Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Soudní řád

142/1950 Občanský soudní řád

- dosavadní pestrou úpravu sjednotil

- jediný zákon pro civilní soudní řízení

- materiální pravda – dopátrat, obhájit

99/1963 Sb. – novelizovaný o.s.ř.

- některé typy řízení (dědictví) neobsahoval – svěřeny státním notářům

93/1963 Sb. zákon o rozhodčím řízení

– pro spory z mezinárodních vztahů

109/1964 Sb. Hospodářský zákoník

  • úprava: vztahy mezi socialistickými organizacemi navzájem nebo mezi nimi i státem
  • uspořádán na míru státu – jednotné hospodářské plánování – nepoužitelné pro mezinárodní obchod – ten spadal do kompetence státu (ministerstvo, zřízené PZO)
    • 101/1963 Sb. Zákoník mezinárodního obchod (úprava některých klasických obchodních institutů)

  • státní hospodářské organizace
  • rozpočtové organizace
  • příspěvkové
  • družstevní
  • společenské aj.

vymezena právní subjektivita – vlastní jméno, majetková odpovědnost, spusobilost byla relativni

vznik – určen typ zřizovacího aktu, zápis v rejstříku (podnikový, vymezen předmět činnosti)

60 roky

Reformy hospodářského práva

- deregulace, snížení státního vlivu, úprava soutěžního chování na trhu

- reformní kroky dle vzoru SSSR – Perestrojka (Gorbacov)

- vliv > změny u nás, došlo k částečné legalizaci podnikatelské činnosti občanů (ubytování v soukromí, hospody, ) {Tabor, 1988 1.hospoda)

Civilní proces

- změna postavení prokuratury – dostává pravomoci vstupovat do civilních řízení – rodinné věci (ochrana práv účastníků – děti apod.)

- změna organizace soudů – okresní, krajské, nejvyšší, vojenské soudy

- federalizace Československa:

o 3 nejvyšší soudy (ČSR, SSR, Federální)

první instancí většinou okresní soud

krajské soudy rozhodovaly v obč. věcech jako prvoinstanční minimálně

obchodní soudy – hospodářské arbitráže na úrovni krajských soudů

OBCHODNÍ PRÁVO (HOSPODÁŘSKÉ)

Hospodářské nazýváno po r. 1948

dekretem č. 5 docházelo k nápravě z období nesvobody, rušení změn provedených okupačními mocnostmi, konfiskace majetku cvičišť německých vojsk (soudní, mimosoudní – židovský majetek, odpůrci okupační říše)

zaveden institut tzv. národní správy – na opuštěných nebo konfiskovaných objektech, kterým hrozila zkáza

- jmenován národní správce

- konfiskovaný majetek nesměl být poškozován, bylo trestáno

- přechod z válečné výroby na mírovou

vládní program z r. 1946 – dvouletý plán 192/1946 Sb. – rozvoj narodniho hospodarstva

v r. 1950 – 141/1950 obč. zákoník (upravoval i to, co to doby upravovaly obchodní zákoníky) – specificke zmluvy zasilatelské, nakladni, zprostředkovatelské smlouvy

o Zákon o národních podnicích

o Zákon o směnkách

o Zákon o podnikových rejstřících

o

168/1958 Sb. Zákon o vztazích mezi socialistickými organizacemi

konec 40. a 50. let > nárůst ústředních orgánů (vzor v SSSR – rada ministrů o ¾ větší než v Č-S) –s triedanie kompetencii mezi ministerstvami

Zákon o zakládání družstev


40/1964 Sb. Občanský zákoník

zůstal hlavní legislativní normou, bez hospodářských vztahů

osobní a majetkové vztahy vzniklé z osobních potřeb (řešil vztahy: organizace-občan, občan-občan)

změny:

- převod nemovitostí opět dvoufázově – tedy vlastnické právo vzniká registrací u státního notářství (vznik geodezie, katastrů nemovitostí)

- pojmosloví (z politických důvodů se přestal např. používat termín „nájemné“ a byl nahrazen „úhrada za osobní užívání bytu“)

- naprosto nepochopitelně byly vyjmuty úpravy sousedských práv

náprava zákonem 131/1982 Sb. – novela obč. zákona

- represivní opatření (konfiskace majetku emigrantů), dříve řešeno jinými způsoby – až zde zakotveno

