Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. Vztah MP a k příbuzným mezinárodním jevům, mezinárodní a zahraniční politice, morálce, zdvořilosti

Zahraniční politika - relativně uvědomělá činnost jednotlivých států v oblasti mezinárodní
tradičně cílem maximalizace výhod
vzájemné působení zahraničně politických jednání a postojů států a výsledek takového působení v rámci mezinárodního společenství tvoří náplň mezinárodní politiky

Nástroje mez. politiky
diplomacie – trvalý mnohovrstevnatý kanál bilaterální i multilaterální politické komunikace usilující o dosažení zahraničně politických cílů pokojnými prostředky
propaganda – cílí k žádanému formování veřejného mínění v cizích zemích, hlavně nesympatizujících nebo nepřátelských
zbrojení - současné mezinárodní právo ho v zásadě nezakazuje a odzbrojovací závazky stanoví jen speciální mezinárodní smlouvy
válka – ve své útočné podobě zakázána současným obecným mezinárodním právem

K dosažení strategicky zahraničně politických cílů – volba a kombinace taktických prostředků: politika izolacionismu (snaha vyhnout se sporům s jinými státy) či aliancí (snaha překonat vlastní slabost, nebo naopak získat mocenskou převahu)
velmoci – tradičně politika imperialismu (expanze směřující k ekonomickému ovládnutí slabších států) nebo hegemonismu (aktivní kontrola základních atributů moci jiného státu při zachování formální MP subjektivity)

Vztah MP a zahraniční politiky
a) MP se často vytváří zevšeobecňováním a racionalizací mezinárodně politické praxe států, takto vzniklá norma, pak zpětně působí na mezinárodní politiku a ovlivňuje zahraničně politické postoje a chování států

b) MP – na jedné straně užitečný nástroj zahraniční politiky státu, jednak obávaná překážka takové politiky – podle toho zda stát může MP využít na podporu či ochranu své politiky, nebo zda mu naopak braní v dosažení cíle a výkonu určité politiky (zejména vitální zájem) – uchylování k účelové interpretaci (dezinterpretaci), nebo přizpůsobení popisu skutkového stavu (falzifikace) – časté v souvislosti se zahájením ozbrojeného konfliktu, kdy je podstatné, kdo použil síly jako první

c) vliv MP na skutečné chování států trvale roste – projev civilizačního pokroku
dodržování MP se stává pro stát potřebou – cena za porušení často vyšší než přínos
dodržování MP dodává státům důvěryhodnost, brání chaosu a nezvládnutelným krizím
porušení – nežádoucí pozornost mezinárodního společenství, kritika, protesty i citelné materiální ztráty
dalším důvodem dodržování MP – pocit sounáležitosti, solidarita

Vztahy k náboženství
náboženství hrálo ve vývoji MP tradičně velkou roli
některé křesťanské hodnoty pod ochranou MP – jednota lidského pokolení, ale též pluralita rovných národů
základy zásady pacta sund servanda, motiv ochrany a obrany lidských práv (i cizinců)
tento vliv však nebyl jenom pozitivní – středověké pojetí válek – neodsuzovala války proti bezvěrcům a kacířům
prvek náboženské nesnášenlivosti – destabilizace mezinárodního společenství (války mezi protestanty a katolíky) – oslabení vlivu církve
obsah MP definitivně sekularizován koncem 19. století – zisk rovnoprávného postavení pro Turecko a Japonsko – nutná sekularizace (náboženská neutralita)

Vztahy k mezinárodní morálce
mezinárodní morálka – stejně jako MP normativní systém mezinárodního společenství, liší se ale svým účelem a hlavně způsobem donucení (není regulováno)
i mezinárodní morálka vykazuje těsnou historickou provázanost s náboženstvím
její principy pronikly do MP sekularizací křesťanských hodnot
byly zneužívány při expanzi evropské civilizace do nekřesťanského světa
morálních zásad se dovolávaly mocensky saturované země proti zemím na vzestupu, které usilovaly o dosažení srovnatelného postavení všemi dostupnými prostředky
v morálním normativním systému zakódována stranickost, emotivní zabarvení – dynamizace veřejného mínění v mnohem větší míře než nestranné MP
státy se proto na něj odvolávaly ve snaze diskreditovat postoj soupeře
vliv morálních principů v MS se objektivně zvýšil, až státy přiznaly hlas veřejnému mínění (od 2. pol. 19. století)
mezinárodní normy se na pravidla morálky odvolávají jen zcela výjimečně – př. Versailleská mírová smlouva – odpovědnost císaře Viléma II. za nejvyšší zločin proti mezinárodní morálce
systémy právní i morální mohou působit souladně (většinou), nebo rozporně
soulad umocňuje efektivitu právního pravidla, opak může naopak vést až k podlomení závaznosti

Vztahy k mezinárodní zdvořilosti
pravidla zdvořilosti – regulativní cíl, ale právně nezávazná povaha
náhražka práva v úpravě poměrů v oblastech, které nejsou upraveny MP (vydávání pachatelů)
respektování pravidel zdvořilosti usnadňuje vzájemný styk států, nedodržovaní možno považovat za nevlídný akt – možnost odvetné reakce (retorze)
motivem dodržování – očekávání recipročního chování)
přechod mezi zdvořilostí a MP bývá plynulý – takto vznikla většina norem o výsadách a imunitách diplomatických zástupců
může fungovat i obráceně z právně závazné normy, jen zdvořilost ( pocta válečné lodi na volném moři)

Ideologie
soustava názorů, ideí, pojmů a představ soc. skupiny o své úloze ve společnosti
vývoj systému hodnot: - středověk - přirozené právo
18. a 19. stol. - pacta sund servanda, tj. právní jistota a stabilita
20. stol. v nedemokratických státech:
nacionální socialismus - etnická nerovnost
komunismus - třídní nepřátelství
současnost: - ideologie rozvoje - rozvojové země
ideologie LP - rovnost - zákaz diskriminace, integrační, ale i dezintegrační vliv na MS

4. Historie nauky MP

obavy důsledků prohrané války – vyhledání právní cesty k řešení sporů – rozmach arbitrážní formy řešení sporů
úspěch arbitrážního orgánu zřízeného Jayovou smlouvou z roku 1794 po válce USA o nezávislost
kořeny arbitráže sahají hluboko do minulosti – nová kvalita juristicky náročné spory
řešily spory vzešlé z diplomatické ochrany – nedostatek pozitivněpr. předpisů
autorita arbitrážního nálezu se opírala o rozhodčí smlouvu (kompromis), byla také legálním rámcem pro rozhodování podle ekvity

obsah nálezů se zdůvodněním se stával precedentem – rozšíření vlivu i do dalších oblastí MP
důležité uznání arbitráže Anglii ve věci Alabama – nevojenské řešení, vzdání se kolonialismu v severní Americe – arbitráže řešily i mocenské spory států
předěl ustavení Stálého rozhodčího soudu v Haagu v r. 1899
judikatura – zdroj zobecňování – principy MP pomocný pramen, vedle obecných zásad právních a judikátů
právní názory se uplatňováním ekvity v rozhodčích orgánech dostávají do judikatury a stávají se z nich precedenty – obohacování práva

Vznik právního řádu mezinárodního
koncem 19. století a zač. 20. dokončeno kolonizační dělení světa
konflikty o mimoevropské sféry vlivu důvodem nárůstu sporů, ale zároveň obava z důsledků špatně načasované války – nutnost kooperace – vznik pravidel obecného MP
vznik zprostředkovala mezinárodní politika (usus generalis), provázená opinio necessitatis genaralis (povědomí potřebnosti ustálenosti) – vznik MP obyčejové povahy
obyčej se stal novou normotvornou skutečností
relevantní společenskoekonomické a mocenskopolitické okolnosti vedoucí k obecnému usu naplňují důvody závaznosti obyčejového obecného MP
přestože státy obyčeje dodržovaly jen do vhodného okamžiku války, nemělo to na jeho platnost vliv, válka nebyla v té době právem zakázána a tak jejím vypuknutím bylo MP mírové pouze suspendováno a opět obnoveno po válce
formování mezinárodního řádu společnosti států – omezení vlivu arbitráže, aplikace pozitivní obecné MP
1903 – anglo-francouská rozhodčí úmluva – otázky vitálního zájmu a státní cti nespadají pod závazek řešit spor arbitráží
nakonec význam arbitrážních soudů svěřen Stálému dvoru mezinárodní spravedlnosti, v současnosti Mezinárodní soudní dvůr (orgán OSN)
ustálená pravidla MP provázela plná derogovatelnost jejich působnosti – tím klesá význam judikatury jako prostředku poznávání obecného MP

