Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Hlavní výukové problémy ve škole

Specifické poruchy učení
Potíže při získávání běžných schopností. Jde o dysfunkci CNS. Příznaky – poruchy řeči, poruchy percepce, motoriky, syndrom ADHD; žák nedokáže porozumět úkolům učitele, opakované neúspěchy vyúsťující ve strach či úzkost.
Jde o 4-5% populace
- poruchy sluchu, poruchy pravo-levé orientace, poruchy chování, poruchy učení, poruchy řeči, poruchy jemné motoriky
Nespecifické poruchy učení
- snížení IQ
- smyslové vady
- nedostatečná motivace ke školní práci
- výchovná zanedbanost dítěte
Specif.poruchy učení
Dyslexie
– neschopnost si zapamatovat písmena, spojování hlásek ve slabiku, porozumění čtenému slovu, jde o poruchu čtení a učení
– spojit četbu se zájmy dítěte (pomoc při výběru knih, časopisů)
– vyžadovat pomoc rodičů se čtením – každý den pravidelně s dítětem číst, ukázat jim aktuálně vhodný postup čtení /techniku/, nelimitovat pokud možno čtení délkou textu nebo dobou
– práce s dyslektickými čítankami
Školní důsledky:
Může dojít k napětí a tím i snížení výkonu ve škole. Porucha slovní paměti, není schopno zvládat vytažení podstaty v textu. Reprodukce textu je lepší než samotné čtení.
Dysgrafie
- specifická porucha psaní, grafické projevu, zaměňují graficky podobná písmena, neudrží výšku písma, špatný návyk držení psacích pomůcek, píší pomalu a namáhavě
- učitel by měl umožnit žákovi např. psát na psacím stroji – pokud jde o těžkou poruchu
Školní důsledky
- dítě píše slova foneticky, neprávnost řešení slovních úloh, někdy spojena s dyspinkcií, hodně chyb v úkolech
Sledovat držení psacího náčiní, na nižším stupni
Dysortografie
- vynechávaní slov či písmen, obracený pořádek slov ve větách, poruchu pravopisu
Dobré:
- preferovat ústní rozbory u tabule, hodnotit jen právě probírané mluvnické učivo, minimalizovat desetiminutovky, diktáty (umožnit přípravu – nácvičný diktát), redukce mluvnického učiva, důraz na literaturu (referáty ve vyšších ročnících), umožnit používání mluvnických přehledů, poskytnout delší čas k provedení písemného úkolu, hodnotit pouze součtem chyb
Školní důsledky
- nezvládají úkoly, časově závislé úlohy nezvládají, obtíže při výuce cizího jazyka, záměna písmen

Dyskalkuliesešity s širšími linkami, čtverečkované sešity, zohlednění zhoršené úpravy (tvar číslic, grafické úpravy v geometrii), vypustit matematické diktáty, předcházet zátěžovým situacím – časově limitované úkoly, poskytovat více času k provedení úkolu, preferovat ústní rozbory u tabule, kde žák může prokázat některé další dovednosti – benevolence při hodnocení samostatného úkolu, umožnit přípravu písemné práce doma, zadávat méně úkolů než ostatním žákům, zadávat předtištěné úkoly (žák nemusí opisovat

Žádné komentáře:

Okomentovat