Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jak pracovat s těmito stránkami

do vyhledávacího okénka napíšeš, co hledáš - téma, název otázky, autora...

najdeš si dané téma a po přečtení más dole kolonky - starší záznamy a novější záznamy
a ty si touto navigací najdi začátek a konec jednotlivého tématu

informace jsou řazeny chronologicky na jednotlivá témata

pokud nenajdeš přesně to co hledáš, zkus to napsat jinak
pokud informací bude málo, zjednodušuj slova co zadáváš do okénka
pokud bude informací mnoho, definuj přesněji co hledáš

napiš mi, prosím, sem do komentářů,co tady chcete, nebo co ti tady chybí


POKUD MÁŠ NĚCO, CO BY STÁLO ZA TO ZDE ZVEŘEJNIT, POŠLI MI TO!

veronika
email: simackovav(na)seznam.cz

všechny materiály zde jsou uvedené s laskavým souhlasem autorů a správci tohoto webu nenesou zodpovědnost za zveřejněné materiály
autoři (i komentářů) nemají nárok na honorář

11A – VÝBĚR TALENTŮ PRO SPORT

11A – VÝBĚR TALENTŮ PRO SPORT

Sportovní orientace:
• Hledání sportovního zaměření, které by umožňovalo jedinci vzhledem k jeho předpokladům zvolit si disciplínu umožňující uspokojení a seberealizaci

Sportovní talent:
• Mimořádně příznivá integrovaná struktura vlastností a schopností – projeví se vyšším sportovním výkonem

Sportovní výběr:
• Proces zaměřený na objevování vhodných jedinců majících žádoucí předpoklady výkonnostního růstu a dosahování vrcholového sportovního výkonu

Zásady výběru mládeže na sport:
• Jednota vzdělání a výchovy, sladit školu a sportovní trénink, respektovat všestrannost přípravy, dbát na zdraví a respektive přípravy


Článek podporuje:
skateboard shop, sportovní obuv, koloběžky

Zásady výběru:

- Zaměření výběru:
Vybrat vhodného jedince výkonnostního růstu, poskytnout jim možnost rozvoje, zvládnout povinnosti ve škole

- Věk:
Respektovat senzitivní věkové období rozvoje motoriky podle konkrétního sportu (např. silové cvičení začínáme až po rozvoji všeobecných schopností a dovedností)
- Věk odvozený z věku dosaženého vrcholových sportovních výkonů sportovců a roků potřebných na jeho výchovu

- Počet:
Vycházet z dětské a mládežnické populace; respektovat poznání, že předpoklady pro jakoukoliv činnost (tedy i sportovní) jsou v populaci rovnoměrně rozložené bez ohledu na územní teritorium státu a sociální strukturu obyvatelstva

- Výběrová kritéria:
1) Oprávněnost výběrových požadavků – Vědecky zdůvodněná struktura faktorů sportovního výkonu a jejich genetická podmíněnost na základě přímých a nepřímých genetických empirických studií
2) Komplexnost výběrových kritérií
- Zdravotní předpoklady (kontraindikace relativní a absolutní)
- Somatické předpoklady (somatometrické a somatotypologické)
- Funkční předpoklady (neuro-fyziologické a energetické)
- Psychické předpoklady (volní úsilí, hyperaspirativnost, potřeba výkonu – výkonová motivace) a psychické kontraindikace
- Motorické schopnosti (kondiční, koordinační, docility), ve vztahu k biologickému věku
- Genetické předpoklady (výška těla rodičů), sociálně-genetické předpoklady (sportování rodičů)
3) Hierarchie výběrových kritérií (přihlížet na faktory v pořadí)
- Dominantní – limitní faktory, vysoko geneticky determinované
- Průvodní – částečně zastupitelné a geneticky podmíněné
- Doplňkové – nemají bezprostřední naléhavost, dokreslují předpoklady včetně dostupnosti a možnosti sportování

- Humánnost a demokratičnost:
Zakládá se na poznatku o rovnoměrném rozložení předpokladů v populaci
- Poskytnout všem jedincům, kteří mají předpoklady pro sport, stejné možnosti být vybrán a uplatnit se ve sportu
- Lidský přístup k uchazečům
- Při odmítnutí uchazeče poskytnout mu poradenskou službu dalšího sportovního zaměření, vzhledem na jeho zjištěné specifické předpoklady