Pojmová a obsahová charakteristika tradičního MP
poč. 20. stol. – vytvořeno tradiční obecné MP – odlišné od současnosti vyplývající z podmínek vzniku – důležitou roli mocenské postavení státu
osvobozeneckému boji kolonii bránili státy i prostřednictví MP těmito státy vytvořeném

Uznání za subjekt tehdejšího MP
z norem tradičního MP plynuly práva a povinnosti pouze jeho tvůrcům – mezinárodní společenství „civilizovaných“ států – nepůsobilo vůči státům nově vzniklým, jejich státnost tedy byla pouze faktická
členem MS teprve aktem uznání ze strany již existujících subjektů
vůči státům, které jej neuznaly nadále faktická volnost v chování
uznání mělo konstitutivní účinky v rovině právní – vznik MP způsobilosti
ochrana státnosti uznáním hlavně ze strany velmocí
rozšiřování působnosti MP cestou smluvní, akt uznání pouhou ofertou, vyžadující akceptaci o uznání usilující státu (uznání de iure), oproti tomu uznání de facto (partikulární práv. poměry – obchod)
konstituující účinky aktu uznání nepůsobily na vztahy států, které jej neuznávaly, nadále jen faktická existence – territorium nullius – možnost prvotní okupace
pokud uznán velmocemi – prvotní okupace není možná, změna území pouze akty MP (smlouva)
plná derogovatelnost působnosti tradičního MP
subjekty tradiční MP si mohli vztahy mezi sebou smluvně upravit odlišně od obecného MP
subjekty tehdejšího práva měly absolutní smluvní autonomii – tradiční MP – dispozitivní v plném rozsahu – všechny normy plně derogovatelné, derogace však normy nerušila, pouze se neaplikovaly po dobu platnosti derogace
některé výjimky derogace – normy o svobodném moře, status diplomatů – věcná nemožnost
státy měly volnou ruku ve využití prostředků mimoprávních k úpravě vzájemných poměrů
průběh vlastního boje však normován byl MP válečným – výsledek poté právně fixován (diktát vítěze) – možnost anexe

Následky protiprávního chování v tradičním MP
odpovědnost – vlastnost státu, spočívající ve schopnosti plnit MP normy, již byl povinovaným subjektem – ručil pouze ve vztahu k státům, které ho uznaly
na porušitele se hledělo, jako by projevil nezájem o existující právní úpravu, tedy se mohla vyvázat i druhá strana – legitimace k volnostnímu chování vůči narušiteli, následek extranormativní záležitostí
fakultativní možnost reparace za delikt a tím obnovení původního stavu – reparace závazek novační (nahrazuje původní) – poškozený se přijetím vzdal práva přímého donucení

Přímé donucení v tradičním MP
dříve jediný ex lege plynoucí důsledek protiprávního chování státu – přímé donucení
donucení patřilo do sféry volnosti chování, nebylo institutem právním
případné neadekvátní donucovací opatření působilo újmu pouze faktickou nikoliv právní (damnum sine injuria) a byla ospravedlněna jako reakce na protiprávní chování
stát měl, ale také plnou volnost klást proti donucení odpor
donucení tudíž nebylo výkonem práva, ale odvetou (retaliatio) za protiprávní chování
retorze – nejmírnější forma donucení, stát má zájem zachovat dosavadní úpravu, proto ji na dále uznává a snaží různými ekonomickými opatřeními donutit stát, aby začal opět dodržovat původní úmluvu – pokud souhlasil (i konkludentně) obnova normy novací
pokud svépomocné donucovací opatření zasáhlo do zájmu protistrany chráněného jinou normou, jednalo se o represálie – poškozený byl k tomu výjimečně legitimován, opět akt faktický, nikoliv právní, delikvent opět mohl čelit kontrarepresáliemi, tím ale ustupovala vyhlídka na obnovu původního stavu a hrozil válečný střet
nauka se snažila omezit války a stanovila podmínky a náležitosti represálii – proporcionalita

Reprezentativní díla pozdně-pozitivistické školy
L. Oppenheim – International Law and Triesties – spojení kontinentální (zobecňující) metody s kazuistikou, jeho pokračovatelé do díla zapracovaly doplňky
další autoři Němec Liszt, Američan C.C. Hyde
pozitivismus opustil empirickou metodologii, obsahové obohacování zobecňování partikularismů, civilistické tendence
MP řád byl prohlášen za neměnný – právo ztotožňováno s principy
neměnnost práva neměly narušovat ani partikularismy, měly jen upravovat oblasti obecným MP právem neupravené – tím by byly všechny obecné normy kogentní – praxe odlišná

Následné a současné doktrinální směry
Vídeňská právní škola – H. Kelsen(normativismus), F. Weyr
systém práva – pyramida – navrcholu základní norma jako výraz dokonalé spravedlnosti
rozhodné je co ukládá právní norma, vše ostatní vedlejší – popíral společenskou podmíněnost práva
své názory korigoval v dílech Principles of International Law a Law of UN – neopozitivismus
MP nihilismus – A. Lasson – mezi státy právo neplatí, rozhoduje moc
G. Jellinek – autolimitující teorie vycházející z absolutní suverenity státu – vnějším právem státním si určuje chování ve vztahu ostatním státům
podobná je i teorie uznání – MP, aby bylo platné potřebuje uznání států
z těchto teorii vycházel německý imperialismus – neuznával pravidla MP, dokonce ani smluvního
sociologický pozitivismus (solidarismus) – franc. sociolog práva Duguit – právo vyrůstá přímo ze společenských potřeb, z nichž vyplývá jeho obsah i závaznost nezávisle na vůli států
v MP – G. Scelle – odmítal tradiční MP založené na suverenitě států, právo definoval jako nutnost zrozenou z přirozené solidarity, výsledek spojení etiky a moci
přes silný idealismus neodrážející realitu tehdejších mezinárodních vztahů ovlivnil řadu autorů
USA – pragmatismus – pravdivé je to co je užitečné – východisko právního funkcionalismu
W. Friedmann – teoretické zdůvodnění ve spisech Legal Theory a The Changing Structure of International Law – zdegradoval právní formu (law in books), pozornost věnoval tomu jak právo působí a jakou má funkci v MS
odnoží je realismus – pouze popisuje chování států, odmítá potřebu teorie
relevantní je pouze to, jak je norma v praxi realizována
smyslem doktrinárního bádání předvídat účinky realizace práva (law in action) a volit adekvátní postup k dosažení vytčeného cíle
většina literární produkce – metodologický eklekticismus – základem pozitivismus, nicméně nepřehlíží společensko-politickou podmíněnost, vliv přirozené práva při výkladu kogentních ustanovení o lidských právem

3. Historie mezinárodního práva

dnešní stav MS a MP je výsledkem určitého vývoje, hlavně právního nazírání

Přirozenoprávní škola
zakladatelem Hugo Grotius
vzorem teologická škola španělská – deistická koncepce - MP z Boží vůle na věčné časy (lex divina, lex aeterna)
H. Grotius oproti tomu pojetí sekularizované – výraz lidské přirozenosti

Klasická přirozenoprávní škola (17. stol.)
H. G. – přirozené právo spojuje všechny státy, zavazuje je bez ohledu a jejich uznání
- vedle přir.práva existuje i právo jiné, vytvářeno suverény vzájemným projevem vůle – ius voluntarium, nesmí být v rozporu s přir. právem
podává ucelený systém přir. práva

Tři knihy o právu válečném a mírovém - první vědecké pojednání o MP – otec MP
další období – radikální naturalisté – Samuel Pufendorf – místo toho, aby rozum poznal objektivně existující zákony je jejich tvůrcem rozum samotný – formulace přirozených zákonů, tím také zlikvidoval klasickou syntézu práva přir. a poz. ve prospěch subj. morálně-politických postulátů – může vést až k popírání mezinárodního práva vůbec

Pozdní přirozenoprávní škola (18. stol.), tzv. Grotiani
- ožití Grotiova učení, syntéza s osvícenstvím – svoboda myšlení, touha po zbaven vlivu církve a absolutismu
- představitelé Wolff, de Vattel
Christian Wolff – favorizuje pozitivní právo jako obecně platné MP, vychází z presumpce všeobecné dohody států, vytváří hypotetické společenství všech států ovládaných jednotným právem z jejich vůle
jedná se o spekulativní pojetí MP
Emmerich de Vattel – profesionální diplomat
přijal od Wolffa myšlenku společenství národů, zorganizovaného MP za účelem dosažení blaha společným úsilím
lidé od přírody volní a nezávislí – proto takové musí být i národy a suverénní státy
uvnitř státu se lidé musí podřídit vládci, nikoliv však v MP – absolutně svobodní a nezávislí, podléhají pouze normám přirozeného práva
MP – věda o principech spravedlnosti a o jejich správném používání mezi národy, tyto principy jsou dány lidským rozumem

