Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Trh výrobných faktorov

2. Trh výrobných faktorov
Výrobné faktory- pôda, práca, kapitál. Sú zdrojom bohatstva, ktoré vzniká ich kombináciou. Na strane ponuky vystupujú domácnosti, na strane dopytu- firmy, štát, podnikatelia.
Ceny výrobných faktorov sa riadia ponukou a dopytom

Dopyt- predstavujú podniky nakupujúce výrobné faktory na produkciu finálnych statkov a služieb.

Znaky:
• Dopyt po výrobných faktorov sa odvodzuje od dopytu po finálnych statkoch.

• Podniky sa pri nákupe výrobných faktorov riadia nákladmi na výrobu a výnosmi


• Dopyt po výrobných faktoroch je determinovaný hraničnými produkatmi a príjmami z hraničného produktu. Marginálny produkt- prírastok produkcie pri zmene 1 faktora. Príjem z hraničného produktu- cena, ktorú je podnikateľ ochotný zaplatiť za jednotku príslušného výrobného faktora. Je to preto, lebo náklady na nákup výrobného faktora môžu byť maximálne rovnako vysoké ako výnos získaný jeho použitím.

• Ak sa zmení cena niektorého VF, zatiaľ čo ceny ostatných sa nezmenia, bude sa snažiť firma nahradiť drahé VF lacnejšími.

Žádné komentáře:

Okomentovat