Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PRAVIDLA PŘI VÝUCE A JEJICH STANOVENÍ

Kdy?
- ideálně zavádět na začátku školního roku (čím dříve, tím víc času mají na to, aby se podle nich naučili řídit; nemají čas zvyknout si na nežádoucí chování)
- lze zavést i v průběhu/v pololetí (jako reakce na potřebu někt.pravidla – žáci to ocení a pochopí)

- formulovat tak, aby znamenala přesně to, co bylo zamýšleno
- seznam zákazů a příkazů podá přesnější informace než seznam toho, co je dovoleno
- dává se přednost malému počtu (<10) funkčních pravidel před velkým množstvím úzce vymezujících pravidel, z nichž každé se vztahuje na konkrétní situaci – důvody:
o Málo pravidel se snadněji zapamatuje
o Jednotlivé pravidlo se v malém počtu nařízení jeví jako důležité
o Funkční pravidla apelují na zdravý rozum žáků a vedou je k tomu, aby přemýšlely o svém chování („Kdybych teď podala Nikolovi tužku, vyrušilo by to Tomáše?)
o Funkční pravidla soustřeďují pozornost spíše na účelné chování než na neúčelné formality (např.zda žák seděl či neseděl v lavici – může totiž být na svém místě a i přesto vyrušovat)
Př.:
pravidlo: „Ve třídě nesmíš nosit čepici.“ - :-/
pravidlo: „Oblékej se tak, aby tvůj oděv nerušil a neztěžoval ostatním soustředění“ J

- neplést si pravidla chování s rutinními postupy, které se vztahují pouze na specifické situace - příklady rutinních činností, pro něž je potřeba stanovit postupy:
o žáci přicházejí do učebny na začátku školního dne/hodiny, prezence, odevzdání samostatných prací, žáci chtějí říci něco ve třídě nahlas, apod.

Žádné komentáře:

Okomentovat