Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. Výběr obsahu školního vzdělávání- přístupy k tvorbě kurikula (kurikulární dokumenty, didaktická analýza učiva)

VÝBĚR OBSAHU ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Základem obsahu školního vzdělávání je učivo.
Obsah školního vzdělávání (vyučování) je to, čím působíme na žáky, co si mají osvojit a čím se působí na jejich vývoj.
Učivo chápeme jako výběr poznatků a činností z kulturního bohatství, který jako nutný předpoklad dosáhnout vyučovacího cíle, tvoří věcný základ vyučování.

VÝBĚR UČIVA:
Učivo vybíráme podle cílů, kterých chceme výukou dosáhnout. Dále také podle žáků a jejich předpokladů (tělesné, pohybové, psychické), potřeb a zájmů – tyto činitelé tvoří vnitřní podmínky.
Vnější podmínky tvoří společenské, organizační, materiální podmínky.
Kompetence učitelů při výběru učiva závisí od druhu dokumentu projektu. Úzká je v tradičních učebních osnovách, široká v rámcových vzdělávacích programech.

MOŽNOSTI VÝBĚRU UČIVA DO OSNOV I DO ROČNÍCH A TEMATICKÝCH PLÁNŮ:
• Výběr utilitární
Klade důraz na základní učivo (kmenové učivo)
• Výběr exemplární
Z příbuzných jevů a činností jsou do osnov vybírány určité příklady, které si žácí mohou osvojit a pochopit. Např. v TV se vybírají příklady některých sportovních her, něco z gymnastiky, atletiky,…)
• Výběr fundamentální
Představuje hlubší základy vědního oboru. Jde o podstatu činnosti, pochopení jejího smyslu na základě poznaných zákonitostí. Takto do hloubky by měli učivo zvládnout učitelé, vědečtí a vysokoškolští pracovníci.

Žádné komentáře:

Okomentovat