Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Dvojice cílů: INDIVIDUÁLNÍ

ADAPTAČNÍ A ANTICIPAČNÍ CÍLE
 adaptační – zaměření výchovy na přítomnost, na přizpůsobení se současnosti
 anticipační – příprava na budoucí realitu
 dnes snaha spojit tyto dvě orientace; rychlý rozvoj vědy a techniky  nutnost předvídat budoucí vývoj

TEORETICKÉ A PRAKTICKÉ CÍLE
 teoretické – těžiště v systému vědomostí
 praktické – základ v dovednostech a návycích
 Moderní pedagogika zdůrazňuje spojení výchovy se životem; kritika teoretismu tradiční výchovy a důraz na praktické aspekty je charakteristický pro většinu směrů 20. století

AUTONOMNÍ A HETERONOMNÍ CÍLE
 autonomní – cíl, který si stanoví sám jedinec
 heteronomní – cíl stanovený jinými činiteli (státem, pedagogem, rodičem,…)

Cíl výchovy je tvořen řadou dílčích cílů. Ve spojení se složkami výchovy se jedná o cíle rozumové, mravní, pracovní, estetické a tělesné výchovy.
Vlastnosti cíle: popsatelnost, vymezení v čase, etapovitost
Konečným cílem výchovy je ideál plného a harmonického rozvoje osobnosti.
Komenský požaduje rozvíjet ″všechny ve všem všestranně″.

Žádné komentáře:

Okomentovat