- Organizace a řízení:
Zakládá se na institucionalizovaném, kádrovém a ekonomickém zabezpečení výběru
- Stanovení časového zabezpečení výběru
- Stanovení organizačně-řídících, výkonových, informačních a kontrolních činností (stanovit zodpovědnost, spolupráci a kontrolu)

- Etapovitost výběru:
Představuje dlouholetý výběrový proces
- Etapy výběru
• Základní výběr (všichni uchazeči se zúčastní výběru – vybere se užší skupina vyhovujících uchazečů, kteří mají předpoklady ke sportování)
• Specializovaný výběr (výběr na konkrétní sport- podle genetických, somatických … předpokladů)
• Výběr vrcholových sportovců (vybírá se ze specializovaného výběru)
• Výběr reprezentantů státu (vybírá se z vrcholových sportovců)

Etapovitost výběru je charakterizovaná:
o Věkem výběru vzhledem na sport
o Pyramidou početnostní výběru
o Kritérií výběru
o Spoluprácí mezi etapami výběru
o Otevřeností výběrového procesu

Výběr talentů vychází z poznatků a zkušeností:
o Přirozený výběr talentu
- nemá stanovená kritéria – většinou nábor (většinou všechny děti) – základní výcvik- seznámení s prostředím, tréninkem, řádem,….
o Empirický výběr
- sestaven na základě vlastních zkušeností trenéra daného sportu – Testy – např. skok do dálky, do výšky, člunkový běh, Cooprův běh ….
o Profesiografický výběr
- vychází ze zkušenosti trenérů, které jsou dány somatotypem (gymnasta- malá postava, svalnatý, běžec- hubený, šlachovitý…)
o Experimentální výběr
- vyberu si skupinu osob (testované osoby) otestuji je pedagogickým experimentem v čase- na konci je zase otestuji a zjistím, jestli došlo ke změně
o Hodnocení intraindividuální – test jednoho člověka v průběhu doby
o Hodnocení interindividuální – porovnáváme skupiny mezi sebou – 1 skup. experimentální + skupina kontrolní (bez testování)
o Longitudinální – 1 skupinu sleduji dlouhodobě
o Retrospektivní výběr
- člověk už má předpoklady, že bude dobrý (geny, sportující rodiče, somatotyp..)


Článek podporuje:
hokejová výstroj, inline brusle, snowboard

Výběrová kritéria

1. Oprávněnost výběr. požadavků - vědecky zdůvodněná struktura faktorů sportovního výkonu a jejich genetická podmíněnost na základě přímých a nepřímých genetických empirických studii.

2. Komplexnost výběrových kritérií:
• Zdravotní předpoklady (kontraindikace relativní a absolutní)
• Somatické předpoklady (somatometrické a somatotypologické)
• Funkční předpoklady (neuro-fyziologické a energetické)
• Psychické předpoklady (volní úsilí, hyperaspirativnost, potřeba výkonu - výkonová motivace) a psychické kontraindikace (nezvládnutí školních povinnosti, neuroticismus)
• Motorické schopnosti (kondiční, koordinační docility), ve vztahu k biologickému věku
• Genetické předpoklady výška těla rodičů, sociálně-genetické předpoklady (sportování rodičů)

3. Hierarchie výběrových kritérií (přihlížet na faktory v pořadí)
• Dominantní - limitní faktory, vysoko geneticky determinované
• Průvodní - částečně zastupitelné a geneticky podmíněné
• Doplňkové - nemají bezprostřední naléhavost, dokreslují předpoklady včetně dostupnosti a možnosti sportování
Hierarchie výběrových kritérií se využívá na stanovení rozhodovacího výběrového procesu

Etapy výběru

1) Základní výběr

2) Specializovaný výběr

3) Výběr vrcholových sportovců Výběr reprezentantů státu



Etapovitost výběru je charakterizována:

 Věkem výběru vzhledem na sport

 Pyramidovou početností výběru

 Kritérií výběru

 Spolupráce mezi etapami výběru

 Otevřeností výběrového procesu

Rozvoj sportovního talentu: sportovní předpoklady, sportovní trénink, výkonová motivace

