Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Psychické trestání

- = odepření projevů lásky, kladného emočního vztahu; chladné, odměřené chování k dítěti, výčitky, vyhrožování odepřením kladného emočního vztahu apod. (př.: matka: „Nemám ráda dítě, které tak zlobí.“)
- déletrvající užití uvedených postupů vede až do psychického týrání dítěte – rodiče dlouho nedokážou „zapomenout“ na provinění dítěte, popř. mu dlouho a opakovaně připomínají jeho čin
- na první pohled se zdá psychické trestání mírnější, humánnější než trestání fyz., ale...
- výzkumy: děti vychovávané pomocí psychického trestání se vyznačují „až příliš silným svědomím“ s pocity viny, hříšnosti, morální méněcennosti (klasické superego jak je popsal S.Freud)
- u dětí psychicky trestaných se často formuje labilita, popř. se vyskytují psychosomatické obtíže a neurózy
o potrestání odepřením nějakého uspokojení/zákazem oblíbené činnosti může vést k omezení něčeho, co je pro život a vývoj dítěte důležité (potrestání zákazem činnosti ve sportovním oddílu bereme dítěti hodnotný způsob trávení volného času, činnost, která mu pomáhá rozvíjet důležité aspekty jeho osobnosti, činnost která mu někdy poskytuje kompenzaci školního neúspěchu); takový trest hluboce frustruje dítě, může mít velice nepříznivý vliv na jeho další vývoj
o ukládání práce nebo dodatečného učení za trest vede zpravidla k narušení motivace k takové práci nebo k učení, je to tedy postup nevhodný z hlediska vývoje dítěte a výchovy.
o metoda přirozených následků se jeví jako nejadekvátnější forma trestání (uváděl ji již J. J. Rousseau)
- jde o takový postup, kdy po nevhodném chování nebo činu následuje něco, co můýe dítě pochopit jako přirozený a nežádoucí následek toho chování / činu, a ne jako projev vychovatelovy samovůle
- něco jsi udělal špatně – udělej to znovu a lépe; udělal jsi nepořádek – ukliď to, mladiství nepozorností způsobili lesní požár – budou pomáhat při zalesňování, mladistvý řidič malé motorky povalil chodce – uloží se mu po dobu několika nedělí/svátků pracovat jako sanitář na oddělení, kde se soustřeďují osoby zraněné při dopravních nehodách apod.
- míra odčinění by měla odpovídat věku dítěte / mladistvého, jeho fyzickým předpokladům a dovednostem, míře jeho znalosti
- pomáhá dítěti pochopit (na rozdíl od jiných forem trestání), co vlastně učinilo a jaký má jeho chování/jednání dosah, že je zdůvodněné přispět k odčinění toho, co se stalo – logicky se tak přirozeně učí morálnímu chování a jednání
- předpoklad pro uplatnění metody: zralý, uvážlivý a zkušený vychovatel

Žádné komentáře:

Okomentovat