Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Příklad přípravy na vyučování - Fyzika – 7. ročník základní školy

Téma: Páka a její užití

Cíl: Na konci hodiny žáci
a) vysvětlí vlastními slovy princip rovnováhy na páce
b) naleznou rovnovážnou polohu páky pokusem i výpočtem
c) uvedou možnosti použití páky v praxi

Obsah učiva:
1. co je to páka – definice
2. popis jejích částí (osa otáčení, ramena)
3. moment síly vzhledem k ose otáčení: M = F.a
F = síla působící na rameno
a = rameno
jednotka momentu síly – newtonmetr (N.m)
4. rovnovážná poloha páky:
M1 = M2
F1.a1 = F2 . a2

Pomůcky: kniha Fyzika pro 7. ročník/A, B (SNP, Praha, 1990), školní stavebnice pro fyziku (sestavení páky), šroubovák a uzavřená plechová krabice.

Metodický postup: Převážně demonstračně problémový výklad.
Motivační úloha – jak otevřít uzavřenou plechovou krabici? Použití šroubováku jako páky. Definice páky.
Žáci ve skupinách sestaví ze stavebnice páku, společně ji popíšeme.
Funkci páky žáci prozkoumají pomocí závaží (síla F), která na páku budou postupně v různých variantách navěšovat. Pokusí se ve skupinách formulovat, k čemu lze páku využít.
Frontální výklad učitele – moment síly vzhledem k ose otáčení.
Žáci ve skupinách nacházejí rovnovážnou polohu páky jak prakticky (se stavebnicí), tak výpočtem (jednoduchá pamětní úloha).

Nejobtížnější pro žáky: moment síl: M = F.a (1/4 vyučovací hodiny)

Motivace žáků:
Vnitřní motivace – problémová situace autentického charakteru na počátku hodiny. Další příklady použití páky v běžném životě.
Vnější motivace – zařazení soutěží (kdo první najde rovnovážnou polohu, když na jednu stranu páky zavěsí jedno závaží a na druhou stranu závaží tři).

Hygienické hledisko: Žáci střídají různá činnosti – poslouchají výklad, stručně si zapisují do sešitu, řeší praktické úkoly, bezpečnost při manipulaci s pomůckami.

Výchovný aspekt: Páku lze použít v různých krizových situacích, kdy je třeba někomu pomoci – při nehodách, při vyprošťování apod.

Organizace vyučovací hodiny: Vyučovací hodina bude probíhat ve třídě, kde žáci budou rozděleni do několika skupina po čtyřech až pěti žácích.


Časové rozvržení hodiny:
1. motivace, sestavení a popis páky (5 minut)
2. poznámky do sešitu (5 minut)
3. experimentování žáků se sestavenou pákou za pomoci závaží (5 minut)
4. objasnění momentu síly a stručný zápis do sešitu (10-15 minut)
5. praktická úloha pro nastavení rovnovážné polohy páky (5 minut)
6. početní úloha (5 minut)
7. rekapitulace cílů; shrnutí učiva (5 minut)
8. zadání domácího úkolu (5 minut)
9. domácí příprava žáka na příští hodinu (max. 30 minut)

Žádné komentáře:

Okomentovat