Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VYUČOVACÍ POSTUPY, VÝCHOVNÉ METODY

VYUČOVACÍ POSTUPY, VÝCHOVNÉ METODY

VYUČOVACÍ POSTUPY
- patří k základním strategiím ve vzdělávacím procesu, v TV nabízíme uplatnění tří základních postupů: komplexního, analyticko-syntetického, synteticko- analytického.

• Komplexní postup : užívá se při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí a mají přirozený charakter a není třeba je již dále rozkládat. Užívá se u předškolních dětí.
• Analyticko-syntetický postup : se využívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni tento postup přijmout. Sport. Gymnastika, atletika.
• Synteticko-analytický postup : vychází z rovnocennosti obou předchozích struktur. Užívá se především ve sportovních hrách kde je třeba tyto dvě struktury včasně kombinovat.

Proces rozhodování jaký konkrétní postup bude v daném případě použit závisí na:
• Obsahu, cíli vyučování, konkrétním úkolu, nárocích na konkrétní osvojení dovedností činností
• Věku žáků, jejich pohybových zkušenostech
• Spolupůsobících podmínkách


VYUČOVACÍ METODY
- z pedagogického hlediska znamená záměrné, plánovité uspořádání učiva, vyučovacích činností žáka tak, aby vzhledem k spolupůsobícím podmínkám byl co nejefektivněji dosažen cíl vyučování.
V pojmu vyučovací metoda je z hlediska učitele vyjádřen záměrný výběr učiva, jeho uspořádání i způsob interakce se žáky.
Vyuč. Metody:
• Motivační metoda: Motivace žáků je prioritním faktorem, který rozhoduje o vyšší efektivitě učení ve všech fázích. Smyslem při utváření optimální motivace žáků k učení je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům učebního procesu.
• Expoziční metoda: jejím cílem je předání učiva žákovi učitelem, užívají se 4 přístupy a to: přímý přenos (popis, výklad, vysvětlení), zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model), heuristický přístup ( tvůrčí aktivita žáků), metody samostatné percepční činnosti žáků.
• Fixační metody: jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již nacvičeného učiva. Nejpoužívanější metody v praxi jsou opakovaných úsilí a nepřerušované metody.
• Diagnostické metody: kontrola a hodnocení dosažených výsledků.
1. vstupní diagnostika
2. průběžná diagnostika
3. finální diagnostika

VÝCHOVNÉ METODY
Vyplývají z pedagogických teorií a empirických zkušeností. Jejich tvořivá aplikace závisí na teoretických vědomostech i praktických zkušenostech učitele. Využívají se metody:
• Kladení požadavků učitele a jejich zvnitřnění žáky závisí na aspiracích a kontextu pedagogické praxe. Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí.
• Přesvědčování učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů
• Cvičení ,jde o vytváření situací které vyžadují určitou žádoucí reakci
• Odměna a trest
• Příklad
• Skupinová výchova


Článek podporuje:
inline hokej, nordic skating, helmy levně

Žádné komentáře:

Okomentovat