Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Monopol, Oligopol

Spolupráca medz účastníkmi oligopolu :
1. dokonalá (kolúzia) – má predísť vzájomne sa poškodzujúcemu rivalstvu. !!Ak ide o formálne uzavretú dohodu o postupoch pri určovaní ceny, množstva ... ide o kartel !!
2. nedokonalá -tajné dohody medzi firmamy; nezávislé akcie môžu viesť k cenovým vojnám

Oligopolný trh – vzájomná previazanosť rozhodnutí firiem. Oligopol = hľadač ceny. Optimálna oligopolna cena = cena stabilnej rovnováhy – dosiahnuti, pri stabilizácii štruktúry daného odvetvia (nie je dôvod, aby do odvetvia vstupovali nové firmy)


Monopolistická konkurencia

Forma nedokonalej konkurencie – na trhu existuje veľký počet malých výrobcov, ale každý z nich dáva kvalitatívne odlišný, diferencovaný výrobok

Druhy diferenciácie :
1. prirodzená – existujú skutočné rozdiely v kvalite, dod. Podmienkach, umiestnení firmy
2. umelá (zdanlivá) – tovary rovnakej kvality sa líšia iba továrenskou značkou, spôsobom balenia

Toto spôsobuje, že rôzne skupiny spotrebiteľov preferujú výrobky jednej firmy pred výrobkami ostatných firiem, hoci môže ísť o veľmi blízke substitúty napr. pekárne, benzínpumpy

Žádné komentáře:

Okomentovat