Obligační právo

- nově koncipováno – priorita socialistického vlastnictví

- především smluvní vztahy mezi podniky => hospodářské smlouvy – upravoval pouze tyto; upraveno zvl. předpisy z.č. 58/ ….. o hospodářských vztazích mezi organizacemi

dědické právo

- dochází ke změnám – ideově každý si má na svůj život vydělat poctivou prací a ne dědit J

- větší důraz na dědění ze zákona (ze závěti výjimkou)

- okruh dědiců – nejbližší příbuzní – zaručen i v rozporu s dědickou vůli zůstavitele

porušil zásadu rovnosti mezi subjekty, preferovány socialistické podniky

vypuštěny zásady používané po staletí, např.

- např. stavba už nebyla součástí pozemku

o kolektivizace venkova; JZD hospodařilo na cizích pozemcích

o nemovitostmi se stala i samostatná stavba

- nabývání vlastnických práv k nemovitostem – zrušení dvoufázovosti nabývání vlastnického práva (1. uzavření smlouvy; 2. zápis do pozemkových knih), kdy tím konstruktivním prvkem je právě až zapsání do evidence;

o nově od 1.1.1951 nebyl požadován zápis do pozemkových knih nebo uložením smlouvy; bylo realizováno jen smlouvou

- následky dodnes

koncem 50. let komplexní rekodifikace, vznikly 3 samostatné zákony

40/194 Sb. Občanský zákoník

109/1964 Sb. Hospodářský zákoník

101/1963 Zákon o mezinárodním obchodu

141/1950 Sb. Občanský zákoník (tzv. střední občanský zákoník)

v roce 1948 komplexní změna společenských, hospodářských a politických poměrů – vztahy musely být upraveny novými zákony

- zahrnuje jen majetko-právní vztahy

- základem se stalo socialistické vlastnictví, kolektivní vlastnictví, neomezené vlastnické právo likvidováno

- vlastnictví:

a) socialistické = forma státního, družstevního

b) osobní – věci sloužící potřebám vlastníka (rodinné domy, úspory)

c) soukromé – pouze omezený rozsah (50 zaměstnanců, 50 ha půdy)

- prioritně chráněno socialistické vlastnictví (zásada nezcizitelnosti socialistického vlastnictví)

- NP (národní podniky) dostávaly majetek do operativní správy (nikoliv do vlastnictví)

- účetní samostatnost NP – umožňovalo sledovat úspěšnost hospodaření a plnění jednotného hospodářského plánu

OBČANSKÉ A RODINNÉ PRÁVO

v roce 1945 byla úprava roztříštěna, nepřehledná

v období 1938-1945 vydávány předpisy různými subjekty vykonávajícími moc na území > složitá, zmatená úprava

výchozím ABGB (1811) v novelizované úpravě stále platný po únoru 1948 se stal jedním ze zákonů, které nutně potřebovaly přepracování

265/1949 Sb. O právu rodinném

- poprvé v naších zemích vyčleněno z občanko-právně vztahů

- vzniklo zvláštní právní odvětví

důvod vzniku:

- potřeba urychlené úpravy

- zdůraznění významu rodiny

přinesl řadu významných změn v porovnani s ABGB:

- rovnost manželů – stejná práva i povinnosti

- uzavření manželství není založeno na smluvním principu a je oproštěno od majetkových zájmů

- vznik SJM

- obligatorně uzavřít sňatek před MNV (obligatorně světský sňatek)

- jediná forma rozvázaní manželství: rozvod, o kterém rozhodoval soud, jedinou možností zdůvodnění – trvalý rozklad bez možnosti dalšího manželského soužití)

- zrušil rozlišování dětí na manželské a nemanželské – rovnost mezi dětmi

- moc otcovská nahrazena mocí rodičovskou

- alimentační povinnost rodičů vůči dětem do dospělosti; v menším měřítku zakotvena i opačně

- připravován společně Česko-Slovensko-Polskou komisí, v PLR platil naprosto identický zákon – přijat v překladu o rok později

Soudy

- povinnost zahájit trestní řízení na základě podání prokuratury

- zásady:

o presumpce neviny

o zistovani materiální pravdy

o veřejnost soudního řízení

o zák. právo na obhajobu

prokurátor:

