Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

1. Stanovení výukových cílů. Výukové cíle jako prostředek pro řízení výuky. Taxonomie cílů podle Blooma.

- edukační cíl = základní ped. kategorie, projektuje výchovně-vzdělávací výsledky, vyjadřuje účel edukace a implikuje směr působení, metody, principy, prostředky, formy atd.; je to konkretizace žádoucího stavu
- historicky a kulturně podmíněná ped. kategorie – mění se; rozdíly mezi jednotlivými ped. koncepcemi jsou právě ve formulaci cílů silné (existencialismus – rozvoj jedince, reformní pedagogika – aktivnost, tvořivost,…; neotomismus – láska k Bohu, pokora; atd.)
- některé ped. směry odmítají formulování cílů (antipedagogika, antiautoritativní výchova, antidirektivní výchova) jako prvek edukační diskriminace
- důležitá je reálnost, splnitelnost cíle, tudíž i správná formulace cílů v tomto smyslu
- problematikou edukačních cílů se zabývá jedna z ped. disciplín – ped. teleologie (telos – řeč. cíl)

- progresivním trendem je charakterizovat cíle v podobě dosahovaných kompetencí žáky (viz Rámcové vzdělávací programy – RVP: cíle jsou formulovány v RVP)
- cíle zahrnují: a) hodnoty a postoje, b) produktivní činnost a praktické dovednosti, c) poznatky a porozumění
- rozlišujeme cíle: vyučovacího předmětu, ročníkové, pro určitá témata, pro výukové situace apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat