Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vymezování výukových cílů učitelem, stanovení výukových cílů:

- Pracuje – li uč. s výukovými cíli, uvědomuje si při jejich vyhodnocení , do jaké míry byl splněn cíl hodiny. V opačném případě to nezjistí.
- Jak stanovovat specifické cíle
• Analyzovat obsah učiva ve vztahu k nadřazeným cílům ( plán práce školy, ŠVP, osnovy, předmětové kurikulum, …),
• Vyčlenit učivo základní a učivo rozšiřující
• Vymezit stupně výkonu žáka, kterých by měl v jednotlivých etapách dosáhnout –
vycházet ze ŠVP
• Uč. Vymezí podmínky, za jakých ž. výkonu dosáhne – vyjmenuje zpaměti, pomocí
tabulky, pomocí kalkulačky, pomocí učebnice, …
• Vymezit prostředky, pomocí kterých budeme splnění cílů dosahovat
• Vytýčit způsob součinnosti učitel – žák (samostatná práce, skupinová práce, …)


Práce s výukovým cílem
Výukové cíle jako prostředek pro řízení výuky:
• VC – stanovují se před vyučováním – podřizuje se jim práce učitele v hodině

• Během vyučovací hodiny se k nim učitel vrací, vyhodnocuje jejich průběžné plnění

• Pokud nastávají nečekané situace ( např. učitel předpokládá určité znalosti z nižších ročníků, ale v hodině zjistí, že žáci nemají předpokládané vědomosti), učitel
přehodnocuje VC a operativně je upravuje, nebo i zásadně mění a stanovuje si cíle nové, reálně dosažitelné.

• Podobně musí učitel upravovat a modifikovat VC podle situace, pokud učí určité téma v několika paralelních třídách.

• Systematické plánování cílů není v rozporu s trím, že učitel modifikuje a upravuje VC v souvislosti s tím, že reaguje na odezvu u žáků a vzniklou situaci v každé konkrétní třídě. Naopak chyba je na tyto situace nereagovat a strnule pracovat s cílem stanoveným před vyučovací hodinou.

• Pokud učitel dokáže seznámit žáky s VC a dokáže je zmotivovat pro jeho splnění,
vzájemná spolupráce s aktivním přístupem žáků je velmi efektivní.

• Pokud žáci nevědí, jakého cíle se má dosáhnout, nemůžeme očekávat z jejich strany velkou aktivitu a pomoc při jeho plnění.

• Mělo by platit, že čím jsou žáci mladší, tím by se jim měly předkládat bližší cíle. Před žáky starší můžeme stavět cíle vzdálenější.

• Jestliže učitel konzultuje cíle vyučování se žáky, předejde se situacím, kdy se
subjektivní cíle žáka a cíle učitele diametrálně liší. V takovém případě lze očekávat ze strany žáků nezájem o vyučování i nekázeň. Aby k takovýmto situacím nedocházelo, musí být vytyčované cíle pro žáky dosažitelné, zajímavé, atraktivní, motivující, …

• Cíl musí kromě výše uvedeného být stručně a jasně formulován, aby jej žáci pochopili a aby si v paměti mohli (během jeho plnění) uchovat jeho smysl .

• Během hodiny je vhodné sledovat, jak jsou stanovené cíle plněny a do jaké míry se
jednotliví žáci ke splnění cíle přibližují. V každém případě by mělo platit, že na konci
hodiny učitel se žáky dosažení cíle vyhodnotí.

• Žáci by také měli být vedeni k tomu, aby si dokázali sami vyhodnotit, jestli oni sami
vytýčený cíl splnili, nebo do jaké míry se přiblížili jeho splnění.

• Aktivní práce s VC rovněž stimuluje žáky k tomu, aby se učili sami s cíli také pracovat

– aby si sami stavěli před seme cíle a pak si sami vyhodnotili, jestli vytčeného cíle
dosáhli, nebo do jaké míry jej splnili.

Žádné komentáře:

Okomentovat