- dohled nad dodržováním právních předpisů, k čemu napomáhali: vyšetřovatelé prokuratury a ministerstva vnitra

- upevnění prokurátorského dozoru – dodržování veškerých právních předpisů ve státě, opírat se o spolupráci pracujícího lidu => všichni povinni pomáhat (občané i organizace - zároveň měli právo se na prokuraturu obrátit s podáními – ta byla povinna projednat)

- široké a významné pravomoci (zneužitelnost)

- politické záležitosti – speciálně vyčlenění prokurátoři

význam prokuratury: flexibilnější, rychlejší > urychlení procesu v porovnání se státními zastupitelství, pružná reakce díky velkým kompetencím

140/1961 Sb. Trestní zákon (účinnost od 1.1962)

- novelizovaný platí dodnes

- přesnější definice trestných činů, nebezpečnost

- kriminalizace chování – příprava, napomáhání k trestnému činu

- ustanovení o trestech přeformulovány, upřesněny skutkové podstaty (delikty hospodářské)

150/1969 Sb. Zákon o přečinech

hmotně-trestní právo (o přečinech soudně trestaných) – tri kategorie deliktov

141/1960 Sb. – nový trestní řád

vychází ze zákona z r. 1956

- realizoval spolupráci mezi orgány činnými v trestním řízením a společenskými organizacemi

- důraz na prevenci, výchovné působení, boj proti kriminalite

- revizní princi – všestranné přezkoumání vč. odvolání

99/1969 Sb. Zákonné opatření O stíhání protisocialistických a protispolečenských činů

- trestní oznámení podávaly orgány SborNarod.Bezpecnosti přímo soudu

- v přípravném řízení neměli obvinění právo na obhájce (v r. 1965 bylo zavedeno tzv. „vyhledávání“ v rámci přípravného řízení)

63/1956 Sb.

- zrušení trestu odnětí svobody na doživotí, maximální sazba 25 let

- změna a doplnění skutkových podstat (teror, spekulace, příživnictví, kuplířství)

29/1957 Sb.24

- umožnil posuzovat drobné případy poškozování socialistického vlastnictví na pracovištích prostřednictvím kárného řízení na pracovištích

68/1957 Sb.

- legalizace interrupce

posílení výchovného poslání trestního práva

prohloubení individualizace trestů

64/1956 Sb. (trestny rad)

- základní zásady trestního řízení nově určeny – prokurátor povinen stíhat všechny trestné činy, a to vždy, když se o nich dozví – jakýmkoliv způsobem (zásada platí dodnes), nie cakat na oznamenie ale hned zacat stihanie

86/1950 Trestní zákon:

- často novelizován, rekodifikace

- siroko koncipovane skutkove podstaty

- užíval volných formulací

- vysoké sazby

- třídní charakter, ochrana republiky a social.pomerov

- 1 druh deliktního jednání: trestní čin

o charakteristika:

§ cin nebezpečný pro společnost – kriteria dána ustanoveními, soud měl přihlédnout ke způsobu, následkům, zavinění, okolnostem a osobě pachatele

- novela v roce 1956 – zánik trestnosti činu, pokud pominula společenská nebezpečnost

- trestně právní odpovědnost od věku 15 let, mladiství trestání ve zvláštních zařízeních

- trest: účelem zabránit pachateli čin opakovat, výchovný efekt i na společnost

- 10 hlav - rozdělují trestné činy

o proti republice, proti hospodářské soustavě státu, proti státnímu aparát (ochrana činitelů, ale i jejich trestnost v případě porušení povinnost), obecně nebezpečné trestné činy, proti rodině, proti majetku, proti mladze, zivotu a zdravi

- ochrana majetku – nejzávažnější trestní činy proti majetku v socialistickém vlastnictví či majetku lidových družstev

- sjednotil vojenské a civilní právo (9 a 10 hlava) - v kapitole, kde jsou definovány trestné činy proti brannosti

- trest smrti (oběšením)

- odnětí svobody (i doživotí)

- ochranné opatření – nikoliv trest, ale prevence

88/1950 Trestní zákon správní

- správní přestupky – opět nejasné vymezení (činy, které nebyly trestnými podle TZ soudního)

