Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Dyadická interakce

= vzájemné působení mezi trenérem (koučem) a sportovcem, kdy reakce jednoho se stává podnětem pro reakci druhého a tato reakce je opět podnětem pro reakci prvního

• působení trenér (kouč) ↔ sportovec
• Příklad: Trenér (kouč) sleduje svého svěřence, na základě jeho chování (a vývoje zápasu)
udělí taktický pokyn. Sportovec jej přijme, zachová se podle něj a reaguje na tuto novou
situaci, což je opět podnětem pro trenéra (kouče) pro nové pokyny.

Omezení činnosti kouče
• v průběhu celé soutěže (box, tenis, sportovní hry…)
• před a po soutěži (plavání, motorismus, parašutismus, potápění, sjezdové lyžování…)
• kombinace dvou předchozích (cyklistika, gymnastika…)
- prostor pro koučování jen v omezené míře – v přestávkách mezi sestavami na nářadí,
mezi rozjížďkami u dráhových cyklistů

Vlastnosti kouče
• senzitivita – citlivost, schopnost poznávat nové problémy
• flexibilita – schopnost měnit způsoby a východiska myšlení při řešení situací a problémů
• originalita – schopnost nalézt a formulovat nápaditou odpověď
• elaborace – schopnost vypracovat plán realizace, převést nová řešení do praktické podoby

Jaké kouč získává informace
• obecné - vnější a vnitřní charakteristika sportovce
(osobnost sportovce včetně jeho charakterových vlastností, dimenzí temperamentu apod.)
• specifické - popisují jedince ve vztahu ke konkrétní činnosti
(specifická motivace k určitému výkonu apod.)
• operativně regulační - získávány v průběhu soutěže
(informují o obecném chování sportovce v průběhu soutěže)

Metody získávání informací
• pozorování
• psychometrika – psychodiagnostika
• rozhovor

Prostředky kouče
• verbální prostředky - rozhovor, skupinový rozhovor, psychologické regulační prostředky apod.
• taktilní prostředky - signály, gestikulace, smluvené symboly apod.
• individuální přístup – sportovec, charakter soutěže

Žádné komentáře:

Okomentovat