Mezinárodněprávní pozitivismus
poslední z velkých předst. přirozenoprávní školy 18. stol. – Georg Friedrich von Martens
syntéza přir. a pozit. pojetí MP
zahájení éry monopolu pozitivismu
kořeny pozitivismu už v 17. stol., v 18. století působení nejv. raných pozitivistů
Cornelius van Bynkershoek – význam mocenské vůle států při zrodu i realizování MP
lidský rozum však klade určité limity mocenské vůli států – subj. pojaté racionálno nadále v roli korektora pozitivního práva

Vítězství empirické metody poznání MP
J. J. Moser – vyhlásil empirii za metodu poznávání práva
skutečné právo – ustálené a obvyklé chování panovníků a států, MP má pouze empiricky zjišťovat, která pravidla v praxi skutečně platí a neříkat co má být
právo – praxe států, forma obyčejová a smluvní
zobecňování právních partikularismů dovozoval principy MP
přínosem jeho metodologický přístup poznávání práva
G. F. von Martens – přelom 18. a 19. stol.
předěl mezi klasickým MP a monopolním postavení pozitivismu
systematické uspořádání mezinárodních smluv od r. 1761
vydávali i pokračovatelé, H.Triepel, soukromá sbírka, souběžná s oficiální, vydávaná u Společnosti Národů pod názvem League of Nations Treaty Series (po WWII UN Treaty Series)
Nástin MP - zobecněné vyjádření obvykle se vyskytujícího obsahu mez. smluv, = „principy MP“, připustil existenci obyčeje jako ius imperfektum, kdy perfektní právo je až po uzavření smlouvy
zmiňuje základní práva států - nezávislost, rovnost, právo na existenci a svobodný obchod, t.j. práva prvotní a absolutní
uznával existenci přir. práva, ale byl spíše pozitivistou

2. Tradiční MP ve srovnání se soudobým univerzálním MP

Mezinárodní společenství:
neexistence mezinárodního systému, žádná trvalejší pouta
starověk – nedůvěra k cizině a izolace, vznikl zákl. instrumentů – smlouvy a diplomacie (Řecko), Řím – nerovné vztahy s ost. st.
středověk – křesťanství, univerzální pojetí křesťanské společnosti – monarchové x papež (světské a kanonické pr.), mezi st. vyloučena myšlenka rovnosti
koncem středověku – zakládání ministerstev, výměna diplomatů
novověk – národní státy – po 1648 (Vestfálský mír)

Tradiční MP (MS)
MS – nízký stupeň organizovanosti (stupeň organizovanosti postupně roste)
převažuje odstředivá síla suverenity (národní zájmy, ne spolupráce) – nejmocnější regulátor – reálná síla subjektů – MS je nedemokratický
živelné působení – fluktuace konkrétních subjektů MS i nepřetržité změny v jejich reálném postavení (ne svrchovaná rovnost)
MP v TMS – málo autonomní postavení – ve vleku mocenské reality, neplní své funkce
MP je partikularizováno – nabízí málo všeobecně závazných modelů chování, obecně závazné normy – výhradně obyčejové povahy – návaznost na existující praxi – princip efektivity (legalizace fakticky dosaženého stavu) – relativní povaha (změny v závislosti na změnách v ekon., vojen. vybavení států)
MP – funkce nástroje silných (chrání změny dosažené silou), má potvrdit nadřazenost silných států, privilegované postavení mocností
MP ale není schopné dost rychle reagovat na dynamický vývoj MS – vznik rozporů
zásada svrchované rovnosti platila jen pro státy, které byly schopny se mocensky prosadit (mezi fakticky rovnými státy)

Přechod k soudobému MP (MS)
přelom na poč.20.st. (revoluce v Rusku (1917) a další události) revoluce v jednom státě nemůže změnit hodnotový systém MS – základy pozvolna po roce 1850
vstupují i mimoevropské státy (do té doby jen USA), současně i státy nekřesťanské (Tur., Jap.)
postupně systematická spolupráce: mnohostranné mezinárodní kongresy (konference) – nejen k vypořádání důsledků válečných konfliktů, ale i v době míru, přebírají i právotvorné funkce
zakládání mezinárodních mezivládních organizací (Poštovní, telegrafní unie)
MP – utřídění, případně doplnění cestou smluvní kodifikace (válečné pr.)
válečná krutost vzedmula vlnu humanismu – na MP (politiku vlád) má poprvé vliv veřejné mínění – Ženevská úmluva o zlepšení osudu raněných z r. 1864
mírové konference v Haagu (1899,1907) – uzavřeny některé úmluvy válečného práva
mezinárodní arbitráže – jako prostředek mírového řešení sporů
princip sebeurčení národů (po 1.sv.v.) – mění politickou mapu Evropy
po 1.sv.v. – zákaz útočné války (zákaz použití síly) – vývoj vyvrcholil Briand-Kelloggovým paktem (1928)

Současný MS (MP)
zákaz použití síly – chrání i státy s menším reálným vlivem – vztahy svrchované rovnosti se uplatňují neselektivně – mezi subjekty, které jsou fakticky nerovné
asymetrie individuálních vztahů mezi státy se oslabuje – státy s menšími kapacitami – kompenzují svou početností větší reálný vliv ostatních států
právo na sebeurčení – 60. léta proces dekolonizace
podobné vztahy – států a mezivládních mezinárodních organizací – omezují vliv států x potřeba integrace, vliv i na nečlenské státy (odpor prostředí)
pronikání dalších subjektů (nejsou subjekty MP) – vstupují do MV (mezinárodních vztahů), státy si je nechtějí nebo nemohou podřídit - např. MNO, skupiny a orgány expertů, lidová hnutí, transnacionální společnosti – schopné ekonomicky ovlivnit ostatní subjekty MP, ale také mezinárodní. mafie a teroristické organizace
systém MP – lepší předpoklady pro tvorbu, zvýšení významu, autonomní pohyb
živelnou obyčejovou normotvorbu nahrazuje normotvorba uvědomělá, smluvní – přibližování se k cílům MS
dostředivé tendence – společné zájmy (nejen potřeba reciprocity jako odrazu odporu společenského prostředí) – významným činitelem – solidarita
uznání priority některých zájmů – v kogentních normách (státy se od nich nemohou za žádných okolností odchýlit)
autonomie MP není neomezená – zákaz právní diskriminace států (formální rovnost) – určitá fikce (státy s faktickými rozdíly)
princip svrchované rovnosti – normou obecného MP a současně pevnou součástí právního vědomí všech států, odraz obecné praxe států – má dispozitivní povahu v podmínkách faktických nerovností mezi státy – státy mohou potvrdit nebo pro určité vzájemné vztahy derogovat (asymetrie práv a povinností = kompenzace faktických nerovností)
=> vztah mezi působením zásady svrchované rovnosti v MS a MP = vztah mezi faktickou a formální rovností; k prohlubování faktických nerovností přispělo i MP uplatňováním demokratických principů (viz vztahy rozvojových a vyspělých zemí)
v současnosti je zřetelná tendence k oslabení vlivu principu efektivity – MP nepřiznává pr. účinky faktickým situacím, jejichž dosažení bylo spojeno s porušením MP – posilování moci MP nad chováním státům (omezení výkonu svrchovanosti)

Koexistence tradičního a současného MP (spíše evoluční než revoluční vývoj)
setrvačnost TMP zajišťují obyčeje, systém SMP se utváří partikulárními M smlouvy
nové M smlouvy – nové hodnoty – desuetudo (vyjití norem z užívání), naopak hodnotově použitelná obyčejová pravidla přejdou do nového systému posílena v kodifikačních úmluvách
institut kogentního práva – přivodil rychlý zánik některých norem obyčejového práva – obsahová neslučitelnost přivodila jejich absolutní neplatnost
revoluční sociální změny v jednotlivých státech – nenarušují kontinuitu vývoje MS, rozsáhlé ozbrojené mezistátní konflikty působí diskontinuálně (po skončení světové války – svět zjednodušen – omezený okruh států, které měly reálný vliv a byly svázané sítí aliančních závazků a smluv) – jasný žebříček hodnot – příznivé klima pro universalismus (smlouvy, MO)
stejně zákonitý je i postupný pohyb k regionalismu – poválečné mocenské poměry – komplikují se různým vývojem států, MO ztrácí podporu, žebříček hodnot už není tak přehledný
globalizace – jednotný ekon. systém, jednotný měnový systém, životní prostředí, oběh informací, terorismus => jako zdroj pohybu k univerzalismu, vede ale k obranné reakci států => regionalismus
mezinárodní ochrana lidských práv – podobné účinky: universalismus (jedinec jako univerzální lidská bytost), regionalizační tendence (jedinec jako bytost společenská)

