Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Kultura a klima školy

- patří k vnitřnímu prostředí školy
- ovlivňují vnímanou kvalitu práce školy
- vnější okolnosti jako politické a sociální změny ve společnosti na vnitřní fungování škol a vnitřní prostředí mají malý dopad
- pro pozitivní vnitřní prostředí školy jsou důležité tyto jeho složky (5): management školy a její sbor, mezilidské vztahy a kultura školy + organizační model školy a materiální prostředí školy
- pro práci učitele nejsou nejdůležitějším motivačním faktorem výše mzdy, rozvrh hodin, ale dobré mezilidské vztahy na pracovišti - spojené s tolerancí (dle výzkumu autora), ale ve školách spíš přetrvává netolerance, což se projevuje ve vztahu učitel – žák
- vnitřní prostředí by mělo být takové, do kterého žáci rádi chodí, ve kt. Se rádi vzdělávají a kt. Je povzbuzuje ke spolupráci a aktivní účasti na procesu vzdělávání

Klima školy
- ovlivňováno všemi 5 složkami vnitřního prostředí školy
- rozhodující je kultura školy, kvalita managementu a systém mezilidských vztahů (vztahy u-ž, u-u, u-ostat. pracovníci školy, u-rodiče, ž-ž, vedení školy-pedag. sbor
- dobré klima je charakteristické:
1. vzájemnou důvěrou a úctou mezi všemi osobami, kt. se na vzdělávání podílejí, morálkou a soudržností
2. loajalitou ke škole, kt. je dána podporou cílů školy a zájmem o vše, co s prací školy souvisí
- může být: dobré, klidné, spolupracující, tvořivé, veselé; příznivá atmosféra a smích, pohoda a pocit volnosti vytváří ze školy místo, kam u. i ž. rádi chodí
X
- na druhé straně může být atmosféra negativní: ti, kt. se usmívají jsou podezřelí, o kvalitě práce svědčí uštvaná a nervózní tvář, hlavním mottem je, že vzdělávání jsou velmi vážné a seriózní věci, kde smích a humor nemají co dělat, učitelé i žáci jsou otrávení, nepřátelské a nespolupracující ovzduší, oběťmi jsou žáci – jsou demotivováni

- na klimatu školy se podílejí tyto faktory:
1. složení pedagogického sboru: vyváženost podle pohlaví: ženy – přináší pozitivní (citlivost, vnímavost, pečlivost, svědomitost, zaujatost, odpovědnost) i negativní (osobní vztahy vůči žákům, kolegům, nutnost plnění rodinných povinností, stres) prvky
2. věková vyváženost sboru: zkušenost starších pedagogů, neochota ke změnám vs. elán mladých
3. struktura pedagogického sboru dle přístupu k žákům/studentům: 5-6 dominujících učitelů více ovlivní klima třídy než jeden třídní učitel; dominantní typy učitelů – třída se semkne, solidární, ochotni pomáhat, soudržnost, ale klesá výkon celé třídy X demokratické liberální typy – roste výkon třídy, snižuje se vnitřní integrace
4. předchozí vzdělání: poměr učitelů všeobecných předmětů a odborných – může se promítnout do mezilidských vztahů a klimatu celé školy.

změna klimatu školy:
- vyžaduje změny v kultuře školy a v mezilidských vztazích
- pokusit se změnit vztahy založené na nedůvěře, závisti, autoritářství a neomylnosti ze strany školy na vztahy otevřené a partnerské
- + změna obsahu, organizačních forem a metod výuky, cílů a strategií školy
- determinována skutečností, jak silná je kultura příslušné školy, jaké jsou sdílené hodnoty, normy a přesvědčení členů jejího sociálního systému

Žádné komentáře:

Okomentovat