Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Hlavní úkol školy

přesvědčit děti a jejich rodiče, že učiteli a škole záleží na každém dítěti
trendy:
- posílení individuálních forem spolupráce
- mimořádně náročná role třídního učitele
- rozšíření o školního psychologa, etopeda, poradce pro volbu povolání, ...
- vytváření formálních i neformálních pospolitostí rodičů
- efektivní využívání rad škol

Komunikace s rodiči
Rodič jako partner. Způsoby informování rodičů.
Společný problém – zájem o dítě.
Cíl diskuse (Kdo co chce). Pochopení a podpora.
Řízení času (bezpečí rodiče i učitele).
Pozitivní začátek a konec. Prostředí pro diskuse. Otevřená budoucnost.
Nakládání s radami. Formulace (ne – musíte). Dát alternativy. Nedávat plané naděje.
Asertivita. Asertivně lze řešit problémy, vysvětlit žádoucí, nezbytné postupy, vyslovovat přání, hodnocení a ocenění. Z toho vyplývá, že asertivita je souhrnem zásad komunikace a zároveň i přístupem k životu.

Situace
Současná praxe drtivé většiny škol v oblasti forem komunikace s rodiči žáků je pořádání třídních schůzek, informování pomocí žákovské knížky, osobní návštěvy rodičů ve škole na pozvání školy, dny otevřených dveří.
Některé školy využívají intenzivně všechny tyto formy a ještě mnoho dalších. Naopak další zůstávají u tradičních třídních schůzek a dopisování si prostřednictvím žákovské knížky.Ve školách se občas střetává myšlení nové kantorské generace s tou starší.
Mnozí učitelé chápou rodiče jako toho, který je zodpovědný za to, že žák je plně připraven, vychován a materiálně vybaven. Je však potřeba si uvědomit, že současní rodiče sami nejsou často plně připraveni na svou zodpovědnou roli vychovatele dítěte. Při současné sociální nevyzrálosti některých dětí (a bohužel i rodičů) se naskýtá otázka, jak problém řešit.

Jednou z možností je zlepšit vzájemnou komunikaci obou stran. A učitel by měl být ten, kdo je vzdělanější v oblasti pedagogiky a psychologie a měl by umět vytěžit i z napjatých a těžkých situací. To může dokázat pouze svými znalostmi, přirozenou autoritou a vlastním příkladem. Pokud ho žáci tzv."berou", bude i jednání s rodiči na daleko lepší úrovni.

Rozšíření možností a forem o komunikaci on-lineV dnešní době existuje řada možností, jak situaci zlepšit. Učitelé nemohou očekávat, že zlepšení přijde ze strany rodičů. Ti jsou dnes daleko více zaneprázdněni prací a starostí o slušné zabezpečení rodiny. Nemělo by to být na úkor dítěte, situace však ukazuje, že opak je pravdou. Na druhé straně se zrychluje tok informací, a tak i škola může využít těchto moderních způsobů komunikace. Ti rodiče, kteří jsou plně vytíženi, ale mají o své dítě zájem, rádi nadstandardních možností využijí.
Poslední tři roky se ověřoval projekt ŠKOLA ONLINE. Vše je on-line, přístupné odkudkoli a kdekoli, kde je připojení na internet. Data jsou zabezpečena (podobně jako internetové bankovnictví) a každý z rodičů, pokud je v systému registrován, se může během několika minut podívat na docházku svého dítěte-studenta i na jeho učební výsledky.
Pozitivní zkušenosti
V roce 2003 proběhl pilotní provoz na téměř třiceti školách v České republice. Projekt zaštítila i ministryně školství JUDr. Petra Buzková. Školy, které přešly do ostrého provozu, mají s tímto systémem poměrně pozitivní zkušenosti. Nedostatky byly záhy odstraněny a navíc některé připomínky a návrhy zakomponovány do programu.

Proč je takový systém výhodné užívat
- protože je on-line a je velmi levný
- škola může nabídnout službu pro rodiče navíc
- rodiče mohou mít informace o svých dětech a studentech v momentě, kdy je škola zadá do systému
- ředitel má unikátní a stále aktuální přehled o své škole, učitelích i žácích
- v ceně jsou všechny moduly systému: docházka, hodnocení, rozvrh, administrace, přehled o odpracovaných hodinách učitelů, inventář, pokladna a další.
- škola nemusí nic instalovat ani zálohovat
- program se zkvalitňuje na základě požadavků ze škol
- zabezpečení je zaručeno ve smlouvě

Zodpovědnost a informace
Tvořivá práce, pěkný vztah se svými žáky, radost z dětské radosti, eliminace nepěkných jevů ve své třídě, dobrý vztah s rodiči. To vše může být výsledkem rozšíření komunikace učitele a rodiče

Žádné komentáře:

Okomentovat