1. Pojem MP a jeho zvláštnosti ve srovnání s vnitrostátním právem (obecně)

definice: soubor pr. norem, která zajišťují mírovou existenci a plynulý vývoj mezinárodního společenství (společenství vnitrostátní stojí mimo), zdůrazňuje sociologický a historický základ MP

mezinárodní společenství – především společenství států (od vzniku moderních států v 16.st)
rysy subjektů: geograficky determinované (pohyb členů je vyloučen) – konstanta
početně omezené (asi 200) - chování individuálního státu má mnohem větší význam, než chování jednotlivce ve VP
od 2.pol.19.st součástí MS také mezivládní mezinárodní organizace (dnes asi 300)
nevládní mezinárodní organizace a mezinárodní sdružení jednotlivců – nejsou subjekty MP, nejsou členy MS, mají postavení autonomních činitelů působících v MS

Právo mezinárodních společenství
předpoklad: intenzivní vzájemné styky, překonání politiky egocentrismu a isolacionismu
dnešní MS je konečné – zahrnuje všechny státy – jedním z pojítek je právě obecné MP (zavazuje všechny státy bez rozdílu)
jednotu ohrožují spory (konflikt Západ-Východ, a bohatý Sever – chudý Jih)
určující subjekty MP – státy – nadané svrchovaností (suverenitou) = vrcholná a výlučná moc na příslušném státním území a nezávislost v mezinárodních vztazích => souřadné vztahy mezi státy => volní povaha MP – žádná norma nemůže vzniknout bez vůle samotných států = zásada svrchované rovnosti

zásada svrchované rovnosti – model vztahů mezi státy – působí protikladné síly a vytváří jednotu
suverenita – síla, která vyvolává dynamiku vztahů svrchované rovnosti
historie pojmu: Jean Bodin (= kormidelník, který má dovést loď k cíli – obecnému blahu, a neptá se nikoho jak), Thomas Hobbes (příkazy vládce = právo, odpor proti moci vládce vede k destrukci všech hodnot), - zdůvodnění koncentrace moci v rukou vlád 17.st., jen minimální pozornost suverenitě ve vztahu k ostatním státům, uplatňování moci i navenek (kolonizace)
- ve vztazích mezi státy působila odstředivě – ale i to mělo své meze: vojenské, technické, administrativní podmínky => rovnováha sil mezi státy a z ní vyplývající objektivní nezbytnost jejich koexistence byla brzdou rozpínavosti členů mezinárodního společenství = odpor společenského prostředí – státy musí zachovávat ve vzájemných vztazích reciprocitu
podřizující suverenita a tolerující reciprocita se v mezinárodních vztazích vyrovnávají a jednota těchto vzájemně konfliktních sil tvoří dynamiku zásady svrchované rovnosti
svrchovanost se realizuje prostřednictvím vnitrostátního pr., důsledkem dostředivého působení reciprocity je vznik a existence MP

Zvláštnosti MP
chybí: nadřazenost normotvorné vůle (zákonodárce) a podřízenost subjektů, sankce (donucovací prostředky), soudce a exekutor jeho rozsudku
všechny instituty se rozvíjeli jinak než ve VP, další příčinou je také relativní mladost MP

1) souřadnost zprostředkovaná uplatňováním zásady svrchované rovnosti – státy jsou zároveň „výrobci“ i „spotřebiteli“ MP, mají úplnou normotvornou způsobilost upravit kterýkoliv mezinárodní vztah
normy k jejichž vzniku svým projevem vůle přispěly musí samy respektovat (pacta sunt servanda)
situace k niž došlo bez vůle některých států – institut uznání – deklaratorní účinky, zároveň i konstitutivní (z MP nevyplývá povinnost uznat vnější situaci)
existuje ale MP závazek neuznat protiprávní situaci (zásada legitimity)
decentralizovaný výkon donucovacích pravomocí samotnými státy – vliv velikosti a moci států, na druhou stranu je státní moc nejúčinnějším garantem dodržování MP, dále kolektivní sankce (Rada bezpečnosti OSN) – závislé na politických faktorech ! MP je především odkázáno na dobrovolné plnění norem
soudní řešení sporů projednání jen se souhlasem všech dotčených stran (a priori, a posteriori)
největší prestiž: soudní orgány mezinár.org. – Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti (Společnost národů - do 1946), Mezinárodní soudní dvůr v Haagu (OSN - od 1945) – přístup jen státy a některé MO. jen málo případů (2 za rok), příslušnost k MSD: na základě opčních prohlášení (jen 1/3 členů OSN), státy od mezinár. soudnictví odrazuje jeho zdlouhavost, nákladnost, nejistý výsledek

2) rozvojové právo – stále hledá svou konečnou podobu – rozšiřuje se (nové subjekty, nové oblasti v nových prostředích, vniká do sféry dříve vyhrazené VP, kodifikace) – přijímá některé rysy vyspělého VP

3) částečně nepsané právo – obyčejové právo je ale pojmově nejasnější a neurčitější, málo vyhovuje dynamice rozvoje MP => rozvoj smluvní normotvorby – k té je ale třeba aktivní vůle států – proto je stále důležitý obyčej (v příp. neochoty států k uzavření smlouvy)

4) nevyváženost hmotně a procesněprávních pravidel – převažuje hmotné (leges imperfectae) – nevadilo, dokud byly spory řešeny diplomatickou cestou, s tendencí k řešení prostřednictvím třetího, nezainteresovaného subjektu potřeba alespoň základních procesních pravidel – přednostně pro strany sporu, které nejsou ve vzájemném postavení svrchované rovnosti

Funkce MP
tradičně: přispívat ke koexistenci států – normy omezovaly svrchovanost států na recipročním základě („právo koexistence“)
postupně přešlo v „právo spolupráce“ – ochrana a uspokojování společných zájmů a cílů (mezinárodní mír, životní prostředí, lidská práva, příp. hospodářský blahobyt a ekonomický rozvoj) (nelze redukovat na reciprocitu, je také např. solidarita)
pokrok v MP – rozšiřování okruhu společných cílů, prohlubování a utvrzování ochrany společných zájmů

Problems connected with sports nowdays

Problems connected with sports nowdays
• I think that the main problem connected with sports nowdays is that the reason why people did sports a hundred years ago and why they do it now changed
In the past - people did sports for fun, they just wanted to move their bodies, they didn’t care whether they would get on Olympic games - they liked the sport for itself and the sport made them happy

Nowdays - in our present society, when the world is quickly developing and modernising, when everything becomes more difficult and elaborate, the standard for being the best in something moved up > only very few people can stand on the real peak of human race and sportsmen think that they can if they work very, very hard; so the reason is not the fun of the game or sport, but it is to be the best, to beat everybody and to show everybody I’m the best
• and what’s the result of this degeneration of the function of sports ? > people regardlessly try to win at any price, fair play is not important anymore and spotsmen start to take drugs (no matter they destroy their body, but they win and that’s what they want)

• another problem is commercialism of sports and Olympic games - sportsmen need proffesional and expensive equipment, so the companies support them and than everybody can see that the fastest man wears a Nike T-shirt; sometimes I think that the competers didn’t win for themselves but for the company; it’s not surprising anymore when you see a famous sportsman in a commercial or when he has a restaurant (e.g. Michael Jordan’s in Chicago)


Sports and me
• I think that the main and only function of any sport is to bring happiness and fun from moving; of course it is nice to win some competiton but the winner has to say : “OK, maybe I’m so good maybe it was just a luck, but I like this sport and I would be happy the same if I was the last”

• when I was young, I used to play tennis for about 3 years, but I must say I didn’t like it very much; I didn’t like going to trainings because there were too many people and I was the youngest and the worst of them; but what I liked was to play on weekends mornings with my father (I beated him twice)

• I did judo for approximately one year but I gave it up because I didn’t like it at all - I was kind of sensitive

• now I play frisbee and it’s the greatest game in the world; it originated in America in 1960’s and came to Europe in early 90’s, I started to do it 2 years ago and quickly learned the basic - throw the disc, now I’m not the worst; once a week we go running and another day we train in a hall or outdoor during the summer; I’ve been only on four ultimate cups and our team was always on last three positions; but it doesn’t matter, we are relatively young team and we all like it

• I would also mention that I do rollerblade skating, but mainly during the summer

• I don’t watch TV very much but if I had to choose a sport to watch, it would be hockey - it is quick, action and CR is good in it

