Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Učební osnovy, Cíle tělesné výchovy

Učební osnovy, Cíle tělesné výchovy

Učební osnovy
- vychází z učebního plánu
- vydává je MŠMT a jsou pro školy i učitele závazným dokumentem
- obsahem je: charakteristika předmětu, vymezení základních cílů a pokynů k řízení výchovně vzdělávacího procesu, dále je zde vyznačen obsah učiva, jako prostředek k dosažení cílů předmětu (tím jsou poznatky, pohybové činnosti, stuace vedoucí k osvojení vědomostí, pohybových dovedností, k rozvoji pohybových, komunikačních, diagnostických, organizačních schopností, bezpečnostních a hygienických návyků)

Cíle tělesné výchovy
Cíle se modifikují a konkretizují ve vztazích k obsahu, prostředkům, podmínkám, učiteli, žákům.
Cílem školní TV je stimulovat a rozvíjet biopsychosociálně účinný celoživotní pohybový režim, zdravotní prevenci, pohybové schopnosti, dovednosti, vědomosti, osobní vlastnosti a pozitivní postoje žáků k pohybové činnosti.
Cíle školní TV dle Fialové a Rychetského, 1998
1. vzdělávací cíle
• informativní:
- interiorizované poznatky z tělesné kultury
- osvojené postupy, metody tělesného sebezdokonalování
- zásady správné výživy
- zákl. pohybové dovednosti a návyky (chůze, běh, skok, házení)
- osvojení činností z gymnastiky, atletiky, dvou sport. Her, plavání, lyžování, turistiky…

• formativní:
- rozvinuté zákl. pohybové schopnosti (vytrvalost, síla, rychlost, obratnost, pohyblivost, rovnováha)
- kvalitní pohybový projev (harmonie, ekonomičnost, přesnost, ladnost, rytmus pohybu, správné držení těla)
- senzorické a intelektové schopnosti

2. výchovné cíle
• všeobecné
- pozitivní charakterové a mravní vlastnosti (kolektivní cítění, chování, cílevědomost, iniciativa, samostatnost, kázeň, rozhodnost, odvaha..)
- estetické prožívání a hodnocení, tvořivé schopnosti (zájem utvářet krásný pohyb, krásné prostředí, lidské vztahy..)
- láska k přírodě a ochrana životního prostředí

• specifické
- trvale kladný postoj k pohybové aktivitě
- rozvinuté zájmy o přiměřené druhy tělovýchovné a sportovní činnosti
- tělesný a fční rozvoj, tělesná zdatnost
- snaha o přiměřený výkon v tělovýchovné a sport. činnosti

3. zdravotní cíle
• kompenzační
- kompenzace jednostranné zátěže ve škole (protahovací, vyrovnávací, dechová a relaxační cvičení)
- regenerace duševních sil a obnovování pozornosti žáků

• hygienické
- hygienické návyky (cvičební úbor, sprcha po zátěži)
- potřeba zdravého životního stylu (dostatek pohybových aktivit v denním režimu, dostatečný spánek, zdravá výživa)

Realizací cílů získávají žáci základní tělovýchovné vzdělání, které je předpokladem zdraví, pracovní činnosti a aktivního přístupu k životu
Cíle se vzájemně prolínají a kombinují v každé vyučovací hodině.
Předpokladem dobře zvládnutých pohyb. dovedností jsou rozvinuté pohyb. schopnosti.

Z časového hlediska rozlišujeme cíle perspektivní a průběžné


Článek podporuje:
hokejová výstroj, inline brusle, snowboard

Žádné komentáře:

Okomentovat