Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

38. Priemyselná špionáž v medzinárodnom marketingu. Metódy a techniky priemyselnej špionáže.

K priemyselnej špionáži vedú vždy nejaké motívy. Jedným z nich je konkurencia. V tejto súvislosti priemyselná špionáž slúži na ovládnutie určitých trhov. PŠ ovplyvňuje politiku, ekonomiku a sociológiu štátov a podnikateľov. Pred ňou nie sú bezpečné ani najmodernejšie zdroje informácií. I keď je PŠ menej dramatická ako vojenská, sú pri nej v hre často veľmi veľké hodnoty a vyvoláva konflikty práve tak, ako vojenská špionáž.PŠ sa z roka na rok stáva intenzívnejšou. Jej metódy sú stále tvrdšie a bezohľadnejšie a jej techniky sú stále dokonalejšie.


Hlavným predmetom PŠ sú všetky dôležité skutočnosti, ako napr.:

- plány výroby, výskumu a vývoja
- nové druhy výrobkov
- technologické a pracovné postupy
- výrobné zariadenia a prístroje
- ceny materiálov a ich zdroje
- monopolné práva privilégiá
- zdroje nedostatkového materiálu
- obsah zmlúv medzi firmami
- zoznam odberateľov výrobkov
- výška vkladov v bankách
- podiel na trhu, odbyt
- celkové majetkové pomery
- obchodné spojenia
- európske kvóty
- marketingové koncepcie

Metódy a techniky v PŠ:

TRIK
Najpoužívanejší. Špión sa vydáva za inú osobu.

PODVOD
Trik vyššej úrovne. Metóda falošných vyjednávačov. Títo majú záujem poskytnúť napríklad licenciu, získať licenciu alebo uzavrieť príslušnú obchodnú zmluvu. Pri rokovaniach sa snažia získať čo najviac konkrétnych informácií. PO ich získaní od ďalšieho rokovania často odstupujú.

PRIESTUPOK
Špionážny agent v očakávaní vysokých odmien riskuje skutočný priestupok bez triku. Získať prístup do kancelárie, na pracovisko predvýrobných etáp, do prevádzky podnikateľ a pod. je otázkou bdelosti, načasovania a šťastia.

PODPLÁCANIE
Prapracovaná a najčastejšie používaná metóda. Je možné ho odhaliť veľmi ťažko predtým, než je zjavné, napr. z výsledkov vo výrobkoch konkurencie alebo z konania špióna. Ponúkajú a poskytujú sa zamestancom konkurenčných podnikov odmeny presahujúce mnohonásobne ich mesačné či ročné príjmy. Aj preto je podplácanie jednou z najúspešnejších metód PŠ.

KRÁDEŽ
Patrí do skupiny trikov, priestupkov a podplácania. Veľmi častým javom sú krádeže košov s odpadovým papierom.

ODPOČÚVANIE
V súčasnosti najrozšírenejšia metóda.

FOTOGRAFOVANIE, FILMOVANIE
Umožňujú to dnes dokonalé teleskopy, miniatúrne kamery a pod.

VYPOČÚVANIE UCHÁDZAČOV O MIESTO
Nie je to trestná metóda. Na zákalde skutočných i fingovaných inzerátov sa prilákajú kandidáti, ktorých sa v rámci pohovorov opýtajú nielen na ich doterajšiu činnosť, ale aj na činnosť a plány ich doterajších zamestnávateľov.

DOTAZNÍKOVĚ AKCIE
Zastretá a legálna metóda. Podnikateľom prichádzajú z rôznych štátov a od rôznych firiem či inštitúcií.Ak je dotazník šikovne a komplexne zostavený a ak ho podnikateľ vyplní a zašle dotazovateľovi, prezradí skoro všetko o svojom hmotnom a nehmotnom majetku. Niekedy sa informácie o konkurencii získavajú celkom legálnym spôsobom, napr. prostredníctvom inštitútov pre výskum trhu.

OBCHODNÉ A LICENČNÉ ROKOVANIA
Ako aj technické rokovania slúžia niekedy ako záštita pre legálnu PŠ. Sem patrí aj metóda falošných vyjednávačov.

ELEKTRONICKÁ ŠPIONÁŽ
Prvé náznaky v roku 1968. Získavanie informácie pomocou informačnej a komunikačnej technológie.

Pre malých a stredných podniakteľov existuje ešte Ďalšie nebezpečenstvo. Často prezrádzajú obsah svojho marketingového plánupreto, že sú nútení používať služby sprostredkovateľov či agentúr. Tieto firmy sú tak schopné sústrediť pomerne rozsiahle informácie o svojich klientoch a vhodne ich predať konkurentom.
+dumky nasledovne:
Mnohé dôležité skutočnosti sa však často prezrádzajú nedbalosťou ich vlastníka alebo preto, že je niekedy nevyhnutné ich prezradiť. Deje sa to napríklad takto:

- vystatovanie sa doma
- neuvážené odhalenie
- vystatovačný pracovník predaja
- spoločenské stretnutia a zhromaždenia
- správy pre masovokomunikačné prostriedky
- výkonní sekretári alebo asistenti
- prerokovanie patentových sporov
- znechutený a neuznaný zaamestnanec
- výskum a anlýza výrobkov
- obchodné, licenčné a iné rokovania
- sprístupnenie dôležitých skutočností návštevníkom
- čítanie dôležitých materiálov vo verejných dopravných prostriedkoch
- vzájomná spolupráca pri riešení spoločného problému
- uvoľňovanie informácií pre uverejnenie a prednášky
- technické a informačné bulletiny
- vzorky, modely a prototypy
nechávanie dôležitých dokumentov neuzamknutých v hoteloch

Žádné komentáře:

Okomentovat