sdružený oddíl ve svazu

b) Podporovat příjímání nových sportovních subjektů – TJ – SK

b) podporovat příjímání nových sportovních subjektů – TJ – SK, jejíž družstva startují v mistrovských soutěžích svazů sdružených v ČSTV
2. Sport pro všechny
a) podporovat pořádání veřejně přístupných akcí
3. Sportovně talentovaná mládež
a) podpořit talentovanou mládež z Fondu talentované mládeže finančním příspěvkem
4. Výkonnostní sport
a) zajistit informační systém pro poskytování rozlosování a výsledků ze sportovních soutěží
5. Reprezentace, vrcholový sport
a) uskutečnit vyhodnocení ankety „Nejúspěšnějších sportovců a sportovních kolektivů“ v rozšířeném rozsahu
b) podporovat mládežnický výběr okresních reprezentací okresních sportovních svazů
c) podporovat mládežnická družstva jubilujících TJ – SK
6. Příprava odborných pracovníků
a) uskutečnit seminář pracovníků TJ – SK

1. Občanská sdružení - ...

1. Občanská sdružení - podle zákona č. 83/1990 Sb. o sdružování občanů.
2. Organizace s mezinárodním prvkem působící na území ČR v souladu se zákonem č. 116/1985 Sb. o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v České republice - jedná se o mezinárodní sportovní federace, které mohou mít na území ČR sídlo, nebo zde působí prostřednictvím své organizační jednotky.
3. Rozpočtové nebo příspěvkové organizace zřízené ústředním orgánem státní správy nebo v případě příspěvkových organizací i obcí k zajišťování např. vrcholového sportu (dřívější Střediska vrcholového sportu, dnes tzv. Resortní sportovní střediska).
4. Nadace a nadační fondy zřízené podle zákona č. 227/1997 Sb. o nadacích a nadačních fondech, pokud jsou tyto subjekty zřízeny za účelem shromažďování prostředků určených k rozvoji sportu a tělovýchovy.
5. Zájmová sdružení právnických osob, pokud je účelem jejich existence činnost v oblasti tělovýchovy a sportu.
6. Obchodní společnosti a družstva - vznikla za účelem provozování sportovní činnosti, zejména u vrcholových celostátních soutěží v kolektivních sportech.

7. Obecně prospěšné činnosti vzniklé ...

7. Obecně prospěšné činnosti vzniklé za účelem poskytování obecně prospěšných služeb v oblasti tělovýchovy a sportu.
Organizování a organizační struktura ve sportovních klubech musí vytvářet prostředí vhodné a směřující k naplňování cílů organizace. V ČR nejsou mezi sportovními kluby v cílech velké rozdíly. Kluby si ustanovují cíle sportovní, ekonomické, a často i sociální a přitom vycházejí ze svých finančních možností. (5)

1.5.2 Organizace zabývající se tělesnou výchovou a sportem
Český svaz tělesné výchovy
Nejdůležitějším orgánem organizace a řízení tělesné výchovy a sportu se stal Český svaz tělesné výchovy. ČSTV je dobrovolným sdružením sportovních, tělovýchovných a turistických svazů s celostátní působností, tělovýchovných jednot a sportovních klubů i jejich sdružení, jsou-li ustanovena jako občanská sdružení podle Zákona o sdružování občanů č. 83/1990 Sb.. ČSTV vznikl 11. března 1990 a jeho poslání je podporovat sport, tělesnou výchovu a turistiku, sportovní reprezentaci České republiky a přípravu na ni, zastupovat a chránit práva a zájmy sdružených subjektů, poskytovat jim požadované služby a vytvářet ke vzájemné spolupráci potřebnou platformu. Subjekty sdružené v ČSTV si ponechávají samostatnost svého právního postavení, majetku a činnosti.

Proces organizování chápou ...