Sports popular in our country and in the English-speaking world
CR - Czechs are traditionally good in hockey, football and athletics; I think that I don’t have to remind the Olympic games in Nagano, because everybody in Czech country knows our “Golden Team” or at least goalman Hasek or forward Jagr; we were good in football between two world wars and now it is still the traditional sport, but rather domestic; we have always been good in athletics and still are; I could name Zatopek, Fibingerova from 50’s and 60’s and Zelezny, Kasparkova and Dvorak from present days

USA - we could say that Americans created their own, very uncommon sports, which became more popular than anything else - baseball, basketball, American football and golf; 40 000 people visiting one match is not surptising, but many people go there not to see the match, but their heroes or to chat with friends; you can get 10 000$ if you catch the homerun from Mark McGuire

England - traditional sports would be here probably football and tennis; although the English tennis players haven’t been succesful since 1930’s, Wimbledon is the most famous of all lawn tennis centres; it is home of the “Lawn Tennis Championships on Grass”, the oldest and most prestigious of the tournaments; Wimbledon is situated in Church Road, in a residential district of southwest London; there are some 16 grass courts and 10 clay courts, the Centre Court and the No.1 are the two principal courts; the first championships were held by the All-England Club in 1877 at the original site in Worple Road, Wimbledon

Highland Games - series of organized sports events held in Scotland annually since the 19th century and in many places in Canada and the United States; one of the best known of the games is the Braemar Gathering, held in Aberdeenshire in Scotland in August; competition for prizes is held in the standard athletic events and in uniquely Scottish sports such as tossing the caber - a fir tree pole about 5 m long and weighing about 41kg and the weight - a 25-kg sphere; Scottish dancing, Gaelic recitations, and the playing of the bagpipes are also featured


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

Problems connected with sports nowdays

Problems connected with sports nowdays
• I think that the main problem connected with sports nowdays is that the reason why people did sports a hundred years ago and why they do it now changed
In the past - people did sports for fun, they just wanted to move their bodies, they didn’t care whether they would get on Olympic games - they liked the sport for itself and the sport made them happy

Nowdays - in our present society, when the world is quickly developing and modernising, when everything becomes more difficult and elaborate, the standard for being the best in something moved up > only very few people can stand on the real peak of human race and sportsmen think that they can if they work very, very hard; so the reason is not the fun of the game or sport, but it is to be the best, to beat everybody and to show everybody I’m the best
• and what’s the result of this degeneration of the function of sports ? > people regardlessly try to win at any price, fair play is not important anymore and spotsmen start to take drugs (no matter they destroy their body, but they win and that’s what they want)

• another problem is commercialism of sports and Olympic games - sportsmen need proffesional and expensive equipment, so the companies support them and than everybody can see that the fastest man wears a Nike T-shirt; sometimes I think that the competers didn’t win for themselves but for the company; it’s not surprising anymore when you see a famous sportsman in a commercial or when he has a restaurant (e.g. Michael Jordan’s in Chicago)


Sports and me
• I think that the main and only function of any sport is to bring happiness and fun from moving; of course it is nice to win some competiton but the winner has to say : “OK, maybe I’m so good maybe it was just a luck, but I like this sport and I would be happy the same if I was the last”

• when I was young, I used to play tennis for about 3 years, but I must say I didn’t like it very much; I didn’t like going to trainings because there were too many people and I was the youngest and the worst of them; but what I liked was to play on weekends mornings with my father (I beated him twice)

• I did judo for approximately one year but I gave it up because I didn’t like it at all - I was kind of sensitive

• now I play frisbee and it’s the greatest game in the world; it originated in America in 1960’s and came to Europe in early 90’s, I started to do it 2 years ago and quickly learned the basic - throw the disc, now I’m not the worst; once a week we go running and another day we train in a hall or outdoor during the summer; I’ve been only on four ultimate cups and our team was always on last three positions; but it doesn’t matter, we are relatively young team and we all like it

• I would also mention that I do rollerblade skating, but mainly during the summer

• I don’t watch TV very much but if I had to choose a sport to watch, it would be hockey - it is quick, action and CR is good in it

Sports popular in our country and in the English-speaking world
CR - Czechs are traditionally good in hockey, football and athletics; I think that I don’t have to remind the Olympic games in Nagano, because everybody in Czech country knows our “Golden Team” or at least goalman Hasek or forward Jagr; we were good in football between two world wars and now it is still the traditional sport, but rather domestic; we have always been good in athletics and still are; I could name Zatopek, Fibingerova from 50’s and 60’s and Zelezny, Kasparkova and Dvorak from present days

USA - we could say that Americans created their own, very uncommon sports, which became more popular than anything else - baseball, basketball, American football and golf; 40 000 people visiting one match is not surptising, but many people go there not to see the match, but their heroes or to chat with friends; you can get 10 000$ if you catch the homerun from Mark McGuire

England - traditional sports would be here probably football and tennis; although the English tennis players haven’t been succesful since 1930’s, Wimbledon is the most famous of all lawn tennis centres; it is home of the “Lawn Tennis Championships on Grass”, the oldest and most prestigious of the tournaments; Wimbledon is situated in Church Road, in a residential district of southwest London; there are some 16 grass courts and 10 clay courts, the Centre Court and the No.1 are the two principal courts; the first championships were held by the All-England Club in 1877 at the original site in Worple Road, Wimbledon

Highland Games - series of organized sports events held in Scotland annually since the 19th century and in many places in Canada and the United States; one of the best known of the games is the Braemar Gathering, held in Aberdeenshire in Scotland in August; competition for prizes is held in the standard athletic events and in uniquely Scottish sports such as tossing the caber - a fir tree pole about 5 m long and weighing about 41kg and the weight - a 25-kg sphere; Scottish dancing, Gaelic recitations, and the playing of the bagpipes are also featured


-

CZECH LIFESTYLE

CZECH LIFESTYLE

The first thing to say is that czech lifestyle itself is not strictly czech. It is influenced by neighbouring countries,mainly by Germany and Austria. But in my opinion the country which influences czech lifestyle most is the USA which also changes lifestyle of the whole Europe. But of course we do have many typical czech habits and ways of doing things in our lives!

If we speak about place for living, the important thing to say is that so many people still live in blocks of flats. Here we can still see the influence of comunism. In this period blocks of flats were seen by the government as the best place for living and they were built in every town and also in many villages. These buldings often do not look very good, they are grey and high and usualy many of them are built on one place together. But in the past ten years people started to move to family houses. These are built in parts of the cities, which are far from centre and also in villages. For exaple in Prague have been built whole parts consisting of these houses.

Also the way of our grandmother´s cooking sometimes still remains comunism. Because these days meat was very expensive and the one who cooked it at home more than once or twice a week was seen as someone wealthier. And the others just envyed. It seems funny now. But nowadays there have been great changes. Our cousine has been influenced by the Western European coutries and also by American hamburgers and Coca - cola. People in Czech Republic started eating healthier and I think this is a good way.

In my opinion, the thing which hasn´t changed for past 50 years is number of children in an average family. It´s still one or two. Also almost all birthdays and anniversaries celebrates the whole family together. But these days we can see the influnce of the rest of Europe and USA - many women want to live alone, or want to have child but not man. They want to be more independent. Or both men and women live very often alone till they´re about 30 years old, because they want to make a career and money.

The next thing to be noticed is that the way of spending free time has changed a lot. And I think this is the part of czech lifestyle which has been influenced mostly by USA. Nowadays many people sit in front of the TV and eat there - in USA these people are called couch potatoes. Or eating pop-corn in cinema is, I think, a typical American habit and many czech people influenced by this do the same. Also TV and cinema are influenced America. But in Czech Republic I think you have many possibilities how to spend your free time - especially in bigger towns. There are usually many sport fascilities like swimming pools, tennis courts, sports centres ... and also many fascilities for entertainment like cinemas or music clubs.

Travelling and the way of spending holidays is the thing which has changed completely in past ten years. Now people can travel wherever they want. And they do so. Many families save money all the year to have a holiday abroad because this kind of holiday is still rather expensive.
And finnaly - attitude to work. In the Czech Republic people are still a little bit lazy. But these days I think more and more people realize that it´s not a good way how to earn money, which they want so much. So it´s getting better.

I think that Czech lifestyle is very interesting, because if we compare it with neighbouring countries, there still is a difference and I think we shouldn´t let our lifestyle be influenced by the others too much.

CZECH LIFESTYLE

CZECH LIFESTYLE

The first thing to say is that czech lifestyle itself is not strictly czech. It is influenced by neighbouring countries,mainly by Germany and Austria. But in my opinion the country which influences czech lifestyle most is the USA which also changes lifestyle of the whole Europe. But of course we do have many typical czech habits and ways of doing things in our lives!

