Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Podľa vzťahu medzi rodičmi a dieťaťom

Podľa vzťahu medzi rodičmi a dieťaťom dochádza k uspokojeniu alebo neuspokojeniu interpersonálnych potrieb, na základe čoho možno určiť tri typy interpersonálneho správania:
1. deficientné správanie – jednotlivec sa priamo nesnaží uspokojiť svoju potrebu
2. excesívne správanie – jednotlivec sa neustále snaží uspokojiť potrebu
3. ideálne správanie – potreby sú uspokojované
4. patologické správanie

Škola, školská trieda, pracovné a iné skupiny:
S pribúdaním rokov dieťaťa sa aj okruh sociálneho systému rozširuje, vynárajú sa nové socializačné vplyvy a pôsobenia. Dieťa sa dostáva do nových skupín, formujú sa nové vzťahy s rovesníkmi a pri nástupe do školy sa dostáva do inštitúcie, ktorá preberá na seba časť sociálnych, výchovných a vzdelávacích aktivít. Školstvo a jeho systém / inštitucionalizovaný / má dominantné postavenie, prostredníctvom ktorého sa uskutočňuje cieľavedomé a zámerné pôsobenie na mladých ľudí. Každá spoločnosť má vlastný školský systém rozpracovaný na báze skúseností a vedeckých poznatkov. Špecifikum školskej triedy je to, že sa v nej vytvára z hľadiska veku homogénna sociálna skupina. Dominanciu a prioritu má účiteľ-pedagóg, ktorý je hlavným realizátorom výchovno-vzdelávacieho procesu. Medzi ním a študentmi sú vzťahy vertikálneho charakteru. Medzi študentmi navzájom pôsobia vzťahy horizontálneho charakteru, pričom žiaci v rámci tejto skupiny majú rozdielnu pozíciu, vyplývajúcu z plnenia si určitých úloh v rámci vzdelávacieho p.

Žádné komentáře:

Okomentovat