Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Právní úprava účetnictví, základy účetnictví

1. Právní úprava účetnictví, základy účetnictví

I. Pojmy podle zákona o účetnictví
Účetní jednotka
- fyzické osoby (FO) nebo právnické osoby (PO), které vedou účetnictví

Předmět účetnictví (co účetnictví sleduje v penězích):
- Účetní jednotky účtují o:
• stavu a pohybu majetku
• stavu a pohybu závazků
• o nákladech a výnosech
• o výsledku hospodaření

Využití informací z účetnictví:
- informace o účetních jevech pro podnikatele (vlastníka)
- důkazní prostředky při vedení sporů
- zajišťování správného hospodaření s majetkem a jeho ochrana
- podklady pro vyměření daní
- podklady pro rozhodování různých subjektů

Uživatelé účetních informací:
INTERNÍ: manažeři, vlastníci, zaměstnanci
EXTERNÍ: banky, dodavatelé, zákazníci, možní investoři, finanční úřady, instituce
zdravotního a sociálního pojištění

Účetní období:
12 po sobě jdoucích měsíců, může to být:
KALENDÁŘNÍ: od 1. 1. do 31. 12.
HOSPODÁŘSKÝ: jinak např. od 1. 9. do 31. 8.

Kdo musí vést účetnictví:
- všechny PO
- FO zapsané do obchodního rejstříku
- FO, které měly v předchozím účetním období obrat více než 15 mil. Kč
- FO, které se pro účetnictví rozhodly dobrovolně

Podle čeho se postupuje při vedení účetnictví:
1. podle zákona o účetnictví
2. podle vyhlášky Ministerstva financí (MF)
3. podle Českých účetních standardů, vydaných MF

Daňová evidence:
- neřídí se zákonem o účetnictví, ale zákonem o daních z příjmů
- vedou ji podnikatelé FO, kteří nemusí vést účetnictví
- dřív se nazývala Jednoduché účetnictví

Požadavky, kladené na vedení účetnictví:
- Účetnictví musí:
1. být správné (respektujeme – dodržujeme všechny právní normy)
2. být úplné (účetní jednotka zaúčtovala do účetního období všechny skutečnosti, které do tohoto období patří)
3. být průkazné (všechny skutečnosti v účetnictví lze prokázat – doložit doklady a invertarizací)
4. zajistit trvalost účetních záznamů (všechny záznamy v účetnictví musí být uloženy po dobu, kterou určuje zákon o účetnictví a musí být po celou dobu čitelné)


II. Účtový rozvrh
Účtový rozvrh sestavuje účetní jednotka na začátku účetního období. Je to seznam všech syntetických a analitických účtů, které budeme v období používat. Při jeho sestavování musíme vycházet ze směrné účtové osnovy.

Syntetické účty:
- jednotlivé účtové skupiny se dále dělí na syntetické účty
- účetní jednotky, které vedou účetnictví v plném rozsahu, mají syntetické účty označené trojmístným číslem a názvem
o první číslice značí účtovou třídu
o druhá účtovou skupinu
o třetí pořadí účtu v určité účtové skupině

Analytické účty:
- při používání analytických účtů se doplňuje za trojmístnou číslici navíc další číslice
Např.: 511/100 – Opravy a udržování dlouhodobého hmotného majetku


III. Účetní doklady
- doklad s povinnými náležitostmi podle zákona o účetnictví
- průkazný účetní záznam, který zachycuje a ověřuje hospodářské nebo účetní operace

Členění:
1. podle druhu
- VYFA, DOFA, PPD, VPD, BÚ, VBÚ

2. podle počtu účetních případů
- jednotlivé => dokumentují jednotlivou hospodářskou operaci
- sběrné => shrnují více jednotlivých účetních dokladů zachycující stejné hospodářské operace

3. podle místa vzniku
- vnější => mají vztah k okolí podniku, jsou to veškeré účetní doklady, kdy účastníkem účetního případu je někdo z okolí účetní jednotky
- vnitřní => mají vztah k účetním případům, které se uskutečnily pouze uvnitř podniku

Vyhotovování účetních dokladů:
1. ihned po zjištění skutečností, které bude doklad ověřovat
2. účet. Doklady se vyhotovují za
a) v písemné podobě
b) s využitím technic. prostředků

Opravy v účet. dokladech:
1. oprava přímo v účet. dokladu ( u příjemky, výdejky, VÚD, nelze použít u pokladních dokladů, pokud se opravuje částka)
přípustná pouze oprava přeškrtnutím (původní zápis zůstává čitelný + poznámka (datum a podpis, kdo opravil))
2. nový doklad (označí se jako opravný a původní chybný se nevyhazuje)


IV. Rozvaha
Aktiva:
- majetek podle složení
Pasiva:
- majetek podle původu zdroje
AKTIVA = PASIVŮM
- rozsah mezi aktivy a pasivy se nazývá základní bilanční rovnice
- aktiva se rovnají pasivům, protože se jedná o dvojí pohled na jednu věc tj. majetek

Rozvaha (Bilance)
- stav majetku (aktiv) a zdrojů krytí (pasiv) k určitému dni
1. řádná
2. mimořádná
rozvahová položka – řádek v rozvaze a rozvahový stav je peněžní částka u rozvahové položky

Žádné komentáře:

Okomentovat