Genetická podmíněnost sportovního talentu – teorie:
a) enviromentalistické
b) heritabilistické

Humánní genetika: a) klinická b) sportovní (polygenní dědičnost kvalitativních znaků – podmínka normality, rozložení znaků)

Empirické výzkumné studie o genetické podmíněnosti motorických schopnost: závislost jednovaječných a dvojvaječných dvojčat, závislost mezi rodiči a dětmi (splněna podmínka panmixieR=0) Sportování rodičů a dětí (sociálně-genetický faktor), rodokmenové linie

Nepřímé genetické důkazy – ontogenetické studie : koeficienty vývojové (longitudinální)stability (na základě koeficientu korelace), sledování vývojové stability v diferencovaných pásmech normovaného, normální rozdělení početnosti znaků, jedinci v krajních pásmech v nadprůměrném a podprůměrném jsou více ve svých znacích vývojové stabilnější, než jedinci nacházející se ve středním, průměrném pásmu.Potvrzuje se genetická hypotéza, že krajní pásma – pásmo nadprůměrné podprůměrné je více pod genetickou kontrolou jako pásmo střední, průměrné, které je více ovlivňované vnějším prostředím, výchovou…

Sportovní orientace – je hledání sportovního zaměření, které by umožňovalo jedinci vzhledem na jeho předpoklady zvolit si sportovní odvětví, disciplínu, která by mu umožňovala uspokojení a seberaliazaci
Sportovní výběr- je proces zaměřený na objevování vhodných jedinců, kteří mají žádoucí předpoklady výkonnostního růstu a dosahování vrcholového sportovního výkonu

Etapy výběru: základní výběr, specializovaný výběr, výběr vrcholových sportovců, výběr reprezentantů státu

Etapovitost výběru
Představuje dlouholetý výběrový proces
Demokratičnost a humánnost výběru: zakládá se na poznatku o rovnoměrném rozložení předpokladu v populaci – poskytnou všem jedincům, lidský přístup k uchazečům.

Výběr mládeže na sport (zásady)

Zaměření výběru

- Vybrat vhodné jedince výkonnostního růstu . Poskytnout jim možnost rozvoje. Zvládnout povinnosti ve škole

Početnost výběru jedinců

- Vycházet z dětské a mládežnické populace, respektovat poznání, že předpoklady pro jakoukoliv činnost (tedy i sportovní) jsou v populaci rovnoměrně rozložené bez ohledu na územní teritorium státu a sociální strukturu obyvatelstva

11. Výběr talentů pro sport

11. Výběr talentů pro sport

Výběr talentů – úkol sportu – dlouhodobý vývoj proces, v němž jsou respektovány individuální zvláštnosti jedince.

Kritéria výběru:
1. Zdravotní – zdravotní stav
2. Biologické – rozdíl mezi kalend x biolog. věk (retardace x akcelerace)
3. Motorické – předpoklady velice důležité – pomocí testů
4. Psychologické – zjišťování osobních vlastností – temperamentu, sociální adaptace na zátěž, odpovědnost, pracovitost


Komplexní pohled všech těchto složek.

Děti - učební proces (dominance HER)!!! x Dospělí – proces zatěžování
1) Schopnosti - koordinační schopnosti (12-13let), rychlostní schopnosti, silové schopnosti.
2) Psycholog. působení – zaměření na pevnění některých požadavků, vyrovnání se s soutěž. Situacemi, rozvoj morálně-volních, vztah k vlastnímu tělu, zdraví, sebevědomí, samostatnost
3) Obl. taktiky – osvojení pravidel + obecných zásad

NEJEDNÁ se prioritně na soutěž – účast = kontrolní, motivační, výchovná

Trenér – odborná, připravenost, vztah k dětem, zodpovědnost, znát stav zdatnosti dětí, „zrychlený vývoj“ (12 – 15 kluci, 11 – 14 holky) kompenzace, „citlivých bod“,
- při výběru talentů se neukvapovat,


Článek podporuje:
hokejky, brusle, hokejové chrániče

Sportovní trénink je dlouhodobý proces sportovní přípravy

Sportovní trénink je dlouhodobý proces sportovní přípravy

– je třeba respektovat určité zákonitosti – období. biologického vývoje – Inteligentní. růst, nesynchronní vývoj organismu + jejich funkcí, psychologický + pohybový vývoj

