Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Učivo tělesné výchovy

Učivo: výběr poznatků a činností z kulturního bohatství, který jako nutný předpoklad dosáhnout vyučovací cíle, tvoří věcný základ vyučování.
V TV jde o výběr poznatků a činností z teorie a praxe TK i z jiných oblastí společenského vědomí a praxe.
Nejužší vztah má učivo k cílům vyučování, za kterých má vycházet.
Významnými činiteli výběru učiva jsou vnitřní podmínky (tělesné, pohybové a psychické předpoklady žáků, jejich potřeby a zájmy) a vnější podmínky (společenské, organizační, materiální podmínky)
Možnost výběru učiva se ponechává i na žákovi

Výběr učiva: 3 základní možnosti
• výběr utilitární- klade důraz na základní učivo. V TV se jedná o ty pohyb. činnosti, které jsou nejfrekventovanější a potřebné k životu a práci člověka. Je to tzv. kmenové učivo
• výběr exemplární- z příbuzných jevů a činností jsou do osnov vybírány urč. Příklady, které si žáci v daném čase mohou osvojit a pochopit.
• výběr fundamentální- hlubší základy vědního oboru. Jde o podstatu činnosti, pochopení jejího smyslu na základě poznaných zákonitostí. Takto do hloubky by učivo měli zvládnout učitelé, vědečtí a vysokoškolští pracovníci.

Strukturace učiva
Je dána návazností v učivu, vzájemným propojením a vazbou mezi dílčími částmi učiva i volbou jeho cílů.
• Kmenové učivo- měla by si jej osvojit většina žáků. Tvoří ucelenou, relativně uzavřenou vzdělávací soustavu, ve které dochází ve vývoji k nejpomalejším změnám. Toto učivo by mělo být neopomenutelné, jeho zvládnutí má umožnit pohybovou gramotnost a návaznost výuky ve vyšších ročnících.
• Rozšiřující učivo- určeno talentovanějším žákům, kdy je jim rozšiřující učivo, po zvládnutí kmenového učiva, zařazováno jako doplňkové.
• Orientační učivo- slouží k vyhledávání, rozvíjení speciálních zájmů a schopností. Bývá zařazováno do předmětů volitelných a nepovinných.
• Výběrové učivo- znamená zúžení rozsahu, ale zároveň i prohloubení osvojeného učiva. Uplatňováno u adolescentů, vyžaduje však všestrannou přípravu. Na ZŠ se tento přístup nedoporučuje.
• Speciální učivo- soubor cviků ve zdravotní tělesné výchově, které mají zmírnit nebo úplně odstranit oslabení a poškození cvičících. Nevhodné kontraindikační učivo mohlo by poškození prohloubit.

Žádné komentáře:

Okomentovat