If we speak about place for living, the important thing to say is that so many people still live in blocks of flats. Here we can still see the influence of comunism. In this period blocks of flats were seen by the government as the best place for living and they were built in every town and also in many villages. These buldings often do not look very good, they are grey and high and usualy many of them are built on one place together. But in the past ten years people started to move to family houses. These are built in parts of the cities, which are far from centre and also in villages. For exaple in Prague have been built whole parts consisting of these houses.

Also the way of our grandmother´s cooking sometimes still remains comunism. Because these days meat was very expensive and the one who cooked it at home more than once or twice a week was seen as someone wealthier. And the others just envyed. It seems funny now. But nowadays there have been great changes. Our cousine has been influenced by the Western European coutries and also by American hamburgers and Coca - cola. People in Czech Republic started eating healthier and I think this is a good way.

In my opinion, the thing which hasn´t changed for past 50 years is number of children in an average family. It´s still one or two. Also almost all birthdays and anniversaries celebrates the whole family together. But these days we can see the influnce of the rest of Europe and USA - many women want to live alone, or want to have child but not man. They want to be more independent. Or both men and women live very often alone till they´re about 30 years old, because they want to make a career and money.

The next thing to be noticed is that the way of spending free time has changed a lot. And I think this is the part of czech lifestyle which has been influenced mostly by USA. Nowadays many people sit in front of the TV and eat there - in USA these people are called couch potatoes. Or eating pop-corn in cinema is, I think, a typical American habit and many czech people influenced by this do the same. Also TV and cinema are influenced America. But in Czech Republic I think you have many possibilities how to spend your free time - especially in bigger towns. There are usually many sport fascilities like swimming pools, tennis courts, sports centres ... and also many fascilities for entertainment like cinemas or music clubs.

Travelling and the way of spending holidays is the thing which has changed completely in past ten years. Now people can travel wherever they want. And they do so. Many families save money all the year to have a holiday abroad because this kind of holiday is still rather expensive.
And finnaly - attitude to work. In the Czech Republic people are still a little bit lazy. But these days I think more and more people realize that it´s not a good way how to earn money, which they want so much. So it´s getting better.

I think that Czech lifestyle is very interesting, because if we compare it with neighbouring countries, there still is a difference and I think we shouldn´t let our lifestyle be influenced by the others too much.

The Czech Republic

The Czech Republic

Vocabulary
equal - rovný
interior - vnitřní
defence - obrana
labour - práce
supreme - najvyšší
contemporary - dnešní, soudobý
engineering - strojírenský
varied - rozmanitý
dean - děkan
in favour - ve prospěch
fertile - úrodný
clay - jíl, kaolín
establish - vytvořit


Over the map, industry, politics

Where is the Czech Republic situated?

What is its area and number of inhabitants?

What are the most important mountain ranges in our country?

What rivers can be found in our territory?

What are our natural resources and where are their deposits?

What kind of industry is developed here? Which are typical products for our country?

Which are the main agricultural areas in CR? What is grown there?

Name some famous castles, chateaux and ruins in Czech Republic.

Do you know any czech spas?

Which spots of natural beauty do you know?

What do you know about our system of govrnment?

What cultural heritage do we have?


History

What was the name of the first state on our territory and when was it founded?

What did the reign of Charles IV. bring to Czech lands?

What do you know about John Huss and the Hussite Movement?

How did the Hapsburg dynasty rule over our country? And what about the reign of Rudolf II.?

When was the independent Czechoslovak Republic established?

Who took over power in our republic in 1948 and how long were they in power?

When and how was the Czech Republic established?

The Czech Republic

The Czech Republic

Vocabulary
equal - rovný
interior - vnitřní
defence - obrana
labour - práce
supreme - najvyšší
contemporary - dnešní, soudobý
engineering - strojírenský
varied - rozmanitý
dean - děkan
in favour - ve prospěch
fertile - úrodný
clay - jíl, kaolín
establish - vytvořit


Over the map, industry, politics

Where is the Czech Republic situated?

What is its area and number of inhabitants?

What are the most important mountain ranges in our country?

What rivers can be found in our territory?

What are our natural resources and where are their deposits?

What kind of industry is developed here? Which are typical products for our country?

Which are the main agricultural areas in CR? What is grown there?

Name some famous castles, chateaux and ruins in Czech Republic.

Do you know any czech spas?

Which spots of natural beauty do you know?

What do you know about our system of govrnment?

What cultural heritage do we have?


History

What was the name of the first state on our territory and when was it founded?

What did the reign of Charles IV. bring to Czech lands?

What do you know about John Huss and the Hussite Movement?

How did the Hapsburg dynasty rule over our country? And what about the reign of Rudolf II.?

When was the independent Czechoslovak Republic established?

Who took over power in our republic in 1948 and how long were they in power?

When and how was the Czech Republic established?

Food and Meals, How to Keep Healthy

In our country daily meals usually start with breakfast, which consists of something to drink such as tea with sugar and lemon, cold or warm milk or a cocoa. Most people breakfast on several slices of bread, rolls or buns and butter, processed or natural cheese, eggs, ham, salami, jam and so on. We can also have something sweet. Quite a lot of people eat cereal or cornflakes with ingredients like yoghurt, chocolate, stewed fruit, walnuts, hazelnuts and so on. We must always remember that breakfast must be healthy, light and easily digestible.

Around noon it is lunchtime. Most people take their meals at the school canteen, or local canteen, but some people prefer going to a restaurant or having fast food in a McDonalds. But I assume that these meals are neither healthy nor substantial. Soups may be either vegetable (potato, tomato, pea, bean, carrot, parsley, celery, mushrooms) or meat teas (beef tea, tripe, chicken, hen). The main dish can be either sweet such as fruit dumplings or pancakes with jam and cream. Or we can have some meat (beef, pork, veal, mutton, lamb) with some vegetables such as potatoes, chips, rice, Czech dumpling, pasta or bread. More healthy fish and poultry are slowly replacing beef and pork. It’s healthy to drink at least one glass of mineral water, juice, tea or beer, after each meal. Scientists recommend drinking at least two litres of water per a day.

At six or seven in the evening comes time for dinner. At this time the entire family is usually together. We often prepare warm dishes. On some occasions we even go out to restaurants. There we can choose from a menu of various dishes. Roast pork with sauerkraut and dumplings, chicken with rice, fried pork chops with mashed potatoes, filet of fish with potato salad, roasted sirloin beef in sour cream sauce and Czech dumplings. For variety we can order a vegetable salad prepared from tomatoes or cucumbers, stewed fruits or a dessert.
While cooking we may add various spices such as garlic, marjoram, pepper, ketchup, vinegar, mustard, onions, and so on.

Inappropriate food is the cause of quite a few diseases. More frequent now are disorders of the digestive track, stomach and small and large intestine. It is noteworthy but not surprising, that young people are now suffering from these diseases. It is because of fast food. So we should always keep in mind also our health and not just listen to our stomach and the fact that we are hungry.

When you want to be slimmer you can try to go on a diet, but I don’t believe in them, because when you eat something with more calories, then all the weight you lost will be back again. It is better to eat more vegetables and fruits, cereal, and other low caloric and healthy food. And it is also better to eat your last meal before seven PM. Finally, when you sit and do nothing, then all the calories are turned into fat, so I can recommend that you should be more active.


Další zdroje o tomto tématu naleznete zde:
Food, cooking, recipes
Food
Články na hledaný výraz "Food, Meals, at Restaurants" naleznete na bezuceni.cz

Food and Meals, How to Keep Healthy

In our country daily meals usually start with breakfast, which consists of something to drink such as tea with sugar and lemon, cold or warm milk or a cocoa. Most people breakfast on several slices of bread, rolls or buns and butter, processed or natural cheese, eggs, ham, salami, jam and so on. We can also have something sweet. Quite a lot of people eat cereal or cornflakes with ingredients like yoghurt, chocolate, stewed fruit, walnuts, hazelnuts and so on. We must always remember that breakfast must be healthy, light and easily digestible.

Around noon it is lunchtime. Most people take their meals at the school canteen, or local canteen, but some people prefer going to a restaurant or having fast food in a McDonalds. But I assume that these meals are neither healthy nor substantial. Soups may be either vegetable (potato, tomato, pea, bean, carrot, parsley, celery, mushrooms) or meat teas (beef tea, tripe, chicken, hen). The main dish can be either sweet such as fruit dumplings or pancakes with jam and cream. Or we can have some meat (beef, pork, veal, mutton, lamb) with some vegetables such as potatoes, chips, rice, Czech dumpling, pasta or bread. More healthy fish and poultry are slowly replacing beef and pork. It’s healthy to drink at least one glass of mineral water, juice, tea or beer, after each meal. Scientists recommend drinking at least two litres of water per a day.