Proces organizování chápou v návaznosti na ostatní manažerské činnosti, na začlenění do kontextu managementu organizace. V celku to znamená, že organizování musí na jedné straně brát v úvahu cíle podniku, eventuelně dílčí cíle a plány. Na straně druhé musí organizování a organizační struktury vytvořit prostředí pro účelné obsazování úseků pracovními silami, pro pracovní činnost a prostor pro vedení pracovníků a následně jejich kontrolování. Pro samotný vývoj organizační struktury je nezbytné vzít v úvahu ekonomické, technologické, sociální i etické předpoklady. Logika organizování má podle uvedených autorů 6 kroků:
1. stanovení cílů
2. formulování podpůrných cílů, taktik a plánů
3. identifikaci a klasifikaci činností, potřebných pro dosažení cílů
4. seskupování těchto činností z hlediska disponabilních lidských a materiálních zdrojů tak, aby je bylo možné co nejlépe za daných okolností vykonávat
5. delegování potřebných pravomocí pro vedoucí skupin k provádění daných čiností
6. horizontální a vertikální provázání těchto skupin pomocí vztahu podřízenosti a nadřízenosti (2)

Význam organizování ve sportu

Naprostá většina organizací působících v České republice v oblasti masového, výkonnostního a vrcholového sportu používá právní formu občanského sdružení podle zákona č. 83/1990 Sb. o sdružování občanů. Vedle těchto sportovních organizací s právní formou občanského sdružení, působí ve sportu i řada dalších subjektů s různou právní formou - společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti, příspěvkové organizace zřízené státem a obcemi atd. V České republice zatím neexistuje speciální právní norma upravující specifickou oblast sportu a tělesné výchovy (podrobněji v kapitole 2.5 Právo a sport). Proto se jednotliví sportovci a sportovní organizace řídí při své činnosti především ustanoveními občanského zákoníku. Každá sportovní organizace si buduje svoji vlastní organizační strukturu. Za dlouhá desetiletí, během kterých se v českých zemích spolková tělovýchova provozuje, se ustálilo poměrně funkční schéma, které se s většími či menšími obměnami praktikuje téměř ve všech sportovních organizacích.
Ve sportovním prostředí působí vedle sebe paralelně několik druhově a institucionálně rozlišných typů sportovních organizací.

Silné stránky

- zde se zaznamenávají skutečnosti, které přinášejí výhody jak zákazníkům, tak sportovní organizaci (obci). Slabé stránky
- zde se zaznamenávají ty věci, které organizace nedělá dobře, nebo ty, ve kterých si ostatní vedou lépe.
Příležitosti
- zde se zaznamenávají ty skutečnosti, které mohou zvýšit poptávku nebo mohou lépe uspokojit zákazníka a přinést organizaci (obci) úspěch. Hrozby
- zde se zaznamenávají ty skutečnosti, trendy, události, které mohou snížit poptávku nebo zapříčinit nespokojenost zákazníků.

1.5 Organizace a řízení tělesné výchovy a sportu v České republice
1.5.1 Význam a logika organizování
Problematika organizování a vytváření organizačních struktur patří k základním činnostem moderního managementu. Obsáhle se jí věnuje velké množství autorů zabývajících se problematikou managementu (např.: Vodáček, L., Vodáčková, O. ve své práci „Management - Teorie a praxe 90. let“).

Výchozím bodem marketingového ...

