Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Možnosti podpory spolupráce ve třídě

Vypsáno v bodech, o kterých se dá mluvit, dá se vymyslet:

Problém s motivací a kázní dětí, se zvládnutím třídy a s tím, jak odpovídat na rušivé chování žáků.
Jak získat žáky pro spolupráci a jak zabráníme vzniku kázeňských problémů?
1) Vytvoření příznivého klimatu
Vytvoření „podnikatelské atmosféry, začátek školního roku (představy žáků, využití počáteční nejistoty, příprava na příznivý začátek), příprava a organizace, zkrácení přechodových časů na minimum, vyřizování administrativních úkolů (neefektivní využití vyučovacího času, účelné využití času ve škole), možnosti ušetření času při rozdávání pomůcek a vydávání pokynů (výhody možnosti nemuset mluvit k celé třídě najednou, rozdávat pomůcky předem, signály pro účinné provádění rutinních činností), úspory času použitím audiovizuálních pomůcek, úspora času prací ve skupinách, vytvoření příjemné a neohrožující atmosféry (oddělení osobní hodnoty žáka od úspěchů ve studiu)

2) Komunikace se žáky
Popisný jazyk místo posuzujícího (než promluvíme, přemýšlet, nenálepkovat, neužitečná slova, řeč těla), naslouchat žákům, reagovat podporujícím způsobem, vyhnout se předání nechtěných sdělení, každý je zodpovědný za své chování, známky jako forma komunikace, komunikace s rodiči, profesionální důvěra a práva žáků, asertivní komunikace.

3) Postupy a pravidla chování
Formulace funkčních pravidel, postupy pro hladký průběh výuky ve třídě, nezbytná pravidla chování, důsledky nadbytečných pravidel

4) Příprava a vedení poutavých učebních činností
Vnitřní a vnější motivace, problémové učení, rozmanitost studijních činností, podněty ke způsobu vydávání pokynů, podněty pro výklad ve výuce, podněty pro skupinové učební diskuze, podněty pro řízené diskuze, podněty pro výuku metodou zadání samostatné práce, podněty pro domácí úkoly, uspořádání učebny zvyšující možnost zapojení žáků do studijních činností.

Žádné komentáře:

Okomentovat