Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

MOTIVACE PRACOVNÍKŮ- UČITELŮ

- pracovní spokojenost jako nástroj motivace je podmíněna:
- kariérou, postupem
- charakterem práce
- mírou samostatnosti
- stylem vedení
- sociálními vztahy
- vazbou k jiným úsekům organizace
- fyzikálními podmínkami
- charakteristika práce (druh úkolu, jeho význam, dovednosti, samostatnost, zpětná vazba,…)
- prac. spokojenost má vliv na psychologické stavy učitelů, od kterých šelak odvíjí jejich vnitřní motivace -> růst spokojenosti-> větší efektivita

pracovní motivace- motivační teorie

F. TAYLOR- MECHANISTICKÉ TEORIE (zač. 20. stol, USA)
- pro zefektivnění výkonu je důležitý výcvik pracovníků
- dělník nemá myslet, vedoucí myslí za něj, ona má jen pracovat

McGRAGOR
- lidé se buď snaží práci vyhnout, pak je nutné jim pohrozit, těm pak vyhovuje řízení (teorie X)
- nebo je pro ně práce přirozenou činností, jsou oddáni cílům, odměna je motivace a jsou pak schopni řídit sami sebe (teorie Y)

CH. ARGIRIS (1964)
- lidé ztrácejí zájem o práci, pokud nejsou direktivně vedeni
- teorie kontingence-neexistuje jeden správný způsob řízení




HERZBERG
- lidé jsou motivováni vnějšími faktory ( plat, řízení ,kontrola, vztahy, hygienické a fyzikální podmínky,…) a také vnitřními faktory ( charakter práce, smysluplnost, zajímavost práce, morální ocenění, růst,…)

McCLEALAND
- 3 motivační úrovně:
potřeba sounáležitosti
potřeba vlivu
potřeba uplatnění

MASLOW
- v řízení je třeba dbát na uspokojování potřeb (sebeaktualizace) -> motivace
- hierarchie potřeb:
fyziologické potřeby- odměňování materiální (penězi i jinými výhodami- např. )
- styly materiálního odměňování:optimální, liberalistický, trestající, destruktivní, absurdní
· potřeba bezpečí
· potřeba sounáležitosti
· potřeba uznání
· potřeby estetické- hezké prostředí
· potřeby kognitivní
· potřeba seberealizace

Žádné komentáře:

Okomentovat