Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Pomoc je definována jako dojednaný způsob společné práce

Pomoc je definována jako dojednaný způsob společné práce, kterou si klient přeje, pracovník ji nabídl a klient zvolil. Je tedy reakcí na explicitní objednávku klienta.
Nabízet pomoc, znamená zabývat se tím, co klient chce. Pokud je vykonávána nevnucována nezávisle na žádosti, hovoříme o péči, reparatuře, kontrole atd. V práci s dětmi nelze takto striktně pomoc vymezovat. Součástí učitelství je přebírání zodpovědnosti za žáky – tedy sociální kontrola. Kontrola (starost) je nevyhnutelná, potřebná a účelná. Někdy však bývá nadbytečně uplatňována, omezuje jedince (klienta, žáka) a brání rozvoji jeho autonomie. Učitelé ji někdy nadužívají v dobré víře, že tak činí pro blaho klientů (žáků). Profesionalita učitele tkví v tom, že dokáže rozlišit mezi sociální kontrolou a pomocí, a volí z těchto profesionálních způsobů práce přiměřeně situaci, problému a typu žáka (rodiče, apod.)
Existují případy, kdy je pracovník přímo vybízen k uplatnění sociální kontroly
- Akutní situace – krizová intervence, ohlášení případu sociálním pracovníkům, oznámit problém rodičům žáka.
- Typ klienta – věkové nebo intelektové bariéry, jiné handicapy, někteří se rádi zbavují problémů a snaží se je předat druhým lidem, nejlépe odborníkům.

Příklad sociální kontroly, není zřejmé, zda o ní žák stojí:
Po vysvědčení:
Žák (pláče): Bojím se jít domů. Naši se budou hrozně zlobit, protože mám 4 z matiky
Třídní učitelka: Zavolám tvé mamince do práce a řeknu jí, ať se nezlobí.

Příklad sociální pomoci:
Žák (pláče): Bojím se jít domů. Naši se budou hrozně zlobit, protože mám 4 z matiky
Třídní učitelka: Vím, že je ti to líto, a chápu, že můžeš mít strach. Můžu ti nějak pomoci?
Žák: Nemohla byste zavolat mé mamince do práce a připravit ji na to?

V podobných případech může pracovník přebrat (například jen dočasně) kontrolu nad jiným člověkem nebo situací a jakmile je klient připravený ke spolupráci, postupně přecházet k pomáhání. Naopak je možné začít pomocí (domluvit se na její podobě s klientem) a pokud nefunguje a situace je ohrožující, pak teprve převzít odpovědnost a volit sociální kontrolu.

Žádné komentáře:

Okomentovat