Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

FÚZIA PODNIKOV

II. FÚZIA PODNIKOV (spájanie podnikov)
Predstavuje formu finančnej investície za účelom záchrany alebo obživenia podnikov (napr. ak hrozí krach).

Spájanie podnikov sa môže diať 2 spôsobmi :
1. Forma prevzatia – ak sa spája silnejší a slabší podnik. Silnejší podnik zostáva a začleňuje do seba slabší podnik, ktorý prestáva existovať.
2. Forma zlúčenia – Ak sa spájajú približne veľké podniky s približne rovnakým výrobným programom. Obe podniky zanikajú, vzniká nový subjekt.

Podľa vzťahov medzi podnikmi rozlišujeme fúziu :
1. Horizontálna fúzia – spojenie rovnocenných podnikov.
2. Vertikálna fúzia – spojenie na sebe závislých firiem (napr. dodávateľ pre druhú firmu).
3. Konglomerátna fúzia – spojenie podnikov, ktoré medzi sebou nemajú žiadny vzťah, ani horizontálny, ani vertikálny.

Význam, vplyv fúzie :
1. Úspory nákladov (napr. náklady správy, náklady administratívy)
2. Zmena finančnej štruktúry – vznikne nová súvaha s novou finančnou štruktúrou. Môže dôjsť k zlepšeniu finančnej situácie v podniku.

Pre posúdenie investícií formou fúzie platia tie isté pravidlá a kritéria ako pre vyhodnocovanie ostatných investícií. Pri hodnotení sa prevedie nová finančná analýza nového podniku a vypočíta sa nová čistá súčasná hodnota (ČSH). Ak čistá súčasná hodnota (ČSH) ve větší než 0 , potom sa oplatí spájanie podnikov.

Žádné komentáře:

Okomentovat