- řada shodných rysů i struktura

- posuzována především společenská nebezpečnost činů

- přínos:

o přinášel shrnutí materie správního trestání

- stíhání probíhalo prostřednictvím příslušného Mnarod.Vyboru – tresty do max. 6 měsíců, veřejné pokárání, pokuta

trestní řízení

- snaha o maximální zlidovění soudnictví a zjednodušení procesního řízení

- zásada účasti lidu na soudním řízení

- dvojinstančnost

- socialistické zásady vedení soudního řízení (zisteni materialnej pravdy)

- nedostatečné zajištění dozoru prokuratury zejména v přípravném řízení

napraveno > novelizace v roce 1952 – zákonem O soudech a prokuratuře a organizaci soudců

- jednotná soudní organizace

o 1. lidové soudy – působnost dle okresních NV => okresní soudy

o 2. krajské soudy – dle KNV, i dnes (uzemna pusobnost)

o 3. nejvyšší soud – odvolání, dohlížel na činnost nižších soudů

Prokuratura

po 1948 vyčleněna jako samostatný ústřední orgán

- oddělena z působnosti ministerstva spravedlnosti

- generalny prokurator (predseda ustredneho organu)

- přísná hierarchická úprava – krajští a okresní prokurátoři

- dohled nad dodržováním zákonů v podnicích a organizací

- zrušen nejvyšší správní soud a finanční prokuratura

Nutná změna trestního zákona nastala v polovině 50 let, kdy došlo ke změně politické situace (smrt J.V.Stalina) – uvolnění

TRESTNÍ PRÁVO (1945-1989)

První změny: retribuční dekrety – postihovaly trestné činy, kterých se dopustili němečtí a maďarští okupanti, pomahači … , zřízení mimořádných lidových soudů (rušeny v 50. letech) – takové soudy byly standardním jevem i v ostatních vítězných zemích – Francie, Polsko

únor 1948

1949-1956 byly vydávány zákony na ochranu nových poměrů, tvrdé uplatňování teze o zostřování třídního boje = přeceňování významu trestní represe (často porušovala pravidla zákonností socialistického soužití)

231/1948 Sb. – Zákon na ochranu lidově demokratické republiky

- definuje trestné činy politické povahy, nove pojetí skutkových podstat

- probíhaly politické procesy

- nahrazoval zákon z r. 1923; tresty smrti, tábory nucených prací proti odpůrcům nového režimu

- drastické sankce pro odpůrce režimu (velezrada, vyzvědačství – velmi tvrdé tresty – 20 až 25 let odnětí svobody, doživotí, tresty smrti)

- současně s ním byl přijat 232/1948 Sb. – zákon o státním soudu

247/1948 Sb. – O táborech nucených prací

- komise určovaly osoby, které musely nastoupit do takových táborů, bez soudu

- neměl oporu v zákonech, bylo možné odvolání – částečná rehabilitace odsouzených )

Vznikl nový trestní zákoník a trestní řád (v rámci právnické dvouletky),

vznikly 86-89/1950:

86/1950 Trestní zákon

87/1950 Trestní řád

88/1950 Trestní zákon správní

89/1950 Trestní řád správní

144/1968 O postavení národností ČSSR

- dochází k posunu = společný stát českého a slovenského národa a národností žijících na jeho území (výslovně uvedeny německé a rusinské)

- zaručeno přiměřené zastoupení ve volených orgánech, vzdělání v mateřském jazyce a právo užívat ho v běžném styku

- právo spolčovat se, vydávat tiskoviny (dvojjazyčné nápisy Slov + Mad)

zákony 143 + 144 / 1968 se staly neslučitelnými s normalizací (realizovaly decentralizaci státu)

- obnova neostalinských metod, tvrdá realizace vedoucí úlohy KSČ, státní centralizace >>>

=>> ústavní zákon 125/1970 Sb.

modifikoval rozdělení kompetencí ve státě na federální orgány zpět (centrální ekonomika) > centralismus

výlučná oblast působnosti:

- federace

- federální + republikové

- republikové orgány

v platnosti do roku 1990

Nejvyšší orgán státní moci: federální shromáždění – dvoukomorové (sněmovna lidu + sněmovna národů), obě komory rovnoprávné

prezident volen NS, odpovídal mu

úprava ustanovení o Ústavním soudu – široce koncipované pravomoci, mělo být upraveno zvláštním prováděcím zákonem; to však FS nikdy nevydalo – nezačal fungovat

