Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Inventarizace majetku a závazků

Inventarizace

Je upravena zákonem o účetnictví. Provádí se u veškerého majetku a závazku ÚJ.
Pro většinu majetku a závazku se inventarizace provádí 1x ročně k poslednímu dni ÚO.
Pro některé skupiny majetku stanoví zákon výjimky:
- inventarizace u peněz v hotovosti se provádí 1x ročně.
- u dlouhodobého hmotného majetku 1x za dva roky
- u zásob je možné provádět inventarizaci průběžně

Etapy inventarizace:

1) Inventura – je to zjištění skutečného stavu majetku a závazku. U hmotného majetku se provádí inventura fyzická (přepočítání, změření,…). U ostatního majetku a závazku (pohledávky, BÚ) se provádí inventura dokladová. Skutečný stav je zjištěn např. z vystavených a přijatých faktur nebo výpisu z účtu.

2) Porovnávání skutečného stavu maj. a závazku se stavem účetním
a) stav účetní = stav skutečný - SHODA
b) stav účetní > stav skutečný - MANKO (schodek)
c) stav účetní < stav skutečný - PŘEBYTEK

3) Zjištění příčin inventarizačních rozdílů a stanovení odpovědnosti
- u některých druhů zásob může dojít k přirozenému úbytku, který je způsoben povahou daného materiálu nebo zboží (rozprášení mouky, zkažení ovoce).
- za některé inventarizační rozdíly nese vinu odpovědný zaměstnanec
- některé mohou být způsobeny neznámým pachatelem

4) Zaúčtování inventarizačních rozdílů
- účetnictví musí vždy pravdivě odrážet skutečnost a proto při inventarizaci musí být
stav účetní přizpůsoben stavu skutečnému.

Inventarizaci provádí inventarizační komise, jejichž členy jmenuje vedení ÚJ.

Výsledkem inventury je inventurní soupis, který představuje seznam veškerého majetku a závazku.

Výsledkem celé inventarizace je inventarizační zápis, který obsahuje veškeré výsledky inventarizace, v případě zjištění inventarizačních rozdílů, jejich příčiny, odpovědnost a návrh na jejich vypořádání.

Žádné komentáře:

Okomentovat