Výchozím bodem marketingového plánovacího procesu je provedení situační analýzy, auditu. Situační analýza i audit obsahují odpovědi na otázku: Kde jsme nyní?, slouží k porozumění současné situace.
Doporučený obsah auditu:
I) Audit marketingového prostředí (Makroprostředí: demografické, ekonomické, ekologické, politické, technologické, kulturní; cílové prostředí: trhy, zákazníci, konkurence, dodavatelé, veřejnost)
II) Audit marketingové strategie (Poslání, záměry a cíle, strategie)
III) Audit organizace marketingu (např. návrh propagačních materiálů, příprava brožur, atd.)
IV) Audit marketingového informačního systému (systém vnitřních informací, monitorování vnějších informací, informace získané na základě dotazování, pozorování, experiment, atd.)
Po vypracování marketingového auditu následuje SWOT analýza. Ta se skládá ze dvou analýz, a to analýzy SW (silných a slabých stránek organizace), která je spojena s hodnocením vnitřního prostředí, a analýzy OT (příležitosti a hrozeb organizace), ta hodnotí vnější prostředí. (7)
Také pořádání sportovních klání ( oslovení trhu návštěvníků i trhu podnikatelů), a zapojení místních klubů či jednotlivců do různých soutěží (oslovení trhu podnikatelů a exportérů) napomáhá zvýšení jeho přitažlivosti. Rozvoj sportu a rekreace je spojen s budováním image místa, rozvojem infrastruktury, rozvojem služeb, zvýšením zaměstnanosti i se zvýšením příjmů místa.
Úkolem marketingu je nejen odhalit potřeby, přání a poptávku „zákazníka“ a uspokojovat je prostřednictvím vhodně zvolených kombinací prvků marketingového mixu, ale také zdůrazňovat výhodu sportu a sportování pro zdraví, snížení nemocnosti, zvýšení výkonnosti, získání kladného přístupu k životu, koordinace pohybu, zvýšení pracovní výkonnosti, týmovou spolupráci atd.
Marketing samotný má vliv na: 1) stimulaci a regulaci poptávky
2) na poskytování příležitosti
3) podporuje rozvoj nejen celé oblasti sportu, ale rozvíjí i další odvětví
Proces marketingového řízení lze vyjádřit následovně:
Jak zjistíme, že jsme se dostali tam, kam jsme chtěli?
(KONTROLA)

Kde jsme nyní?
(ANALÝZA)

Kam se chceme dostat?
(PLÁNOVÁNÍ)

Jak zajistíme, že se tam dostaneme?
(REALIZACE)

1.4.2 Přístupy k plánování

Plánování bylo považováno za efektivní nástroj řízení regionálního a komunálního rozvoje, pomocí něhož se vytvářela sportovní infrastruktura v obcích v přijatelné vzdálenosti od místa bydliště. V 90-tých letech vznikla euforie, že plánování bylo výsadou direktivního řízení komunistického režimu, a plánování se zanedbávalo. Teprve v posledních přibližně pěti letech se otázky plánování staly opět součástí intenzivní diskuse. Čeští urbanisté a územní plánovači si začali uvědomovat, že územní plánování musí být založeno na moderování (plánovači moderují příslušná jednání), nikoliv na reglementaci (plánovači předepisují opatření bez důkladnějšího projednání s partnery) a že musí být mnohem flexibilnější než plánování před rokem 1989.
Základem úspěšné realizace rozvoje tělovýchovy a sportu je zpracování strategického plánu, který by měl obsahovat analýzu rozvojového potenciálu tělovýchovy a sportu dané obce, vizi budoucího vývoje, dále rozvojové cíle, strategie a konkrétní opatření a projekty. U jednotlivých projektů by mělo být uvedeno komu je projekt určen (cílové skupiny), jaký je jeho cíl, kdo je jeho nositelem (koordinátorem), v jakém období bude projekt řešen a jakým způsobem financován. Mnohdy je však důležitější, než zpracování samotného plánu, diskuse většiny aktérů, která zpracování předchází. (7)

1.4.3 Faktory určující podmínky pro plánování

1) Změny v demografickém vývoji - stárnutí obyvatelstva, dojde a musí dojít k vyšší účasti starších lidí, naopak u mladší generace bude úspěchem udržení současných počtů, pro sport je důležitější než samotný počet obyvatel tendence ve složení obyvatelstva.
2) Změny ve společenské oblasti - pracovní doba a volný čas, potřeba trávit volný čas mimo domov.
3) Komunální a sportovně-politické podmínky - podmínky, za kterých se sport v obcích rozvíjí. Vedení sportu i na komunální úrovni přináší potřebu profesionalizace. Nemělo by to vést k vytlačování dobrovolných účastníků, zejména v menších TJ a SK a také v menších obcích by bylo obtížné financování profesionálních pracovníků a lze si těžko organizaci sportu bez dobrovolných funkcionářů, trenérů a cvičitelů představit. (7)
1.4.4 Marketingové plánování v oblasti komunální tělovýchovy a sportu
Sport znamená pro místo přitažlivost. Lidé bez rozdílu věku se mohou věnovat rozvoji svých fyzických i duševních schopností, pečovat o své zdraví, naplnit své cíle i uspokojit své záliby (oslovení trhu rezidentů). Místo se může stát přitažlivým i pro sportovce a rekreanty z jiných míst, má-li jim co nabídnout (oslovení trhu návštěvníků).