At six or seven in the evening comes time for dinner. At this time the entire family is usually together. We often prepare warm dishes. On some occasions we even go out to restaurants. There we can choose from a menu of various dishes. Roast pork with sauerkraut and dumplings, chicken with rice, fried pork chops with mashed potatoes, filet of fish with potato salad, roasted sirloin beef in sour cream sauce and Czech dumplings. For variety we can order a vegetable salad prepared from tomatoes or cucumbers, stewed fruits or a dessert.
While cooking we may add various spices such as garlic, marjoram, pepper, ketchup, vinegar, mustard, onions, and so on.

Inappropriate food is the cause of quite a few diseases. More frequent now are disorders of the digestive track, stomach and small and large intestine. It is noteworthy but not surprising, that young people are now suffering from these diseases. It is because of fast food. So we should always keep in mind also our health and not just listen to our stomach and the fact that we are hungry.

When you want to be slimmer you can try to go on a diet, but I don’t believe in them, because when you eat something with more calories, then all the weight you lost will be back again. It is better to eat more vegetables and fruits, cereal, and other low caloric and healthy food. And it is also better to eat your last meal before seven PM. Finally, when you sit and do nothing, then all the calories are turned into fat, so I can recommend that you should be more active.


-

History of USA

Cuban crisis
• major Cold War confrontation between the United States and the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) over Soviet-supplied missile installations in Cuba, regarded by many as the world's closest approach to nuclear war
• after Castro’s revolution on Cuba, Eisenhower’s administrative anulled diplomatic relations with Cuba in 1960, because Cuba abused American soldiers on ambassys, took over American property and supported guerrilas in Latin America
• on April 17, 1962, a group of Cuban refugees, trained and equiped in USA, landed on the Cuban coast, in the Bay of Pigs; Castro’s soldiers were waiting for them and 2,000 Cuban refugees were captured or killed by 20,000 Castro’s army
• in October USA had leaerned that Soviet Union had begun missile shipment and spy planes overflying Cuba had photographed Soviet-managed construction work by August 29; and the first ballistic missile was spotted on October 14.
• after a week of secret consultation with his advisers, during which options of invasion, air strikes, blockade, or diplomacy were discussed, on October 22 US President John F. Kennedy announced his intention of placing a naval blockade around Cuba to prevent the arrival of more missiles.
• Kennedy demanded that the Soviet Union dismantle and remove the weapons, declaring that US naval forces would intercept and inspect ships bound for Cuba to determine whether they were carrying missiles.
• Soviet vessels en route for Cuba turned away to avoid the quarantined zone, while communication between Khrushchev and Kennedy was opened through diplomatic channels. After several days of negotiations during which nuclear war was feared by many to be a possibility, Khrushchev agreed, on October 28, to dismantle the missile sites and return the weapons to the Soviet Union, offering the United States on-site inspection in return for a guarantee not to invade Cuba
• Kennedy halted the blockade and also secretly promised to withdraw US missiles recently stationed in its NATO partner Turkey

JFK
• J.F. Kennedy comes from a 9-children family, his father was a politician and multimillionaire; he studied the best-known universities and during WWII was a soldier in US NAVY (he rescued his crew from Jappanneese); he begun his political career in congress as a strict anticommunist and supporter of working class; he was elected in the presidential office in November 1960
• he introduced some important social-political changes, e.g. Food stamp program (distribute food to poor people from state supplies), Area development act (unemployed people had an opportunity to build needed buildings and new industrial buildings) and Alliance for progress (USA would support the industrial growth in Latin America)
• JFK was assasinated on November 22 in 1963 in Dallas, Texas, by Lee Harvey Oswald

Vietnam war
• Vietnam war was actually the war between USA and Soviet Union - Soviet Union wanted to spread its communist power and USA was afraid of a “domino theory” (if Vietnam became communist, surrounding countries would become communist too)
• in 1949 South Vietnam was formed by French and a guerrila war between North and South begun; USA started to supply French, but only with non-military arsenal; in 1954 Vietcong under a leadership of communist Ho Chi Minh surrounded French in the South with a president N. D. Diem > negotiations in Geneva continued; in 60’s USA sent advisers in South Vietnam (Johnson and JFK were both fond of the war); the struggles begun in 1964 and continued until 1975
• the ground fights were unsuccesful for American soldiers because of the difficult landscape and that’s why USA decided to begin the night bomb raids with huge B-52s
• there were many demonstrations held in USA against the war (mainly in years 67-68) because it costed 25 billion $ a year and several lives
• finally Vietnam was divided by Geneva on 17th paralel

Watergate affair
• a major United States political scandal that began with the burglary and wiretapping of the Democratic party's campaign headquarters and that culminated in the first resignation of a US president
• the burglary was committed on June 17, 1972, by five men who were caught in the offices of the Democratic National Committee at the Watergate apartment and office complex in Washington, D.C.; their arrest uncovered a White House-sponsored plan of espionage against political opponents and a trail of complicity that led to many of the highest officials in the land
• on July 16, 1973, it was told the committee, on nationwide television, that Nixon had ordered a taping system to be installed in the White House to automatically record all conversations; Nixon refused to release the tapes, claiming they were vital to the national security, but US District Court Judge ruled that Nixon must give the tapes
• Nixon gave the tapes to the court, but some subpoenaed conversations were missing, and one tape had a mysterious gap of 18,5 minutes; experts determined that the gap was the result of five separate erasures; Nixon also released written transcripts of 42 more tapes; the conversations revealed an overwhelming concern with punishing political opponents
• rather than face almost certain impeachment, Nixon resigned on August 9, the first US president to do so

Korean war
• a military struggle fought on the Korean Peninsula from June 1950 to July 1953; it begun as a war between South Korea and North Korea but the conflict swiftly developed into a limited international war involving the United States and 19 other nations; from a general viewpoint, the Korean War was one of the by-products of the cold war
• North Korea apparently attacked South Korea without the knowledge of either the Soviet Union or the People's Republic of China; the war began on June 25 when the North Korean leader, Kim Il Sung, invaded the south of the 38th parallel, supported by the growing opposition to South Korea's president and thinking of reuniting the two Koreas; the United States immediately responded by sending supplies to Korea
• US President Harry S. Truman ordered combat forces stationed in Japan deployed to Korea; American forces, those of South Korea, and other nationalities forces were placed under a unified UN command headed by the US commander in chief in the Far East, General Douglas MacArthur
• at the beginning the American and other UN troops were pushed back to a small area in the south-east of South Korea, but McArthur made an excellent offensive and his troops soon reached the south borders of China; after some time they again had to retreat against well-supplied and fresh Chinnese army and McArthur changed his agressive plans only to prevent south Korea from invasion from the north
• the discussions for a ceasefire begun in July in 1951, between representatives of the UN and Communist commands; the truce negotiations continued intermittently for two years

McCarthyism
• the early 50’s in USA are often known as McCarthyism, a by-product of the cold war, when the people feared being attacked by nuclear weapons, spreading communism and this was also period of spies and secret agents
• General Joseph McCarthy commanded troops in the Korean war and was well-known for his strong hate of communists; because of his agressive military strategy he was relieved from the command
• he continued his career as a politician and was a chief of the US House of Representatives Committee of Un-American Activities; he became famous with his list of 200 communist in state department and he continued to blame hundreds of people of being member of the Communist party; he was accusing like he was mad and lost all of his popularity
• this persecution of former communists culminated when the Hollywood Ten (American writers who refused to answer whether they had been members of a communist party) were prisoning and later couldn’t be employed anywhere; between years 1947-1954 214 Hollywood workers were accused of membership in the C. party and they had to squeal on others

Civil rights movement
• until WWII there was a strong segregation of blacks, they couldn’t eat in the same restaurants, sit in the same places in buses and trains, go to swimming pools, vote and drink the same water; during the WWII, according to Truman’s orders, the blacks were given the same positions in the army as the white and in 1948 the army was desegregated
• in 1954 the segregation in schools was outlawed and the black children could attend the same schools as white pupils; in 1957 9 black students tried to enroll at a previously all-white high school, but were stopped by national guard; two days later, according to Eisenhower’s order, they were admitted under a protection of federal troops
• the landmark came in 1955 in Montgomery, Alabama, when a black woman refused to give up her seat to a white passanger and was arrested; this encouraged thousands of blacks , led by Martin Luther King, to Montgomery bus boycott and other willing, but non-violent protests (such as sit-in, civil disobedience); the Supreme court declared segregation in public buses unconstitutional
• in 1963 the black marchers were attacked by dogs and cattles and 4 months later MLK led an assembly on Lincoln Memorial where he delivered “I have a dream ...” speech; when Lyndon B. Johnson overtook the presidential office, he aimed mainly on racial discriminations; the Civil Rights Act of 1964 was passed which had a powerful impact on equality in accomodation, employment and voting rights ...
• civil rights had been focused mainly in the south, in the north the blacks had worse opportunities in everything; in 1964 many towns in north were struck by riots; the black nationalist movement in the 60’s was very strong, some of the black leaders called for total segregation rather than integration; among them were the Black muslims led by Malcolm X
• in 1970’s the blacks decided that voting was the most effective way to gain equal rights and by 1985 10% of all American officials were blacks

