Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Otázkou je, co obráží v súře „Prostřený stůl“, kde se vyskytuje obraz stolu z nebes, jenž Bůh sešle na žádost Ježíšovu

Otázkou je, co obráží v súře „Prostřený stůl“, kde se vyskytuje obraz stolu z nebes, jenž Bůh sešle na žádost Ježíšovu a který bude svátkem pro první i poslední. Buďto jde opět o vliv apokryfů, nebo o zamlžený obraz Poslední večeře Páně, případně by snad mohlo jít o zážitek apoštola Petra, vsazený Koránem do příběhu Ježíšova, v němž je ve Skutcích apoštolských alegoricky vykreslena možnost požívat masa i ze zvířat, židovským zákonem zapovězených. Tady se ovšem z nebe nesnáší stůl, ale plachta, naplněná zvířaty různých druhů. (A předpisy ohledně požívání masa zvířat súra začíná). Konkrétně Poslední večeři Korán neuvádí, neboť nevěří v Ježíšovo ukřižování.
 Velmi krásná a plná úcty je súra „Marie“. Zřejmě nemožnost studovat Písmo v arabštině vedla k tomu, že rodokmen Panny Marie byl zaměněn – byla ztotožněna s dcerou Mojžíšova bratra Imráma. V súře se píše o seslání Božího Ducha k Panně Marii, o jejímž neposkvrněném početí Korán nepochybuje. Evangelijní vánoční příběh je pozměněn, těhotná Marie je sama na vzdálených místech, ale Bůh se jí postará o jídlo (datle) i vodu. V súře Rod Imrámův se praví toto: „Marie“ (arabsky Marjám), „Bůh ti oznamuje zvěst radostnou o Slovu, jež od Něho přichází, jehož jméno je Mesiáš, Ježíš, syn Mariin a bude blahoslavený na tomto i onom světě a též jedním z těch, kdo k Bohu budou přiblíženi.“(3/45). Jiná část Koránu o Panně Marii říká: „A za pravdu prohlásila slova Pána svého i Písma jeho a patřila mezi Bohu pokorně oddané.“
Úcta k Panně Marii, kterou Korán oplývá, se spojuje s úctou k Slovu a Písmu. Její obraz nejvíce odpovídá tradici nestoriánů, kteří Pannu Marii chápali jen jako rodičku Kristovu, nikoli Bohorodičku, a kteří našli svá útočiště mj. v Persii.
Pravdu od Pána přináší i podle Koránu Duch Svatý (16/102) a Korán je nazván radostnou zvěstí (17/9), tedy také evangeliem. Muhammad koneckonců vytvořil i jisté učení, dosti podobné nauce o Svaté Trojici, podle nějž z Boha vychází Slovo a ze Slova Duch svatosti, který promlouvá k prorokům. Setkáváme se tady s velmi pozoruhodnou analogií k trojici Bůh Otec, Ježíš jako Slovo (Logos) a Duch svatý, vycházející v tomto případě ovšem jen ze Syna. Podle toho snad nebylo Prorokovi úplně neznámo ani myšlení níkajsko-konstantinopolské ortodoxie, ovlivněné však zřejmě novoplatónskou emanační teorií. (Což nemůžeme zcela vyloučit ani v případě katolické ortodoxie.)

Žádné komentáře:

Okomentovat