Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

15. Princípy segmentácie a selekcie trhov.

Segmentácia trhu
- so vznikom spoločného európskeho trhu sa prestali používať bežné segmentačné kritériá (napr. segmentácia podľa jednotl. krajín)

Predpoklady súčasnej segmentácie európskeho trhu:
• transnacionálna segmentácia (vychádza z neexistencie obchod. hraníc)
• kvalitatívna segmentácia (využívanie kvalitatívnych kritérií, kt. vypovedajú o odlišnosti spotreb. Správania)
• špecifická segmentácia (zameraná na špecifiká cieľových skupín s rešpektovaním 2 obmedzujúcich faktorov segmentu – segment nesmie byť príliš malý a kritériá musia byť merateľné)

Vývojové fázy MRKT z pohľadu segmentácie trhov
1. nediferencovaný masový MRKT
• výrobca vyrába produkt pre trh a hľadá tu zákazníkov

2. diferencovaný MRKT
• vyrába produkt už pre určitý segment

3. individualizovaný MRKT
• každým výrobkom sa snaží splniť potreby každého spotrebiteľa

4. situačný MRKT
- spotrebitelia sa odlišujú podľa toho, v akej situácii dochádza k spotrebe

Firma musí nájsť svoje miesto v nejakej medzere na trhu a potom sa pokúsiť získať aspoň ¼ tohoto trhu. Ak sa v tejto medzere nachádza kunkurent, ktorý ovláda aspoň 50 % nemusí byť na tomto trhu už miesto.

Trh sa skladá z kupujúcich, ktorí sa odlišujú tým, že majú:
- rôzne želania a nákupné zvyklosti
- bývajú na rôznych miestach
- majú rôzne pohlavie, vzdelanie

Základné princípy segmentácie:
- dostatočná veľkosť
- homogenita – naša ponuka osloví všetkých na tomto trhu
- heterogenita – odlišnosť od konkurenčných segmentov, nebojovať s konkurenciou v priamom boji
- prístupnosť/postupnosť – možnosť osloviť ľudí komunikáciou
- merateľnosť – je možné získať dostatok informácií o základných charakteristikách
Tieto princípy nesmieme zamieňať so segmentačnými kritériami.

Rozhodovanie o výbere trhu:
Kotler: pri výbere medzinárodného trhu firma vyhodnocuje a triedi možné trhy na základe určitých kritérii. Cieľom triedenia je zistiť potenciál každého trhu i prognózu rastu tohoto trhu ale aj možnosť návratnosti investícii.

Ukazovatele: demografické, geografické, ekonomické, technické, spol.-kultúrne charakteristiky a národné ciele a plány.

Potencionálne krajiny sa triedia do 3 veľkých skupín podľa:
- konkurenčnej schopnosti
- príťažlivosti
- rizika

Žádné komentáře:

Okomentovat