History of USA

Cuban crisis
• major Cold War confrontation between the United States and the Union of Soviet Socialist Republics (USSR) over Soviet-supplied missile installations in Cuba, regarded by many as the world's closest approach to nuclear war
• after Castro’s revolution on Cuba, Eisenhower’s administrative anulled diplomatic relations with Cuba in 1960, because Cuba abused American soldiers on ambassys, took over American property and supported guerrilas in Latin America
• on April 17, 1962, a group of Cuban refugees, trained and equiped in USA, landed on the Cuban coast, in the Bay of Pigs; Castro’s soldiers were waiting for them and 2,000 Cuban refugees were captured or killed by 20,000 Castro’s army
• in October USA had leaerned that Soviet Union had begun missile shipment and spy planes overflying Cuba had photographed Soviet-managed construction work by August 29; and the first ballistic missile was spotted on October 14.
• after a week of secret consultation with his advisers, during which options of invasion, air strikes, blockade, or diplomacy were discussed, on October 22 US President John F. Kennedy announced his intention of placing a naval blockade around Cuba to prevent the arrival of more missiles.
• Kennedy demanded that the Soviet Union dismantle and remove the weapons, declaring that US naval forces would intercept and inspect ships bound for Cuba to determine whether they were carrying missiles.
• Soviet vessels en route for Cuba turned away to avoid the quarantined zone, while communication between Khrushchev and Kennedy was opened through diplomatic channels. After several days of negotiations during which nuclear war was feared by many to be a possibility, Khrushchev agreed, on October 28, to dismantle the missile sites and return the weapons to the Soviet Union, offering the United States on-site inspection in return for a guarantee not to invade Cuba
• Kennedy halted the blockade and also secretly promised to withdraw US missiles recently stationed in its NATO partner Turkey

JFK
• J.F. Kennedy comes from a 9-children family, his father was a politician and multimillionaire; he studied the best-known universities and during WWII was a soldier in US NAVY (he rescued his crew from Jappanneese); he begun his political career in congress as a strict anticommunist and supporter of working class; he was elected in the presidential office in November 1960
• he introduced some important social-political changes, e.g. Food stamp program (distribute food to poor people from state supplies), Area development act (unemployed people had an opportunity to build needed buildings and new industrial buildings) and Alliance for progress (USA would support the industrial growth in Latin America)
• JFK was assasinated on November 22 in 1963 in Dallas, Texas, by Lee Harvey Oswald

Vietnam war
• Vietnam war was actually the war between USA and Soviet Union - Soviet Union wanted to spread its communist power and USA was afraid of a “domino theory” (if Vietnam became communist, surrounding countries would become communist too)
• in 1949 South Vietnam was formed by French and a guerrila war between North and South begun; USA started to supply French, but only with non-military arsenal; in 1954 Vietcong under a leadership of communist Ho Chi Minh surrounded French in the South with a president N. D. Diem > negotiations in Geneva continued; in 60’s USA sent advisers in South Vietnam (Johnson and JFK were both fond of the war); the struggles begun in 1964 and continued until 1975
• the ground fights were unsuccesful for American soldiers because of the difficult landscape and that’s why USA decided to begin the night bomb raids with huge B-52s
• there were many demonstrations held in USA against the war (mainly in years 67-68) because it costed 25 billion $ a year and several lives
• finally Vietnam was divided by Geneva on 17th paralel

Watergate affair
• a major United States political scandal that began with the burglary and wiretapping of the Democratic party's campaign headquarters and that culminated in the first resignation of a US president
• the burglary was committed on June 17, 1972, by five men who were caught in the offices of the Democratic National Committee at the Watergate apartment and office complex in Washington, D.C.; their arrest uncovered a White House-sponsored plan of espionage against political opponents and a trail of complicity that led to many of the highest officials in the land
• on July 16, 1973, it was told the committee, on nationwide television, that Nixon had ordered a taping system to be installed in the White House to automatically record all conversations; Nixon refused to release the tapes, claiming they were vital to the national security, but US District Court Judge ruled that Nixon must give the tapes
• Nixon gave the tapes to the court, but some subpoenaed conversations were missing, and one tape had a mysterious gap of 18,5 minutes; experts determined that the gap was the result of five separate erasures; Nixon also released written transcripts of 42 more tapes; the conversations revealed an overwhelming concern with punishing political opponents
• rather than face almost certain impeachment, Nixon resigned on August 9, the first US president to do so

Korean war
• a military struggle fought on the Korean Peninsula from June 1950 to July 1953; it begun as a war between South Korea and North Korea but the conflict swiftly developed into a limited international war involving the United States and 19 other nations; from a general viewpoint, the Korean War was one of the by-products of the cold war
• North Korea apparently attacked South Korea without the knowledge of either the Soviet Union or the People's Republic of China; the war began on June 25 when the North Korean leader, Kim Il Sung, invaded the south of the 38th parallel, supported by the growing opposition to South Korea's president and thinking of reuniting the two Koreas; the United States immediately responded by sending supplies to Korea
• US President Harry S. Truman ordered combat forces stationed in Japan deployed to Korea; American forces, those of South Korea, and other nationalities forces were placed under a unified UN command headed by the US commander in chief in the Far East, General Douglas MacArthur
• at the beginning the American and other UN troops were pushed back to a small area in the south-east of South Korea, but McArthur made an excellent offensive and his troops soon reached the south borders of China; after some time they again had to retreat against well-supplied and fresh Chinnese army and McArthur changed his agressive plans only to prevent south Korea from invasion from the north
• the discussions for a ceasefire begun in July in 1951, between representatives of the UN and Communist commands; the truce negotiations continued intermittently for two years

McCarthyism
• the early 50’s in USA are often known as McCarthyism, a by-product of the cold war, when the people feared being attacked by nuclear weapons, spreading communism and this was also period of spies and secret agents
• General Joseph McCarthy commanded troops in the Korean war and was well-known for his strong hate of communists; because of his agressive military strategy he was relieved from the command
• he continued his career as a politician and was a chief of the US House of Representatives Committee of Un-American Activities; he became famous with his list of 200 communist in state department and he continued to blame hundreds of people of being member of the Communist party; he was accusing like he was mad and lost all of his popularity
• this persecution of former communists culminated when the Hollywood Ten (American writers who refused to answer whether they had been members of a communist party) were prisoning and later couldn’t be employed anywhere; between years 1947-1954 214 Hollywood workers were accused of membership in the C. party and they had to squeal on others

Civil rights movement
• until WWII there was a strong segregation of blacks, they couldn’t eat in the same restaurants, sit in the same places in buses and trains, go to swimming pools, vote and drink the same water; during the WWII, according to Truman’s orders, the blacks were given the same positions in the army as the white and in 1948 the army was desegregated
• in 1954 the segregation in schools was outlawed and the black children could attend the same schools as white pupils; in 1957 9 black students tried to enroll at a previously all-white high school, but were stopped by national guard; two days later, according to Eisenhower’s order, they were admitted under a protection of federal troops
• the landmark came in 1955 in Montgomery, Alabama, when a black woman refused to give up her seat to a white passanger and was arrested; this encouraged thousands of blacks , led by Martin Luther King, to Montgomery bus boycott and other willing, but non-violent protests (such as sit-in, civil disobedience); the Supreme court declared segregation in public buses unconstitutional
• in 1963 the black marchers were attacked by dogs and cattles and 4 months later MLK led an assembly on Lincoln Memorial where he delivered “I have a dream ...” speech; when Lyndon B. Johnson overtook the presidential office, he aimed mainly on racial discriminations; the Civil Rights Act of 1964 was passed which had a powerful impact on equality in accomodation, employment and voting rights ...
• civil rights had been focused mainly in the south, in the north the blacks had worse opportunities in everything; in 1964 many towns in north were struck by riots; the black nationalist movement in the 60’s was very strong, some of the black leaders called for total segregation rather than integration; among them were the Black muslims led by Malcolm X
• in 1970’s the blacks decided that voting was the most effective way to gain equal rights and by 1985 10% of all American officials were blacks