Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Monopol

Monopol
a. ako akékoľvek privilégium, garantované štátnou mocou – kladie dôraz na existenciu umelých bariér vstupu do odvetvia ( ich zdrojom je štát )
b. ako existencia jednej firmy na relevantnom trhu – za predpokladuneexistencie umelých bariér vstupu do odvetvia

Typy monopolu :
4. Úplný (čistý) monopol – len jeden výrobca, neexistujú blízke substitúty a vstup iných firiem do odvetvianie je možný – v reálnej ekonomike zriedkavý prípad
5. Prirodzený monopol (monopol z konkurencie) – vzniká koncentráciou v niektorých odvetviach, v ktorých vzhľadom na kapacitu trhu by bolo neefektívne fungovanie viacerých firiem. Monopolné postavenie vzniklo prirodzeným súperenním na trhu, kde najúspešnejší účastník zaujal výsadné postavenie.
6. Administratívny monopol – vytvorený a chránený štátom na určité dlhšie obdobie, vzniká na základe prijatých zákonov a nariadení
7. Monopol na základe patentového práva – dočasný monopol chránený štátom na určitý čas
8. Tajné monopoly – vznikajú, keď zákony nedovoľujú, aby sa niekoľko výrobcov spojilo a vytvorilo jednu firmu. Tajnú dohodu=kolúziu, vytvárajú 2 alebo viaceré firmy.

Rovnováha v podmienkach nedokonalej konkurencie nastáva, tak ako aj pri dokonalej, avšak bod rovnováhy je na rozdiel od dokonalej konkurencie bodom trvalej rovnováhy firmy (odvetvia)

Cenová diskriminácia je ďalšou z možností monopolu, ako zvýšiť zisk. Jedná sa o :
a. požadovanie rôznych cien od rôznych skupín kupujúcich
b. požadovanie rôznych cien od toho istého spotrebiteľa na rôzne jednotky toho istého tovaru
c. má 3 stupne
1.stupeň – dokonalá diskriminácia – monopol svojich kupujúcich jednotlivo rozlišuje
2.stupeň –monopol vytvára spotrebiteľské skupiny
3.stupeň-keď sa celkový trh rozpadne na také segmenty, ktoré majú rôzne elasticity dopytu

Žádné komentáře:

Okomentovat