Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vymezení výukových cílů

Výukový cíl = to, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“)
tzn. CÍL musí být formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“.

Měl by vymezovat, které vědomosti musí děti získat, které dovednosti a schopnosti se budou současně rozvíjet a v jakém smyslu se bude formovat žákova osobnost (podle J. Skalkové)

Struktura cílů tématu kopíruje strukturu kompetencí – 3 složky (domény):

 kognitivní (znalosti, vědomosti)
 psychomotorickou (dovednosti – schopnosti)
 afektivní – výchovnou (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj)

Pozn: Pojem KOMPETENCE budeme chápat jako ZPŮSOBILOST, v níž se integruje
• znalost (vědomosti),
• odpovídající dovednosti a schopnosti a
• příslušné postoje, potřeby a zájmy učícího se

Požadavky na formulaci výukového cíle

Aby stanovený cíl mohl plnit svou funkci při řízení výuky, musí být:
 přiměřený (věku a možnostem dětí)
 kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte – význam tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.)
 konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak)
 jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace

Žádné komentáře:

Okomentovat