Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Zákaz státních monopolů komerční povahy

Státní monopol = instituce, kterou některý členský stát ovládá, řídí nebo jejímž prostřednictvím významně ovlivňuje dovoz či vývoz mezi členskými státy. – např. železnice, spoje, energetika. Členské státy se zavazují, že monopoly komerční povahy upraví tak, aby byla vyloučena jakákoliv diskriminace mezi příslušníky členských států pokud jde o podmínky nákupu nebo odbytu (týká se jen zboží, ne služeb). Smyslem není omezovat nebo rušit tyto státní monopoly, ale zajistit, aby nezneužívaly svého postavení k narušování volného pohybu zboží např. diskriminací dovozů.

Zákaz zneužívání dominantního postavení na trhu
R : United Brands :
Jde o hospod. postavení podniku na trhu. Takové situace, ve které má tento podnik možnost zabránit další účinné soutěži na relevantním trhu, zejména proto, že se může chovat určitým způsobem vůči svým konkurentům a spotřebitelům do značné míry nezávisle.
Objekt. kritéria (struktura trhu)
Subjekt. kritéria (chování podniku)

Věcně relevantní trh : z hlediska zaměnitelnosti výrobků
Geograficky, časově
Není zakázáno dominantní postavení na trhu, ale jen zneužití dominantního postavení (stačí pouhé ohrožení)

X kartelům – nejsou možné výjimky
Sloučení, fůze – pouze má-li komunitární dimenzi.

(* týká se volného pohybu zboží, takže lze pohovořit i o tom)

Žádné komentáře:

Okomentovat