Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Elasticita ponuky(Es)

Elasticita ponuky(Es) – pomer medzi mierou rastu(poklesu) ponuky a mierou rastu(poklesu) ceny.

1. Es>1
=elastická ponuka – percento rastu ponuky je vyššie ako percento rastu ceny
2. Es<1
=neelastická ponuka
3. Es=1
=jednotková elasticita ponuky – ponuka sa mení v rovnakej miere ako ceny

Nulová elasticita =absolútna neelasticita – výrobcovia sú ochotní tovar na trhu predať za akúkoľvek cenu napr. ovocie – rýchlo sa znehodnocuje

Nekonečná elasticita –najmenšie zvýšenie ceny vyvolá nekonečné zvýšenie ponuky


Vplyv času na cenovú elasticitu ponuky

Z hľadiska formovania rovnovážnej ceny rozlišujeme tieto obdobia :
1. ultrakrátke
2. krátke
3. dlhé
4. ultradlhé

1. Ultrakrátke obdobie – fyzický objem ponuky je fixný; cena sa zvýši preto, aby obmedzená ponuka neviedla k narušeniu ekonomickej rovnováhy, k nedostatku tovaru.
2. Krátke obdobie – už umožňuje reagovať, zvýšiť (meniť) fyzický objem ponuky; ide o intenzívnejšie využívanie existujúcich výrobných kapacít, cena sa ustáli na nižšej úrovni ako v ultrakrátkom období.
3. Dlhé obdobie – do prevádzky sa zavádzajú nové výrobné kapacity (zvyšuje sa výrobná kapacita), ešte sa nestíha uplatniť vedecko-technický rozvoj;cena sa zvýši, pretože rozšírenie určitého odvetvia vyvíja tlak na rast cien výrobných činiteľov
4. Veľmi dlhé obdobie – vo výrobe sa prejaví aj vplyv technického rozvoja, cena je nižšia, výroba rastie aj vtedy, ak cena klesá

Žádné komentáře:

Okomentovat