Národní rady

- zůstaly kolektivní hlavou státu, ve druhé polovině 80. let zpracován nový návrh ústavy – 1.1989 – návrh textu nové ústavy

o tzv. trojjedinná ústava

o neobsahoval zmínku o vedoucí úloze KSČ

o podklad nové ústavy z r. 1990

Ústavní zákon 143/1968 O československé federaci

· nahradil 3. až 6. hlavu ústavy z r. 1960

· změnil unitární stát ve stát federativní

· Česká socialistická republika + Slovenská socialistická republika = rovnoprávné postavení (konečně došlo k naplnění slibů o autonomii)

· rozdělení kompetencí a působnosti mezi orgány federativní a republikové

Federální shromáždění

· nový zákonodárný orgán

· 2 komory:

o Sněmovna lidu

o Sněmovna národů

- k přijetí zákona nutný souhlas obou sněmoven

postavení vlády a prezidenta zůstaly zachovány

· nově ustanoveny vlády republik

ministerstva:

o federální

o republiková

o kompetence dle oblastí, některé spravovaly federativní i republikové, některá spadaly pouze federální vládě, jiné naopak v kompetenci pouze republikových

ČNR, SNR

- zákonodárná pravomoc

- hlava státu (kolektivní hlava státu)

Ústavní soud

- ochrana ústavnosti

- reálně nebyl nikdy sestaven

Struktura státních orgánů.

NS

- jednokomorové

- volba prezidenta, nejvyššího soudu

- schvalování programového prohlášení vlády

- zodpovídal se generální prokurátor

- význam předsednictva zůstal, narůstal

- volilo clenov najvyssieho sudu

Prezident

- omezováno postavení

- po většinu spojeno s fcí generálního tajemníka ÚV KSČ; ten disponuje nejvyšší mocí (obě fce nevykonával gen. L. Svoboda)

Vláda

- nejvyšší orgán výkonné moci

Soudy

  1. ochrana socialistického státu a zřízení
  2. ochrana práv a oprávněných zájmů občanů a organizací a pracujícího lidu

Obecná ustanovení

- aj změna znaku (9.hlava)

Slovenské orgány

- nově upraveny

- vyřazeny z větší části ze spoluúčasti na mocenských oblastech (méně významná ministerstva v gesci)

· ústava platila 8 let

· změna v roce 1968 – v druhé polovině r. 1967 – krize státního režimu = > obrodný proces, tzv. Pražské jaro (1.1968 zvolen Alexander Dubček)

= >> zásadní společenské, politické a tím i právní změny:


o Ústava komplexně změnila přístup ke stávajícímu právnímu řádu

30.5.1948 se konaly volby do Národního shromáždění, voličům byla předložena jednotná kandidátka, komunisté zajištěno 70 % ze všech mandátů; volby proběhly v rozporu s principy svobodných voleb

15.6.1948 – nová vláda (A. Zápotocký)

o v červnu 1948 dostalo ministerstvo spravedlnosti úkol zpracovat do 9.1950 rekodifikaci celého právního řádu (tedy provést to, co se neuskutečnilo za celou dobu první republiky (zastaralost Terezianu))

o – vyhlášena tzv. Právnická dvouletka = kompletní rekodifikace právního řádu, stihli všechna odvětví s výjimkou zákoníku práce

1959 – 21.sjezd KSSS – celý východní blok začal procházet změnami

6.1960 – návrh ústavy, vydána pod číslem 100/1960 Sb. – ÚSTAVA ČSSR

- úvodní prohlášení – soudobá ideologie + 9 hlav

změny byly vesměs negativní

- třídní podstata státu a právního zřízení

- změna názvu státu (socialistická)

- změna tradičního státního znaku

- čl. 4 zakotvena vedoucí úloha KSČ (což bylo zároveň rozporu s čl. 2 (tam byla ukotvena moc v rukou pracujícímu lidu)

- socialistická hospodářská soustava,

- plánované hospodářství,

- práce definována jako povinnost každého občana

- práva a povinnosti občanů – rozvoj a zájmy občanů musejí být v souladu s právy a potřebami společnosti = kolektivistické pojetí občanských práv a povinností

o rozsah zaručených práv mensi

§ hospodářská, sociální a kulturní práva (hospodářská + sociální – vyšší než ve zbytku světa)

§ povinnosti – ve všem dbát zájmu socialistického státu