Motivem ST => radost, zábava, úspěch
- zpočátku je ST zaměřen na – získávání vztahu ke sportu, těl. zdatnost, osvojení dovedností, upevnění zdraví
- ST pestrý, emocionální => členění tréninkového roku => školní rok
- Specifickým cílem je vytvořit optimální předpoklady pro efektivní trénink + vytvoření relativního maximálního výkonu v dalších etapách

Optimální poměr - všestranné x specifická příprava
- Všestrannost- potřeba zařazení nevyplývá z budoucí specializace, ale mohou ji nepřímo podporovat.
a) všeobecná
b) speciální


Raná specializace – opak širší pohybové základny, => rychlý nárůst sportovní výkonnosti na základě závodů, nevhodná forma u dětí

Pohybové předpoklady - soubor endogenních faktoru. To jest potenciálních dispozic, genetických podmínek, které jsou podmínkou úspěšného sportování; je integrovaná struktura somatických, morfologických, fyziologických, psychických a motorických faktorů určovaných požadavky sportu

Pohybové schopnosti - jsou latentní faktory, vlivem vnějších podmínek se mohou přeměnit na faktory disponibilní – reálné sportovní schopnosti, měřitelné na základě dovednosti

Sportovní talent - je mimořádné příznivá integrovaná struktura vlastností a schopností, které se aktuálně projevují ve vyšším sportovních výkonu v porovnání s vrstevníky, které současně zabezpečují dosahování perspektivního vrcholového sportovního výkonu


Článek podporuje:
brankářské masky, hokejové lapačky, betony

Klasifikace sportovních výkonů, Vlastnosti struktury sportovního výkonu

Klasifikace sportovních výkonů
a) typ senzomotorických výkonů – střelectví, lukostřelba, kuželky, golf..
b) typ rychlostně – silových výkonů – sprinty, vrhy a skoky, sprinty v cyklistice a plavání
c) typ vytrvalostních výkonů – běh na střední a dlouhé tratě, i v cyklistice, plavání, kanoistice, veslování
d) typ technicko-estetických výkonů – sportovní gym., moderní gym., krasobruslení, skoky do vody
e) typ výkonů spojených s ovládáním stroje či náčiní – letectví, motorismus, plachtění, jízdu na bobech, sjezd, skoky na lyžích
f) typ úpolových individuálních výkonů – box, zápas, judo, karate, šerm, tenis

Vlastnosti struktury sportovního výkonu
1) Kvalitativně-kvantitativní
2) Hieratchické uspořádání faktorů
3) Přímé a zprostředkované vazby faktorů určujících sportovní výkon
4) Plastičnost sportovního výkon
Sportovní výkonnost
- schopnost člověka opakovaně podávat výkon v pohybové činnosti dle sportovních pravidel
- formuje se postupně a dlouhodobě
- výsledek přirozeného růstu vývoje jedince, vlivů prostředí a vlastního sportovního tréninku
- zvyšování výkonnosti chápeme v širších souvislostech
Vrozené dispozice - podmínky životního prostředí – schopnosti – sportovní trénink – trénovanost – sportovní výkon

Vrozené dispozice se z části přizpůsobují vlivům prostředí v němž jedinec vyrůstá. Organizovaný sportovní trénink znamená řízené ovlivňování výkonnostního růstu jedince s cílem dosáhnout takových změn, aby se zvyšovala úroveň trénovanosti sportovce. Trénovanost se stává základem aktuálního sportovního výkonu.

Herní výkonnost
– schopnost opakovaně podávat herní výkon, se utváří v průběhu dlouhodobé aktivní činnosti hráče, tedy v tréninkovém procesu. Tréninkové zatížení, regenerace, formování osobnosti se uskutečňuje v oblastech, které nazýváme složkami sportovního tréninku. V dlouhodobé přípravě hráčů se negativně projevují tendence k přeceňování či naopak nedocenění významu obsahu a orientace jednotlivých složek sportovního tréninku, především pak v kondiční přípravě a to mj. nejednotností v uplatňování tréninkových podnětů respektive jejich forem a intenzity zatížení.

