Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Nástroje pro výzkum učitelské profese

Dotazníky:
- pro studenty učitelství
- pro absolventy učitelství
- pro začínající učitele
- o potřebnosti pedagogické přípravy v učitelském studiu
- k hodnocení sociálních dovedností studentů učitelství
- Dotazník RSA pro měření odpovědnosti učitele za žákovy úspěchy a neúspěchy
- Inventář komunikačních aktivit učitele
- o subjektivní obtížnosti učitelských činností
- Inventář hodnocení spokojenosti učitelů (HSU)
- Inventář k měření odolnosti učitel vůči zátěží
- k hodnocení učebnic učiteli

Škály:
- posuzovací škála CLIC-DID pro studenty učitelství
- škála SEEQ – Hodnocení učitele žáky
- autoritářství učitele
- sociální opory učitele
- kvality prostředí ve školách

Metody měření klimatu tříd a škol:
- Dotazník Naše třída (MCI) – autor J.Lašek (2001)
- Dotazník CES
- Dotazník komunikačního klimatu třídy CCQ
- Dotazník pro měření klimatu školy a učitelského sboru
- Dotazník pro diagnostiku učitelského sboru a školy

Metody analýzy komunikace a interakce učitelů a žáků:
- Záznam a analýza verbální komunikace ve výuce
- Záznam a analýza vyučovací činnosti učitele

Profesiogram:
- profesiogram učitele – autor: M. Kurelová (1997, 1998), P. Urbánek (1999), atd.

Projektivní techniky
- UPV – Učitelovo pojetí výuky¨- autor J. Mareš (1990, 1991)
- Projektivní dotazník pojetí výuky u studentů učitelství – autor V. Švec (1998)
- Reflektivní učitelské bilance

Metoda Q-třídění
- Q třídění pro hodnocení pedagogické složky v přípravě učitelů
Q-metodologie je specifická metoda dotazování založená na třídění karet reprezentujících určité výroky, v daném výzkumu pedagogické a didaktické vědomosti a dovednosti nabízené v učitelském studiu. Umožňuje hodnotit a kvantifikovat důležitost hodnocených kategorií.

Výzkum životního příběhu
- záznam životního příběhu (autobiografie)

Obsahová analýza dokumentů pro přípravu učitelů
- analýza studijních plánů pedagogických fakult
- Definování taxonomie pedagogických dovedností učitele

Komplexní metodika
- Soubor technik pro výzkum učitelů střední školy
- Zpřesněná metoda profesiogramu učitelů
Švýcarský výzkum (Landert, 1998) aplikoval kombinaci metody autodeskripce a metody kontrolního rozhovoru při zjišťování časové struktury učitelských činností.

Žádné komentáře:

Okomentovat