Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Řízení v rodinné výchově

Silné: dítěti je poroučeno, je trestáno, „musí poslechnout“, dítě je bázlivé, zakřiknuté, má odpor vůči autoritě rodičů i vůči jiným autoritám. Dítě je nuceno k max. výkonu. Tento přístup udržuje dítě v nesamostatnosti a nezralosti.
Slabé: požadavky jsou nízké a nedůsledné, nebo chybějí. Rodiče nekontrolují plnění povinnosti, podléhají požadavkům. Při neúspěchu ve škole dítě omlouvají, odstraňují jeho vlastní nepříjemnosti.
Rozporné: projevuje se znaky silného i slabého řízení. např. otec si nevšímá výchovy dítěte, až při stížnosti ze školy se uchyluje ke křiku a trestu. Rozpor mezi rodiči v řízení – jeden z rodičů je velmi přísný, druhý před ním dítě chrání.
Střední: dítě má roli odpovědného člena rodiny, má své úkoly a povinnosti. Projevy silné, slabého nebo rozporného řízení se běžně nevyskytují.

Systém odměn a trestů
U odměn – záleží na jejich druhu a množství – odměny „emoční“, „morální“ (pochvala, projevy sympatie, kladného citového vztahu, kladného společenského hodnocení, jsou často účinnější než materiální odměny. Pochvala uspokojuje potřebu uznání, výkonu, porozumění a má silný motivační účinek.
Trest – má různé účinky v závislosti na předchozích zkušenostech žáka, na jeho vlastnostech, na vztahu mezi učitelem a žákem, na klimatu ve skupině, na souhře mnoha podmínek. Někdy vede trest k pravému opaku toho, čeho měl dosáhnout.
Psychický trest – chladné chování dospělého vůči dítěti.

Žádné komentáře:

Okomentovat