Kondiční faktory, Faktory techniky

Kondiční faktory
Za kondiční faktory sportovního výkonu se považují pohybové schopnosti. V každé pohybové činnosti, která tvoří obsah sportovních výkonů, lze identifikovat projevy síly, vytrvalosti, rychlosti jejich poměr se podle pohybových úkolů lisí. Předpokládá se, že jde o projevy pohybových schopností člověka, o nichž vypovídají určité charakteristiky pohybů.
- kondiční pohybové schopnosti
- silové schopnosti – síla absolutní,rychlá a výbušná,
vytrvalostní
- rychlostní schopnosti – reakční, acyklická, cyklická,
komplexní
- vytrvalostní schopnosti – dlouhodobá, střednědobá,
krátkodobá, rychlostní vytrvalost
- koordinační pohybové schopnosti – diferenciační schopnost,
orientační, rovnováhy, reakce, rytmu, spojovací,
přizpůsobování
- pohyblivost

Faktory techniky
Technikou se rozumí účelný způsob řešení pohybového úkolu, který je v souladu s možnostmi jedince, s biomechanickými zákonitostmi pohybu a uskutečňuje se na základě neurofyziologických mechanismů řízení pohybu. Rozmanité způsoby řešení pohybových úkolů určují obsah a charakter specifické činnosti, na kterou se sportovci připravují cílevědomým a systematickým tréninkem. Učením získaná pohotovost řešit správně, rychle a úsporně určitý úkol čili efektivně vykonávat určitou činnost se označuje jako dovednost.
V této podobě jsou sportovní dovednosti předem připraveným základem pro specifické jednání v soutěžích. Jejich technika čili způsob provedení, jejich zásoba, stabilita i proměnlivost jsou významnými specifickými faktory struktury sportovního výkonu.
„vnější“ technika – se projevuje jako organizovaný sled pohybů a operací sdružených v pohybovou činnost, zaměřenou k danému cíli.
„vnitřní“ techniku – tvoří neurofyziologické základy sportovních činností.

Diferenciace techniky se chápe jako její specializované zaměření. Diferencují se podstatně a nepodstatné součásti techniky, postupně se sdružují v celky příslušných dovedností, které se v tréninku zpevňují.
Integrace směřuje k formování ucelené struktury dovedností, tj. ke sjednocení všech součástí techniky. Postupně se jedná i o integraci dalších faktorů výkonu. Tím se dosahuje vysoké účinnosti techniky.
Stabilizace techniky se týká dvou zásadních problémů: dokonalost je dána jak dostatečným zpevněním techniky, tak její odolností vůči rušivým vlivům prostředí.

Faktory taktiky, Psychické faktory

Faktory taktiky, Psychické faktory

Faktory taktiky
Taktikou se chápe způsob řešení širších a dílčích úkolů, realizovaných v souladu s pravidly daného sportu. Spočívá ve výběru optimálního řešení strategických a taktických úkolů.
Jádro taktických dovedností tvoří procesy myšlení. Jeho předpokladem jsou určité soubory vědomostí, které má sportovec k dispozici v paměti a dále pak i určité intelektové schopnosti, a to jak obecné, tak specifické.
Zmíněné předpoklady umožňují taktické myšlení. Tato oblast patří k nejsložitějším, ale také k nejméně probádaným problémům sportovního tréninku.
Procesy taktického myšlení se postupně formují v konkrétní představy o vhodném řešení dané situace a v této podobě se fixují v určitých celcích – vzorcích podle jejich dominantního účelu.

Psychické faktory
Protože struktura výkonu vychází ze sportovní specializace, mají u všech typů výkonů zásadní význam faktory psychické. Význam schopností je ve sportu obecně uznáván, motivace ale bývá, zvláště u schopného člověka, považována za takřka automatickou, což nemusí vždy odpovídat skutečnosti.
Schopnosti jsou obvykle členěny na senzorické, pohybové a intelektuální.
Schopnosti senzorické – založené na smyslech člověka nezanedbatelným způsobem ovlivňují výkon ve sportu.
Intelektuální schopnosti – ovlivňují výkon člověka ve všech oblastech jeho činnosti. Ve sportu se nejčastěji uvažuje o pohybové inteligenci, která představuje trs schopností s těžištěm v motorické docilitě.
Motivace – se vysvětluje jako podněcující příčina chování. Rozhoduje o vzniku, směru a intenzitě jednání člověka, má tedy i význam energetizující, rozhoduje o dynamice chování člověka.


