Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Spoločenské vzťahy

Spoločenské vzťahy, vznikajúce medzi ľuďmi v procese ich činnosti, záhŕňajú politické, právne, ekonomické a mravné. V rámci týchto spoločenských vzťahov sa utvárajú a prebiehajú psychologické vzťahy, ktoré môže byť formálneho i neformálneho rázu, na báze medziľudských vzťahov. Z hľadiska formálnosti možno hovoriť o formálnych a neformálnych vzťahov, ktoré sú vytvorené najmä charakterom činnosti alebo postavením účastníkom vzťahu. Formálny vzťah napr. vedúci a jeho podriadení, stránka pri vybavovaní s úradníkom. V rámci týchto vzťahov sa môžu útvárať aj neformálne vzťahy, najmä ak ide o dlhodobejšie vzťahy ( napr. v pracovnej skupine ).
Vlastným a špecifickým spôsobom sa formujú a prejavujú vzťahy v rôznych životných situáciách , počnúc jednoduchými, nenáročnými situáciami a končiac zložitými záťažovými situáciami. ( napr. stretnutie kamarátov pri pive nekladie na nich zvláštne nároky, ale zas na strane druhej človek pri dosiahnutí cieľa sa dostane do nejakého ohrozenia – sú na neho kladené iné nároky, je vystavený stresu a záťaži).
Vzťahy sa však formujú aj medzi rôznymi typmi ľudí, či už z hľadiska niektorých objektívnych znakov, ako sú napr. vek, pohlavie,vzdelanie, postavenie v spoločnosti, alebo v osobnostných dimenziách. Takými môžu byť úroveň inteligencie, osobnostné vlastnosti, záujmy, motívy a pod.

1. = poučenie; utváranie postojov
= podávanie návodu vo výchove a vzdelávaní
- vlastnosti p. - valencia = znamienka postoja, hovorí o tom či je postoj kladný alebo záporný
- multidimenzionalita = šírka postoja, reakcia pre alebo proti postoju
- konzistentnosť = pevnosť postoja, musia byť pevné všetky 3 zložky p.
-zmena p. - kognícia = presvedčenie, tendencia konať zámer, aktuálne správanie = La Pierov paradox – rozdiel medzi presvedčením a aktuálnym správaním
- 2 typy zmeny = kongurentná ( súrodá ) - pozitívny postoj sa mení na ešte pozitívnejší
- nemení sa znamienko postoja len jeho intenzita
= nekongurentná ( nesúrodá ) - kladný postoj sa mení na záporný a naopak
- postoj sa nemení náhle,
- závisí od: 1. znakov postoja
2. osobnostných charakteristík
3. príslušnosti k skupine
4. zdroja informácií ( dôveryhodnosť, atraktivita )
- metódy zmeny postojov = persuázia (presviedčanie) – zameraná na poskytnutie informácie a pôsobenie na kognitívnu zložku postoja = stratégia aktívnej účasti – aktívne sa na zmene podieľa aj človek, ktorého chcem zmeniť
= koncepcia soc.identity- „kto som ?“, začlenenie do skupiny (neg. aj poz. rámec)

Žádné komentáře:

Okomentovat