Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zahraniční obchod

Téma č. 26
Ekonomie
Zahraniční obchod

důvody mezinárodního obchodu
1) monopol přírodních podmínek – každý stát využívá bohatství své země a obchoduje s těmi druhy zboží které ve své zemi nalézá(ropa, banány, pomeranče)
2) absolutní výhoda – každý stát vyváží statky které je schopen vyrábět levněji než ostatní státy(japonsko – elektronika), levnost jednoho státu
3) komparativní výhoda – říká že dva státy mezi sebou budou obchodovat právě s těmi statky které jsou schopny vyrábět levněji(levnost obou států)
4) odlišné preference spotřebitelů – vyvážíme trpaslíky, země které mohou využívat odlišné preference zahraničního spotřebitele a záměrně vyrábět a vyvážet zboží žádané v zahraničí

vnější obchodní a měnová politika VOMP
protekcionismus – je to obchodní politika státu která chrání domácí trh a výrobce uplatňování protekcionismu používají státy VOMP každý stát kontroluje jaké zboží je dováženo

export a import
import – dovoz, hmotný, nehmotný, přímý, nepřímý
export – vývoz, hmotný, nehmotný, přímý, nepřímý

hmotný – vyváženy nebo dováženy hmotné statky
nehmotný – vyváženy nebo dováženy licence, služby, autorská práva
přímý – existuje přímý vztah mezi výrobcem a odběratelem
nepřímý – mezi výrobce a konečného odběratele vstupuje prostředník který obchodní kontakt vyřizuje

reexport – opakovaný vývoz, přímý, nepřímý
- reexportéři nakupují zboží v cizí zemi a vyvážejí ho do třetí země

přímý – reexportéři nakoupí zboží v jiné zemi a vyveze ho rovnou do třetí země aniž by ho přivezl do vlastní země
nepřímý – reexportér nakoupí zboží v cizině a doveze ho do vlastní země a z vlastní země ho vyváží do třetí země

Žádné komentáře:

Okomentovat