Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

PREVENCE NEŽÁDOUCÍHO CHOVÁNÍ ŽÁKŮ – HLAVNÍ STRATEGIE:

(tady je aplikace na vyuč.ve třídě, ale lze to jednoduše aplikovat i na hřišti – např.ne přesazení ale přemístění žáků na druhou ½ hřiště apod.)
- sledovat všechny žáky ve třídě
- procházet celou učebnu
- užívat kontaktu očí
- zaměřovat své otázky (celé třídě – soustředení každého jedince)
- využít proxemiku (fyzickou vzdálenost)
- pomáhat žákům s prací (povzbudit a tak, neztrácet ale přitom přehled o zbytků třídy)
- změnit činnost nebo tempo práce
- všímat si nežádoucího chování
- všímat si projevů neúcty (když žák leží trupem na lavici a nereaguje na nespokojený/přísný výraz tváře učitele – okomentovat chování; řešit včas…)
- přesazovat žáky (sousedy) – když jsou v 1.lavici, bývají pak klidnější


Užívání napomenutí výstrah (navíc)
- používat uvážlivě, pouze jako doplněk dovedného vyuč. (nemělo by přejít v „kibicování“)
- správné zacílení (správně identifikovat původce nevhodného chování)
- pevnost (jasný tón hlasu i obsah sdělení, vyhněte se obhajování, neoslabujte dodatečně již vyslovené napomenutí)
- vyjádřete zájem (o užitek žáka, ostatních)
- vyhněte se hněvu
- zdůrazňujte co je žádoucí
- vyhýbejte se konfrontacím
- napomínejte raději mezi 4ma očima než na veřejnosti
- nevyhrožujte planě, atd. atd., více viz Chric Kyriacou


Některé pojmy – může se hodit J:
Sociální skupina – soubor 2 nebo více osob, které mohou mít náhodné a volné vztahy (např.cestující ve vlaku), nebo těsné a intenzivní vztahy kooperace aj. (např.rodina); v sociologii se rozlišují malé a velké skupiny, formální a neformální skupiny aj.; z pedagog. hlediska jde obvykle o tzv.formální skupiny (třída žáků, učitelský sbor, …) vyznačující se specifickými druhy vztahů (uč-žák, žák-žák, , interakce, komunikace, …)
Frustrace – psychický stav, který vzniká tehdy, je li jedinci znemožněno 1/ dosáhnout cíle, na němž mu záleží, protože se mu do cesty postaví překážka, 2/ uspokojit důležité potřeby nebo zájmy, 4/rozhodovat samostatně o svých záležitostech
Superego – teorie Freuda; je to z největší části zvnitřnění morálních norem a soudů vštěpovaných rodiči, tyto morální normy a soudy jsou však dítětem převzaty tak úplně, že si samo přestává být vědomo jejich skutečného zdroje

Žádné komentáře:

Okomentovat