Článek podporuje:
brankářské masky, hokejové lapačky, betony

Klasifikace faktorů sportovního výkonu

1) somatické faktory – zahrnují konstituční znaky jedince, vztahující se ke
příslušnému sportovnímu výkonu.
a) somatometrické – výška, hmotnost, složení těla, aktivní tělesná hmota bílá
a červená svalová vlákna a ukládání tuku
b) somatotypologické – tělesný typ – mezomorf, ektomorf a endomorf

2) kondiční faktory – soubor pohybových schopností

3) faktory techniky – související se specifickými sportovními dovednostmi a
jejich technickým provedením.
4) faktory taktiky – jako součást tvořivého jednání sportovce

5) psychické faktory – osobnostní vlastnosti, vlastnosti charakteru, temperamentové vlastnosti, senzorické, intelektuální schopnosti, faktory motivační, faktory psychické odolnosti.

Uvedený model je jistou zobecňující abstrakcí, jež má napomoci vytvoření představy o struktuře sportovních výkonů.

Somatické faktory

Somatické faktory

Somatické faktory jako relativně stálé a ve značné míře geneticky podmíněné činitele hrají v řadě sportů významnou roli. Týkají se podpůrného systému, kostry, svalstva, vazů a šlach a z velké části vytvářejí biomechanické podmínky konkrétních sportovních činností.

K hlavním somatickým faktorům patří:

- výška a hmotnost těla,

- délkové rozměry a poměry,

- složení těla,

- tělesný typ.

Somatotyp automaticky neznamená úspěšnost sportovce. Zdá se však, že bez odpovídající stavby těla se nemůže příslušný jedinec zařadit v mnoha sportech mezi výkonnostně nejlepší. Přestože je stavba těla v dospělosti sportovce také důsledkem jeho sportovní činnosti, její dědičný základ zůstává nesporný.


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

10. Teorie sportovního výkonu - Sportovní (herní) výkon, výkonnost, klasifikace sportovního výkonu – výkon senzomotorický, rychlostně-silový...

Teorie sportovního výkonu - Sportovní (herní) výkon, výkonnost, klasifikace sportovního výkonu – výkon senzomotorický, rychlostně-silový, vytrvalostní, technicko-estetický, výkon spojený s ovládáním stroje, nářadí, zvířete. Výkon individuální a kolektivní, struktura sportovního výkonu (faktory biologické, motorické, psychické, sociální a deformační), suplicita (kompenzace) faktorů limitujících sportovní výkon.

Sportovní výkon
Vymezení systému prvků mající určitou strukturu, zákonité uspořádání a propojení sítí vzájemných vztahů (realizace schopnosti člověka, realizace sportovní výkonnosti).
- podílí se na ní sportovní výkonnost, podmínky, motivace
- prvky mohou být: somatické, fyziologické, motorické, psychické..

Struktura sportovního výkonu
Součástí jsou faktory podílející se na sportovním výkonu
- faktory – chápeme jako relativně samostatné součásti sportovních výkonů
- jde o bio-psycho-motorickou a sociální připravenost podat sportovní výkon

Současná teorie využívá pro tyto účely systémový přístup. Ten umožňuje interpretovat sportovní výkon jako vymezený systém prvků, který má určitou strukturu, tj. zákonité uspořádání a propojení sítí vzájemných vztahů. Jednotlivé prvky mohou být rázu somatického, fyziologického, motorického, psychického apod. Mohou být jednodušší a dobré identifikovatelné (somatické znaky), ale i složitější (koordinační schopnosti).
V kontextu struktury sportovního výkonu faktory chápeme jako relativně samostatné pučisti sportovních výkonů, vycházející se somatických, kondičních, technických, taktických a psychických základů výkonů.
Každý sportovní výkon – z hlediska jeho struktury – charakterizuje jako počet, tak i uspořádání faktorů. V některých výkonech může dominovat převážně jeden faktor, jiné jsou postaveny na existenci většího zastoupení faktorů.
Sportovní výkon se uskutečňuje prostřednictvím sportovní činnosti, tedy činnosti pohybové zaměřené na dosažení maximálního výkonu.