3. Předací ceny mezi vnitropodnikovými útvary a jejich význam.
Pomocí vnitropodnikových cen se poměřují skutečné náklady výkonů i středisek s náklady předem stanovenými, představovanými právě vnitropodnikovou cenou. V minulých letech se vedly diskuse o tom, zda vnitropodnikové ceny mají být tvořeny na bázi nákladů nebo v nich má být započten i zisk, resp. jeho určitý podíl.
Praxe vnitropodnikového řízení ukázala, že iniciativa středisek musí být orientována jednoznačně směrem k úspoře nákladů, nikoliv ke zvyšování vnitropodnikového zisku. Výhodou vnitropodnikové ceny vycházející z úrovně předem stanovených nákladů je přitom nejen orientace předávajících vnitropodnikových útvarů na hospodárnost, ale i podpora kooperačních vztahů uvnitř podniku, provázená lepším využitím kapacity předávajících útvarů. Tímto směrem se také musí vyvíjet tlak na řízení středisek. Takové orientaci lépe vyhovuje vnitropodniková cena, založená na bázi nákladů podle předběžné kalkulace nebo rozpočtu. V průmyslových podnicích lze k tomu v hlavní výrobě využít zejména kalkulace operativní a ročních rozpočtů režijních nákladů středisek, v pomocné a obslužné výrobě lze v některých případech použít i kalkulace propočtové.
Žádné komentáře:
Okomentovat