Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zpracování a opravy účetních dokladů

Zpracování a opravy účetních dokladů
1) Přezkoušení správnosti
doklady se přezkušují z hlediska:
• věcného - zde se ověřuje souhlas účetního dokladu se skutečností, cena; početní kontrola
• formálního - zkontrolujeme, zda jsou dodržené předepsané náležitosti
2) Příprava k zaúčtování
a) nejprve se obvykle doklady třídí - podle druhů, z hlediska času
b) číslování dokladu
• některé druhy dokladů mají samostatnou číselnou řadu (PPD, VPD, faktury), v celkovém uspořádání se může číslovat novou číselnou řadou
• prvním číslem dokladu se určuje druh dokladu, některé doklady se evidují v samostatných přehledech (pomocných knihách)
c) doklady se opatří účtovacím předpisem - předkontace
• na některých dokladech je místo pro předkontaci předtištěno, někde se používá předkontační razítko a výjimečně se používá likvidační lístek
• v jednoduchém úč. se na doklad zaznamenává číslo stránky a řádku peněžního deníku nebo pomocné knihy
3) Vlastní zaúčtování
• zaúčtování se provede účetním zápisem v úč. knihách a provede se na doklad zápis o zaúčtování
4) Úschova účetních dokladů - archivace
• do konce úč. období jsou doklady uloženy v příručním archívu
• po účetní uzávěrce se doklady předají do archivu, kam se ukládají označené v balíčcích a zapisují se do archivní knihy
• výpůjčky - na povolení, evidují se
• archivní doba je 5 - 20 let
Zápisy v účetních dokladech musí být trvalé (počítačem, perem, na stroji, nesmí být tužkou). Opravy v dokladech musí být provedeny tak, aby bylo zřejmé, čeho se oprava týká a kdo ji provedl
-> přeškrtneme původní údaj tence tak, aby původní zápis byl čitelný, nad tím se napíše správný údaj a datum a podpis (pokud se vejde).
-> vyhotovení nového dokladu
-> vyhotoví se vnitřní doklad na opravu a ten se zaúčtuje

Žádné komentáře:

Okomentovat