Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

10. Rozhodovanie o výbere zahraničného trhu.

Pri rozh. o výbere zahraničného trhu /ZT/ ide o to, aby sa pre výrobky podniku vybrali najatraktívnejšie zahraničné trhy.
Z časových a finančných dôvodov sa odporúča uskutočniť analýzu selekcie trhu dvojstupnovým procesom:
1. predselekčný stupen
2. selekčná analýza

V rámci predselekčného stupna sa všetky trhy krajín sveta podrobia szstematickej ananlýze a prognozovaniu prostredia. Z množsva faktorov sa vyberú pre hodnotenie tie, ktoré zodpovedajú potrebám racionálneho výberu trhu.
Pri výbere trhu sa do úvahy berú najme tieto faktory:
-politické /polit. hosp. systém a ich stabilita, obchodná politika/
-zákonné /importné zákazy, kontingenty, clá/
-ekonomické /Hdp, hosp. rast, kupna sila obyv/
-technologické /status výrobkovej a procesnej technologie/
-sociálno-kultúrne /náboženstvo,nár. povedomie, systém hodnot/
-prírodné /demograf. sit., klíma, infraštruktúra/

Zisťovanie potrebných inf. o týchto faktoroch prostredia je spravidla bez problémov. Tieto údaje sledujú a poskytujú rôzne medzinár. institúcie ako napr. OSN, Svetová Banka, MMF ako aj nár. organizácie podporujúce export.

V 2. kroku sa predselektované trhy podrobia tzv. selekčnej analýze, ktorej štruktúra sa riadi podľa špecifických požiadaviek podniku na proces selekcie trhu. Pri selekčnej anal. ide najme o využitie procesu tzv. prehladavania zoznamu, proces bodového hodnotenia a portfólia trhu krajiny.

Pomocou bodového hodnotiaceho systému možno jednotlivé trhy krajín vybrať pomerne jednoznačné podľa ich atraktívnosti a podľa konkurenčnej pozície dosiahnuteľnej v príslušnej krajine. Hodnotenie atraktívnosťi trhu a konkurenčnej pozície možno takisto urobiť pomocou mnohých faktorov, ktorých zistenie by sa malo kvoli času a finanč. nákladom zakladať na sekundárnych štatist. údajoch.
!!!Všetky tieto analýzy je potrebné robiť vo väzbe na konkrétny produkt.
Niektoré kritéria hodnotenia atrakt. trhu:
- rast trhu krajiny
- štruktúra zákazníkov /počet zákazníkov a nimi odober. množstvo/
- rozsah cien
- kúpyschopnosť zákazníkov
- prístup na trh /rôzne obmedzenia/
- množstvo politických rizík

Žádné komentáře:

Okomentovat