Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Fáze motorického učení

1. generalizace
- hráči se seznamují s PD a prvními pokusy o její praktické provedení
- důležitá je mentální aktivita hráčů podněcující procesy v CNS
- negativa: cviky se často nedaří, špatná ukázka, pohyby jsou nekoordinované a neekonomické, souhyby – nežádoucí doprovodné pohyby, nechuť k učení nového prvku
- důležité: trenér musí motivovat, dobře provedená ukázka, nácvik musí být postupný za maximální aktivity hráče
- překoná-li hráč toto stádium, dostaví se úspěch vedoucí k dalšímu zlepšení výkonu

2. diferenciace
- hledání, nácvik a opakování
- hráč utváří dovednosti – pohyby zkouší a s pomocí trenéra odhaluje chyby
- hledá způsoby, jak pohyb nejlépe zvládnout
- negativa: nedůvěra ve vlastní schopnosti, nepřitažlivost cvičení (stereotyp), počáteční uspokojení z nového odeznívá, klesá zájem i aktivita hráče, dochází ke stagnaci v učení – plató efekt
- důležité: uplatněný postup je třeba prověřovat a kontrolovat, dochází ke vzniku asociačních spojů mezi žádoucí formou pohybové reakce a zpětnovazebním posílením (pochvalou)
- trenér musí individuální chyby postupně odstraňovat, při nadměrné aktivaci je aktivita prováděna s neadekvátní energií – křečovitost, nekoordinovanost.

3. automatizace
- výcvik, hráč zdokonaluje získané dovednosti, pohyby se automatizují, probíhají mimo kontrolu vědomí, jsou přesné, koordinované, plynulé a rytmické
- negativa – hráč není schopen uskutečnit dané prvky za mimořádných okolností, např. důležité utkání
- důležité – nacvičovat situace nejen v optimálních podmínkách, ale i v podmínkách proměnlivých a ztížených, prioritou jsou výkonnostní aspekty

4. tvořivost
- proces konečného osvojení a zautomatizování činností, ke kterým přistupuje kreativita, typické je tvořivé uplatnění osobnosti v individuální technice

Žádné komentáře:

Okomentovat