Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM (RVP) PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze v červnu 2002 Podnět = „Národní program rozvoje vzdělávání v České republice“(Bílá kniha) vydaný MŠMT roku 2001
= krok k realizaci systému státního programu vzdělávání (národního kurikula), který má vyjadřovat hlavní zásady kurikulární politiky státu

Podstatné výchozí ideje RVP
potřeba měnit vzdělávání = celosvětový trend:
- rozvoj technologií a nárůst informací
- rekvalifikace během života
- zájem o lidi s převažujícím všeobecným vzděláním
- globalizace a prosperita – nové možnosti (např. cestovat)
- negativa – nezaměstnanost, hospodářská emigrace, agresivita, nesnášenlivost, drogy, vandalismus, terorismus

Hlavní požadavek – rozvíjet klíčové kompetence (způsobilosti) = komplexní kvality významné pro vzdělávání a život:
- schopnost se učit
- kriticky hodnotit a řešit problémy
- komunikovat ve svém i v cizích jazycích
- ovládat informační a komunikační technologie
- využívat matematickou, přírodovědnou a technickou gramotnost,
- uplatňovat obecný kulturní přehled
- mezilidské a občanské kompetence

Hlavní změna: místo „vzdělávání o životě“ „vzdělávání pro život“:
- nelze naučit vše, ale lze k učení motivovat (koncept celoživotního učení)
- nejde usilovat o stejné výsledky u všech žáků
- není jediné a nejlepší pojetí vzdělávání
- není rozhodující množství poznatků, ale propojenost, smysluplnost, trvalost a využitelnost pro život
- přenesení pravomocí a odpovědnosti na učitele
- proměna klimatu škol
- efektivitu vzdělávání nelze založit na posuzování chyb a na přípravě pro zkoušky

Zdůraznění integrace poznání – obsah vzdělávání v devíti oblastech:
- „Jazyk a jazyková komunikace“ – český jazyk a literatura, cizí jazyky
- Matematika a její aplikace“.
- Informační a komunikační technologie“
- Člověk a jeho svět“
- Člověk a společnost“ – Výchova k občanství a Dějepis
- Člověk a příroda“ – fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis (geografie)
- Umění a kultura“ – hudební výchova a výtvarná výchova
- Člověk a zdraví“ – výchova ke zdraví, tělesná výchova
- Člověk a svět práce“.
- neobligatorní oblast „Dramatická výchova“

Žádné komentáře:

Okomentovat