Pochopit to lze, pouze zamyslíme-li se nad ...

Pochopit to lze, pouze zamyslíme-li se nad využíváním (spotřebou) sportovní metodiky, hříšť, stadionů, turistických, cyklistických a lyžařských cest apod. Ze spotřeby můžeme v tomto případě jedince částečně vyloučit, ale nastane-li vlastní spotřeba, je většinou nedělitelná. Kvalita je pro všechny zúčastněné stejná. V plaveckém bazénu nelze dát jeho části jednotlivcům, stejně jako u turistických cest a řady dalších, o školním sportu a tělesné výchově ani nemluvě. (12)
1.4 Plánování v oblasti komunální tělovýchovy a sportu
1.4.1 Plánovací úkoly měst a obcí
Za zajištění a rozvoj vybavenosti města či obce volnočasovými a sportovními zařízeními jsou zodpovědné obecní a městské úřady. Obce a města mají jak kompetence, tak i povinnost plánovat. Zajištění školních sportovních zařízení patří k jejich povinnosti. Obce a města tato zařízení budují a provozují v závislosti na jejich finančních možnostech. Aby byli finanční možnosti co nejlepší, je dobré sestavit plán (program) rozvoje komunální tělovýchovy a sportu, který je postaven na základě finančního plánování. Tento plán by měl vycházet z programu ekonomického a sociálního rozvoje dané obce či města. Obecní či městské zastupitelstvo rozhoduje o tom, jakou částkou bude sport podporovat. Proto je zapotřebí kvalifikovaného zhodnocení dané problematiky, aby zástupci tělovýchovy a sportu měli dostatečné argumenty pro získání potřebné finanční podpory. Poptávka po finančních zdrojích totiž vždy stojí v konkurenci vůči ostatním oblastem, v tomto případě vůči školství, kultuře, zdravotnictví, apod. (7)

Skupiny vymezil Samuelson (1954), nebyl sice první, kdo se touto problematikou zabýval, ale byl první, kdo stanovil tři kritéria, podle kterých bylo možno statky do těchto skupin rozdělit.

1.2 Institucionální klasifikace sportu

Je nutno uvědomit si, že sport je pojmem velmi širokým, zahrnuje nejen soutěže a institucionalizované týmy, ale i další aktivity, ve kterých existuje jisté fyzické úsilí, dodržování daných pravidel formy konání, ale i určité měření výkonnosti. Sport, tak jak se v součastnosti vyvinul, je neobyčejně diferencován. Pro naše potřeby je nutno si obsah problému zúžit. Budeme se zabývat pouze institucionalizovaným sportem (školní sport, tělesná výchova, TJ, sportovní kluby), který lze považovat za součást veřejné ekonomiky. Naproti tomu neinstitucionalizovaný sport (neorganizovaný a dobrovolný) je z ekonomického pohledu záležitostí ekonomiky domácnosti. Je spojen především s výdaji rodinných rozpočtů, a proto je ve velké míře součástí privátního sektoru. (12)
1.3 Veřejný statek a sport
Sport jako odvětví je velmi široký a rozporuplný jev, jehož produkty nelze jednoznačně zařadit k některé ze dvou základních skupin statků (skupina privátních a skupina veřejných statků) . Sport nemůžeme přirovnávat k odvětví jako např. školství nebo zdravotnictví. Na druhou stranu není sport něco úplně výjímečného a existuje celá řada odvětví se statky a službami obdobného rázu. Z ekonomického hlediska lze tyto produkty považovat za smíšené kolektivní statky.