Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Řízení školní třídy

V popředí zájmu učitelů, žáků, rodičů i školských pracovníků je otázka udržení kázně ve škole. Podle některých výzkumů se v typické třídě žáci podílejí na učebních činnostech max. 50-75% času, který byl pro tyto činnosti vymezen. Čas vymezený pro učební činnosti zabírá v průměru pouze 40% celkového času, který žáci stráví ve škole. Když se zvýší poměrná část vymezeného času, kterou žáci stráví aktivní účastí na učebních činnostech, zlepší se jejich výsledky v plnění učebních cílů. V některých zprávách se navrhuje prodloužení školního roku i učebního dne, aby poskytovaly prostor pro více vymezeného času, jiné však tvrdí, že pečlivou přípravou a organizací, tedy zkrácením přechodových času na minimum, mohou učitelé prodloužit množství vymezeného času, aniž by bylo třeba prodlužovat školní rok nebo učební den. Kromě toho mohou učitelé aplikací základních metod vedení výuky ve třídě a upevňování kázně vést žáky k aktivní účasti na učebních činnostech a dosáhnout jejich zapojení po více než 90% vymezeného času.
Hlavní vliv na délku času, který žáci stráví aktivně zapojeni do učeb.činností, mají:
- cíle, které stanovíme,
- to, jak naplánujeme, připravíme a povedeme učeb.činnosti,
- jak, hodnotíme výsledky žáků,
- jak uspořádáme zařízení v učebně,
- způsob komunikace s žáky a jejich rodiči
Některé faktory nelze ovlivnit (vedení školy neprojevující dostatek porozumění, rodiče, kterým na dětech nezáleží, nedostatek materiálů a pomůcek, žáci bez motivace, nervově labilní žáci, žáci s mezerami ve znalostech, žáci s SPU, příliš velký počet žáků ve třídě, nutnost provést více práce, atd)

Řízení vyučování: (viz otázka 4 – dost se to překrývá, jaký je rozdíl mezi „organizace a řízení výuky“ a „organizace školní třídy“?)

Učit ve třídě o třiceti žácích vyžaduje celou škálu řídících a organizačních dovedností. Úspěšné řízení průběhu vyučování vyžaduje rozdělení pozornosti a jednání mizi několik činností.
Klíč.úkol: zapojit žáky do učebních činností a postarat se o to, aby se na těchto činnostech podíleli po celou vyuč.hodinu a dosáhli zamýšleného výukového cíle. Řízení (management) vyučování se týká těch dovedností, jejichž uplatňování nám pomůže řídit a organizovat učební činnosti tak, by žáci strávili co největší část hodiny produktivní prací.

Žádné komentáře:

Okomentovat