Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Jaké jsou pravomoci ústavního soudu?

Soudní přezkum zákonnosti rozhodnutí orgánů veřejné správy s účinností od 1.1.2003 upravuje soudní řád správní (zákon č. 150/2002), účinný od 1.1.2003. Nezměněna zůstává pravomoc Ústavního soudu České republiky, vyplývající z čl. 87 Ústavy a na něj navazujících ustanovení zákona č. 182/1993 Sb., přezkoumávat normativní akty veřejné správy ( tedy různá vládní nařízení, vyhlášky ministerstev nebo jiných správních úřadů, jakož i akty vydávané orgány územní samosprávy v rámci jejich samostatné působnosti). Tato pravomoc Ústavního soudu se projevuje zejména možností rušit ony právní předpisy pro jejich rozpor se zákonem, ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou.
Soudnictví se od veřejné správy liší ústavně zakotvenou nezávislostí soudů a soudců (čl. 81 a 82 Ústavy), neboť veřejná správa je prováděna osobami, které nezávislé nejsou.
Obě činnosti se liší i svým účelem. Zatímco veřejná správa je činností nepřetržitou, směřující k naplnění nějakého budoucího cíle, soudnictví a výroky jeho orgánů jsou zásadně spojovány se stavem současným.

Jakým způsobem-právním předpisem lze vytvořit nebo zrušit územní samosprávní celek?
Pouze ústavním zákonem.

Podle čl. 100 Ústavy ČR jsou obce a kraje územními společenstvími občanů, která mají právo na samosprávu. Obec je vždy součástí vyššího územního samosprávního celku. Vytvořit nebo zrušit územní samosprávný celek lze jen ústavním zákonem.

Žádné komentáře:

Okomentovat