Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Společenská funkce sportu,Výchovná funkce sportu

Společenská funkce sportu,Výchovná funkce sportu

a) profesní,mravní,citový,estetický,sociální)
b) kulturní'fce. (poskytování zábavy širokým vrstvám obyvatelstva)
c) reprezentační fce. (reprezentace svého státu, národa navenek, přispívá k mírovému spolužití států a národů).

5) Výchovná funkce sportu
Úsilí o maximální výkon se ve sportu vztahuje k možnostem jedince.l zcela slabý výkon z hlediska absolutního může být pro jedince výsledkem velkého úsilí, sebepřemáhání, námahy a v tomto ohledu plní sport úlohu, kterou mu připisujeme. Vzbuzuje totiž aktivitu jedince motorickou i psychickou, čímž dochází ke spojení vzdělávacího i ryze výchovného (působení na osobnost) vlivu. Cílem sportovní výchovy je přizpůsobení se nárokům sportovního života a přispění k rozvoji osobnosti sportovce.

Sport není jen výkon samotný, je mnohem obsáhlejší, lze oprávněně hovořit o sportovním životě, od něhož není možné sportovní trénink oddělit. Kromě úkolů, které jsou předmětem jednotlivých obsahových složek tréninku, musí tréninkové působení zahrnovat řadu úkolů sportovní výchovy.

Patří sem:
- regulace postojů ke všem jevům sportovního života (soupeři, rozhodčí, funkcionáři, soutěž atd.),
- ovlivňování interpersonálních vztahů (rovnováha soutěžení a spolupráce, týmové cíle vyšší než individuální atd.)
- všestranné působení na vlastnosti osobnosti sportovce (ve formě spíše podněcování než přímým formováním),
- utváření potřebných návyků, resp. zvyků (režimu dne, životosprávy, hygieny, regenerace) .

Uvedené vymezení platí obecně, ale zvláštní význam má především v dětském věku. Sport má na jednu stranu příznivý vliv na vývoj jedince, a to nejen fyzický, ale í mentální, na jeho zodpovědnost, sebedůvěru atd., na druhou stranu v sou
ní dětí.JIejieh Trénink vede často k situaci, kdy mladí budoucí šampióni jsou nuceni uspokojovat ambice rodičů, trenérů, sponzorů či federací. Tlak např. od médií, politiků i škol je přitom neadekvátní tužbám mládeže, jejich motivace jsou jiné. I když státy, federace, trenéři, manažeři i rodiče zodpovídají za mladé sportovce a mají je chránit, k porušování mnoha zásad sportu dochází. Také vliv peněz vede někdy až k tvrdému businessu. V každém. případě bývá tlak dospělých na vítězství dětí - které si mají spíše hrát - přílišný, hysteričtí rodiče jsou s to inzultovat rozhodčí, činovníky i ostatní děti. Přitom podle Olympijské charty je možné a žádoucí zaměřit sport k rozvoji dětské osobnosti k plnému potenciálu a k přípravě na zodpovědný život ve svobodné společnosti.


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

Žádné komentáře:

Okomentovat