Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Inventarizace

Inventarizace
Vyplývá ze zákona o účetnictví. Porovnání skutečného stavu majetku a závazků s účetním stavem a odstraněním rozdílů
a) skutečný stav - zjišťujeme fyzickou inventurou
b) účetní stav - je zapsán v účetních dokladech
Je to průkazný nástroj pravdivosti vedení účetnictví (stav a ocenění majetku a závazků v účetnictví ke dni účetní závěrky odpovídá skutečnosti). Inventarizaci provádí podnikatelský subjekt v soustavě jednoduchého i podvojného účetnictví sám. U větších podniků stanoví k jejímu provedení inventarizační komisi.
Druhy inventarizací:
z hlediska rozsahu: a) úplná inventarizace (veškerý majetek a veškeré závazky)
b) částečná inventarizace (prováděna u některé čísti majetku či závazku)
z hlediska času: a) řádná inventarizace - prováděná pravidelně v předem stanovených lhůtách
další člení inventarizace: a) průběžná inventarizace - jen u některých druhů majetku, např. materiál, zboží
b) periodická inventarizace - základní forma inventarizace
c)mimořádná inventarizace - provádí se jen v mimořádných případech, např. personální změny Inventarizace se provádějí v zásadě jednou ročně, obvykle k 31. 12. Existují však určité výjimky - zásoby - průběžně během roku

V pokladně se inventarizace provádí 4 x za rok. U ostatní hmotný majetek 1x za 2 roky.
21. Manažerské účetnictví

Finanční - je soubor informací a podnikových skutečnostech, zachycuje vztahy podniku s okolím. Podléhá právní regulaci (zákon o účetnictví), používá se podvojný zápis, kde s účtuje v peněžních jednotkách. Zahrnuje operace na vstupu (nákup materiálu) a na výstupu (tržby)
Manažérské - obsahuje soubor informací potřebných k řízení v daném podniku. Zprávy bývají většinou důvěrné, jsou určené pro vedení podniku. Do manažerského účetnictví patří účtování o nákladech, kalkulace , rozpočty. Manažerské účetnictví není právně upraveno. Nemusí se používat podvojný zápis a mohou se používat i naturální jednotky, Poskytuje informace pro vnitřní prostředí podniku. Podává informace o skutečném stavu podniku.
Zahrnuje kalkulaci, rozpočetnictví, operativní evidenci a vnitropodnikové účetnictví, .
kalkulace – vlastní náklad přepočítaný na jeden kus, vyčísluje náklady na jed.výkonu (ks, m, kg.)
předběžná – sestavuje se před zahájením výroby
výsledná – přesná kalkulace zjištěná po výrobě

rozpočetnictví – podrobněji rozpracovává úkoly týkající se hospodaření jednotlivých útvarů.
operativní evidence – sleduje některé úseky hospodářské činnosti, zaznamenává hospodářské jevy ihned po jejich vzniku, obvykle v jednotkách hmotných (nepeněžních), informace slouží k běžnému rozhodování (docházka pracovníků, příjem a výdej ve skladu)
vnitropodnikové účetnictví - nemá jednotné předpisy, každá firma má svůj systém
- významem vedení jednoduchého účetnictví je zjistit hospodaření nižších organizačních jednotek firmy (hospodářských středisek) s tím, že poznatky využijeme v managementu firmy pro své rozhodování a také třeba pro hmotnou zainteresovanost (vazba platu na ekonomické výsledky)

- podmínky pro vytvoření Hospodářských středisek
- veškerá činnost firmy musí být rozdělena do jednotlivých středisek (žádná činnost nesmí zbýt)
- musí být přesně vymezena pravomoc a odpovědnost jednotlivých středisek (viz. účetní třídění nákladů podle hmotné odpovědnosti za její vznik)
- je potřeba dodržet, aby do každého střediska patřila jen jedna odvětvová činnost (slévání, šití, žehlení)
- rozsáhlou odvětvovou činnost můžeme zatřídit do více hospodářských středisek

- technika vnitropodnikového účetnictví závisí na tom, zda sledujeme ve střediskách jen náklady a výnosy (zjištění dílčího HV), nebo i hospodaření s DM a zásobami

- 2 systémy - a) analytická evidence k 5. a 6. třídě
- b) využití 8. a 9. třídy - ke každému HS přiřadit aspoň jeden účet

1) centralizovaně - propojení na syntetické účty (finanční účetnictví)
- účtuje na základě jedněch dokladů (vnější i vnitřní)
- vzájemný styk HS se účtuje v rámci jednoho okruhu, není nutné zřizovat účty převody středisek
2) decentralizovaně - každé středisko vede své oddělené účetnictví
- každý účet. případ se účtuje podvojně, uvnitř střediska
- středisko musí vyúčtovat všechny úč. případy, které se ho týkají, tzn. převzít případy z finančního účetnictví a vyúčtovat vnitropodnikové převody
- pro vzájemný styk HS se používají převodové účty

Žádné komentáře:

Okomentovat